Något som gått "stolpe ut" i tråden.

Om det befintliga uttaget i hallen (ojordat) blir bytt till ett med endast platta euro-uttag (ojordat!) lär det väl vara ok tillsammans med ett jordat uttag i annan del av hallen avsett specifikt för frysen. Detta eftersom de platta endast får förekomma på dubbelisolerad utrustning, och denna begränsning i praktiken idag inte är en begränsning, men det blir samtidigt inte möjligt att sätta stora effektförbrukare där eftersom de kontakterna inte kan användas på apparater som drar mer än 2 A.

Dock skall samtidigt taklampans uttag vara jordat, om det är något uttag ovanför lampan. Om lampan är fastskruvad, utförd av helt isolerande material (tänk: porslinskupa eller så) och fast ansluten, tja då krävs inte att man drar fram en gul-grön tråd som ändå inte kan anslutas vid installationen av armaturen. Många moderna led-ufon är helt i plast och en del klarar sig utan jord!

Så en billig väg till lugn i själen kanske är att ta dit en installatör för:
* Nytt uttag vid frysen
* Byta det ojordade till ett modernt "euro-uttag"
* Kolla om lampan behöver åtgärdas, och föreslå vad som är billigast; byta till en fast lampa som Du lämnar när Du flyttar eller dra i en gul-grön som fixa ett jordat lamputtag. Jag gissar att det ändå går rör till taklampan, och att centralen är rätt nära. Efter helrenoveringen bör det inte vara några problem med att våga peta på ledningarna för en yrkesman.

Förstår för övrigt precis varför studenten vill ha frys - det tog ett flera år innan jag fick till den i mitt studentboende! Idag är väl micro lika viktig, men det kanske redan finns i köket?

Lycka till med studierna!

S Soltorp40 skrev:

Om det befintliga uttaget i hallen (ojordat) blir bytt till ett med endast platta euro-uttag (ojordat!) lär det väl vara ok tillsammans med ett jordat uttag i annan del av hallen avsett specifikt för frysen. Detta eftersom de platta endast får förekomma på dubbelisolerad utrustning, och denna begränsning i praktiken idag inte är en begränsning, men det blir samtidigt inte möjligt att sätta stora effektförbrukare där eftersom de kontakterna inte kan användas på apparater som drar mer än 2 A.

Dock skall samtidigt taklampans uttag vara jordat, om det är något uttag ovanför lampan. Om lampan är fastskruvad, utförd av helt isolerande material (tänk: porslinskupa eller så) och fast ansluten, tja då krävs inte att man drar fram en gul-grön tråd som ändå inte kan anslutas vid installationen av armaturen. Många moderna led-ufon är helt i plast och en del klarar sig utan jord!

* Nytt uttag vid frysen
* Kolla om lampan behöver åtgärdas, och föreslå vad som är billigast; byta till en fast lampa som Du lämnar när Du flyttar eller dra i en gul-grön som fixa ett jordat lamputtag. Jag gissar att det ändå går rör till taklampan, och att centralen är rätt nära. Efter helrenoveringen bör det inte vara några problem med att våga peta på ledningarna för en yrkesman.

Förstår för övrigt precis varför studenten vill ha frys - det tog ett flera år innan jag fick till den i mitt studentboende! Idag är väl micro lika viktig, men det kanske redan finns i köket?

S Soltorp40 skrev:

* Nytt uttag vid frysen

Någon micro finns ej och det kommer jag nog att skaffa också om ett tag, men det får ev. inte plats i köket och måste även den kopplas i ett ojordat uttag.

M MGA89 skrev:
Någon micro finns ej och det kommer jag nog att skaffa också om ett tag, men det får ev. inte plats i köket och måste även den kopplas i ett ojordat uttag.
Min micro stod utmärkt på en (halvhög) frys! (Frysskåp förstås, inte box med lock uppåt.) Sätt ett dubbelt jordat vägguttag med en gång !!!

Om frysen skall klara matlådor för veckan + lite köpa storpack till vettiga kg-priser med dela upp och använda i lagom doser för matlagning så tyckte jag att en midjehög modell var stor nog. Om Du får hela årets ranson av grönt, kött mm under hösten men behöver hålla det fryst i studentrummet ett helt år är det en annan affär dock.

