938 läst ·
2 svar
938 läst
2 svar
Kan vindsbygge ha skadad fasadväggen under?
Funkhishus med flera lägenheter, 6 portar o 2 våningar, sadeltak, lättbetongblock, 1950. För 30-40 år sedan inreddes det en vind på husets gavel. För ett par år sedan blottades fasaden under vindslägenheten, mellan vån 1 och 2. Putsen lossnade av en yta 1m hög x 2m lång. Fasadfirma var här och puts-knackade hela(!) fastigheten och fann inga andra ställen med lös puts. Huset har inga synliga sättningsskador.
Visst kan putsen lokalt vara dålig, men det skulle inte förvåna mig om felaktig ombyggnationen av takstolar har orsakad mer rörelser i fasaden. Eller har takstolarna ingen som helst förankring i fasaden? Mig veterligen vill väggarna alltid röra sig utåt - någon fixering av takstol lär ju krävas.
Man kan ju i detta fall, utan inspektion av vinden, bara spekulera. Synpunkter beträffande vindsbygge och putsbortfall?
Visst kan putsen lokalt vara dålig, men det skulle inte förvåna mig om felaktig ombyggnationen av takstolar har orsakad mer rörelser i fasaden. Eller har takstolarna ingen som helst förankring i fasaden? Mig veterligen vill väggarna alltid röra sig utåt - någon fixering av takstol lär ju krävas.
Man kan ju i detta fall, utan inspektion av vinden, bara spekulera. Synpunkter beträffande vindsbygge och putsbortfall?
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Skador på fasader händer ju lite då och då, utan att det nödvändigtvis går att identifiera varför. Det kan vara fel från börja, så att putsen inte fäst ordentligt. Det kan vara inläckande fukt/vatten som fryser sönder fasaden osv. Det är säkert fullt tänkbartt att putssläppet beror på något som har med vindsbygget att göra. Men jag har lite svårt att se att det skulle kunna bevisas.
Men oavsett så är det väl knappast intressant att försöka bevisa ansvar för något som gjordes för 30 år sedan? Det lär ju vara fastighetsägaren som får står för detta under alla omständigheter.
Men oavsett så är det väl knappast intressant att försöka bevisa ansvar för något som gjordes för 30 år sedan? Det lär ju vara fastighetsägaren som får står för detta under alla omständigheter.
Klicka här för att svara