Hej,

Har en villa med garage som är byggt ihop med huset, men har ingen ingång från huset. Har försökt söka bygglov för uthus/gårdsbyggnad och detaljplanen tillåter "ett uthus eller gårdsbyggnad". Bygglovshandläggaren hävdar att uthuset redan är "förbrukat" i och med garaget.

I detaljplanen står också "På med F betecknat område skall huvudbyggnader uppföras fristående". Det skulle kunna tolkas som att "huvudbyggnaden" är hus + garage (och isåfall har jag ju inget uthus), eller är den formuleringen till för att inte 2 olika fastigheter skall bygga ihop sina hus på tomtgräns?

På boverket finns också formuleringen:
"Exempel på komplementbyggnader är fristående uthus, garage eller växthus.". Vet inte om det skall tolkas:
- fristående uthus
- eller garage
- eller växthus
eller som
- fristående uthus
- eller fristående garage
- eller fristående växthus
För mej känns den senare naturligast, men vem är jag att tolka?
Frågan är om en komplementbyggnad kan vara "ihopbyggd" med huvudbyggnad?

När jag googlar får jag intrycket av att komplementbyggnader skall uppföras fristående, men jag förmodar att mitt ihopbyggda garage skulle kunna vara en "mindre avvikelse från detaljplanen" men om det inte är en avvikelse från detaljplanen i mitt ursprungliga bygglov, skulle jag då kunna argumentera för att huset + garaget är huvudbyggnade mot kommunen?

Funderar också på om en framkomlig väg skulle kunna vara att begära bygglov för att ändra ändamålet för garaget till bostadsyta och göra en dörr mellan huset och garaget, då måste det rimligtvis tillhöra huvudbyggnaden och möjligheten till ett uthus "återuppstår", men det kanske är tekniskt svårt?

Och "ja, jag vet att jag får bygga ett Attefallshus, men av olika orsaker är det inte en framkomlig väg".

Redigerat:
Tillåter detaljplanen den totala boytan som blir ihop med garaget om det ändras till bodstad? Isf behövs en bygganmälan för att inreda garaget. Sen har du förmodligen möjlighet att fixa resten.

Javisst, det ryms inom vad jag får bygga enligt detaljplan, däremot ligger garaget närmare än 4,5 meter från granne och då måste väl de höras förmodar jag.

Aldrig hört talas om när byggnaden redan står där, hur du inreder har grannen inget med att göra.

Hittade den här i en annan tråd på byggahus där det står "Om garage och huvudbyggnad är ihopbyggt räknas det som BOA och in[te] kompl[ement] byggnad!"

Rikstermbanken skriver:
Komplementbyggnad är i regel en mindre byggnad som ligger i nära anslutning till huvudbyggnad inom tomten, t.ex. friggebod eller carport.
och på uthus:
hus som inte är sammanbyggt med huvudbyggnad på samma fastighet och som innehåller utrymmen vilka kompletterar ändamålet för huvudbyggnaden
Får mer och mer känslan av att komplementbyggnader ska vara fristående och ingår i huvudbyggnaden om det är vidbyggt bostadsdelen. Det skulle vara bra om någon kunnig "i branchen" kunde bekräfta det.

I min värld är komplementbyggnad fristående från bostadshus. Vad säger Boverket?

Som av en slump :D ringde jag Boverket idag just för att försöka ta reda på det, kvinnan jag talade med hänvisade till Rikstermbanken (jag visste in om att den existerade innan) men hon gav inget entydigt besked. Hon tyckte jag skulle tala med kommunens handläggare, men min känsla är att dom gör sina helt egna tolkningar av reglerna.

Ja huga, lite aldrig på en tjänsteman.

När vi skulle få vårt bygglov i höstas så var i alla fall Ekerö kommuns handläggare tydliga med att om garaget byggdes ihop med huset så räknas det som en del av husets bygg- och boyta - och fick då inte placeras närmare tomtgränsen än 4m, och om det byggs fristående så är det en komplementbyggnad/uthus och får byggas 1m från tomtgräns med grannens godkännande (enligt vår planbestämmelse). Vi har rätt stor tillåten byggyta i vårt område och en del av det avsatt speciellt för komplementbyggnad/-er.

Jo, min tolkning (som jag också kommer svara till bygglovshandläggaren) är att mitt garage omöjligt kan vara en komplementbyggnad, just för att den sitter ihop med bostadsdelen, den måste betraktas som en tillbyggnad till huvudbyggnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.