Jag tyckte att en halvhög frys (skåp förstås) inte gjode rummet trångt - det var ju inget i ögon/axel-höjd som tog plats.

S Soltorp40 skrev:
Min micro stod utmärkt på en (halvhög) frys! (Frysskåp förstås, inte box med lock uppåt.) Sätt ett dubbelt jordat vägguttag med en gång !!!

Om frysen skall klara matlådor för veckan + lite köpa storpack till vettiga kg-priser med dela upp och använda i lagom doser för matlagning så tyckte jag att en midjehög modell var stor nog. Om Du får hela årets ranson av grönt, kött mm under hösten men behöver hålla det fryst i studentrummet ett helt år är det en annan affär dock.

Jag tyckte att en halvhög frys (skåp förstås) inte gjode rummet trångt - det var ju inget i ögon/axel-höjd som tog plats.
För det första bor jag inte i något studentrum eller någon studentlägenhet utan en helt vanlig men liten lägenhet. Vilken typ av frys jag har kan du se i videon jag har postat. Ja mikron kan ev. placeras ovanpå frysen. Det är just för att tina upp redan lagad och nedfrusen mat jag har störst behov av en mikro. Tidigare har jag ju inte kunnat laga stora mängder mat och frysa ner i och med att jag bara har haft ett litet frysfack. Nu har jag ju en frys och kan därmed laga mat för nedfrysning och då ökar som sagt behovet av en mikro. Även för att tillaga t. ex. havregrynsgröt är en mikro bra.

Ursäkta - tittar inte så gärna på filmer...

Men behovet av micro är 100% de självklara, en parhäst med frysen.

Det är många gånger man kommit hem sent, trött och hungrig, och räddats av en färdig låda att tina+värma. Sedan gör man storkok någon söndag och laddar om frysen. Blir lätt 8 luncher till ungefär priset av en hämtpizza... Om någon (som inte pluggat) tror att livet på universitetet/högskola är 5 år på en räkmacka så kan jag intyga att den grå vardagen när man har 12 tjocka böcker att dunka in i skallen på 4 veckor är bra mycket värre än en lärlingstid på ett bygge, även om det regnar och blåser.... Bygget stänger man ju av kl 16 när man går hem till bastun/badkaret!
Och de 5 åren skall man leva på lån eller gamla sommarjobb, hyra, mat, böcker och allt. Lån slår alltid surt tillbaka - kämpa på och håll dem nere så gott Du orkar är mitt tips.

Slitet till trots - det är värt tiden! På sikt får man chansen att jobba grundligt med något man är intresserad av (möjlighet att välja mellan fler jobb), och förhoppningsvis med en lön som betalar tillbaka lånen efterhand. Hoppas att Du valt en utbildning med lite "näringsvett" - det finns universitetsutbildningar som inte betalar tillbaka sig själva på ett helt yrkesliv också, då måste man vara en (sponsrad) idealist om man skall gå så djupt in i ett intresse att man är beredd till enklare liv...

Och så finns det några gyllene dagar mellan alla de grå också, förresten ;-)

Hade själv en "vanlig lägenhet" på totalt 22 m2, i princip ett rum, ett badrum och 3 "telefonhytter", benämnda pentry, hall och garderob. Badrummet var långt som ett kort badkar, och brett som ett badkar + ett handfat. De tre små kioskerna var alla med "sned vägg", då lägenheten låg i ett innerhörn mot en gård. Pentryts breda del hade en trinett (Diskbänk med 2 kokplattor, en ho och kylskåp under, hopbyggt till en enhet "3 in ett"), trekantigt skafferi bredvid.

Största problemet med boendet var att tvätta, när jag flyttade in var det endast vardagar, 8-14 eller 14-20, ej lördagar. 22 lägenheter delade på en tvättstuga. Som tur var dog hemmafruarna/änkorna bort en efter en och vi unga fick ändrat tiderna, det blev 2 moderna maskiner och man behövde inte längre förvärma bykgrytan före tvätten! Hyresvärden var en mycket korrekt, men lite äldre herre, som bodde i huset på andra sidan gatan, och huset var mycket välskött, helt och rent får jag säga.

Förresten, med jämna mellanrum verkar Lidl sälja mikrovågsugnar för typ 400:- ! Läs noga reklambladen när de kommer.

Magnus E K
Köp inte en mikro utan att först testa öppningsfunktionen! Jag har använt såna där billiga ibland hos släktingar/bekanta och blir tokig på att de inte går att öppna på ett enkelt sätt med en hand (utan att man måste ta i med konstigt grepp eller hålla emot med axeln typ). Min 13 år gamla Whirlpool (använd i 6 olika boenden) är enormt smidig i jämförelse, bara dra lite lätt i nederkanten.

Redigerat:
Nu köpte jag precis följande kabel på tio meter: https://www.kjell.com/se/produkter/...gskablar/forlangningskabel-jordad-10-m-p39319

Sedan upptäckte jag att den är för kort. Jag hittar ingen vit jordad skarvsladd på typ 15 meter, finns inte detta? Det enda jag hittar är en röd på 20 meter, vilket jag inte vill ha; https://www.jula.se/catalog/el-och-...grenare/forlangningskablar/skarvsladd-403197/

Kan man koppla samman två skarvkablar eller är detta inte att rekommendera och I så fall varför?

Var kan jag finna en jordad skarvkabel på 15 meter för inomhusbruk?

För det första har man ingen nytta av så långa skarvsladdar i en normal bostad. Dvs om det behövs så ska istället den fasta installationen kompletteras med fler fasta uttag av rätt sort.

För det andra ska man inte dra en jordad skarvsladd från ett jordat uttag till ett annat rum med ojordade uttag. Det finns långa inlägg på forumet om varför om du tekniskt vill veta och vilka risker det har.

Så, det du ska göra är att plugga in frysen i det närmaste uttaget du har i samma rum som frysen står i. Kittlar det så byt frys eller installera jordade uttag i rummet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För det första har man ingen nytta av så långa skarvsladdar i en normal bostad. Dvs om det behövs så ska istället den fasta installationen kompletteras med fler fasta uttag av rätt sort.

För det andra ska man inte dra en jordad skarvsladd från ett jordat uttag till ett annat rum med ojordade uttag. Det finns långa inlägg på forumet om varför om du tekniskt vill veta och vilka risker det har.

Så, det du ska göra är att plugga in frysen i det närmaste uttaget du har i samma rum som frysen står i. Kittlar det så byt frys eller installera jordade uttag i rummet.
Men om du läser mina inlägg i tråden så ser du att rummet jag har frysen I saknar jordat uttag. Dessutom kan jag inte installera ett jordat uttag när övriga uttag i samma rum inte är jordade, då måste jag liksom jorda om alla uttag i det rummet. Detta är inget jag har råd med som student.

När lägenheten bara har ett litet frysfack kan jag inte heller handla billig och/eller ej laga mat och frysa ner vilket jag har behov av som student med låg ekonomi. Och nu när jag dessutom har köpt en begagnad frys vill jag ju kunna använda den utan att behöva sälja den.

Då får du finna dig i att det "pirrar" lite ibland. Har du blivit "lurad" när du köpte frysen ska du väl inte göra saken än sämre genom att bryta mot alla "regler".
En liten ny frysbox kostar ca 1500:-

E elmont skrev:
Då får du finna dig i att det "pirrar" lite ibland. Har du blivit "lurad" när du köpte frysen ska du väl inte göra saken än sämre genom att bryta mot alla "regler".
En liten ny frysbox kostar ca 1500:-
Jag har inte 1500 kr att lägga på det tyvärr.

Sälj din "nya" frys och spara ihop pengarna, lev på blodpudding och inga fester så ska du se att det går.
Ps
Du kan ju "hanka" dig fram med frysfacket så länge.

E elmont skrev:
Sälj din "nya" frys och spara ihop pengarna, lev på blodpudding och inga fester så ska du se att det går.
Ps
Du kan ju "hanka" dig fram med frysfacket så länge.
Jag har redan bott här i fyra år och bara haft frysfack.

M MGA89 skrev:
Jag har redan bott här i fyra år och bara haft frysfack.
Om det finns plats höjdmässigt är det bästa att du skaffar en kyl/frys med större frys som räcker för dina behov och så ställer du micron ovanpå. Då kan du använda det jordade uttaget för både kyl/frys och Micro ställ den gamla kylen på lämpligt ställe under tiden. Med 48vkvm som student lär du ha plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.