Byggahus.se

Kan vi reda ut när nåt blir "fast installation" ?

6k läst  47 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag har läst merparten av de sju långa trådarna som pinnats ("vad får man göra själv? ") utan att finna tydliga svar. Jag har läst flera andra trådar där det finns olika åsikter. Jag förstår fortfarande inte vad som avgör om en elinstallation blir fast eller inte. Jag förstår dock att dragning i vprör och anslutning utan stickpropp är att betrakta som fast.

Vissa säger att om saken har stickpropp så är det inte fast installation. Andra säger att om saken har permanent placering så är det fast installation (elradiator monterad på vägg med stickpropp). Vem har rätt?

Och vad händer med dator permanent placerad på hylla i garderob matad med löst liggande skarvsladd? Eller om sladden förs in i garderoben genom plywood vägg?

Sen är det det där med klamringen (sån där vit plastklammer med spik) av skarvsladdar som tycks vara otillåten. Ska jag därav förstå att en sladd till ett grenuttag som sitter klamrad på väggen var 50cm kyls sämre än den som ligger på golvet? Det förefaller märkligt. Är det precis under klammern som överhettning kan ske? Och om man inte får klamra sådant grenuttag, varför får man klamra sladden från en vägglampa (vilket det tycks råda konsensus om att man får ) ?

Observera att jag inte argumenterar emot, jag försöker bara bringa reda i mina intryck. De flesta diskussionerna här tycks landa i mer avancerade saker som inbegriper vprör och sånt. Det vore fint om vi kunde reda ut detta för oss som inte ens hemmapular i vägguttag och vprör utan bara drar lite sladdar.

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Det är en diskussionsfråga för att det otydligt uttryckt i reglerna. En enkel tumregel ang skarvsladd genom vägg är att du ska kunna ta bort skarvsladden utan att använda verktyg (dvs du ska inte behöva skruva loss stickproppen för att få ut kabeln).

Klamring av skarvsladdar är väl otillåtet för att det inte är avsedd användning misstänker jag. Har dock inget bra att backa upp det med.

Datorn är ett flyttbart bruksföremål med stickpropp, så den är tveksam att kalla för fast installation. Radiatorn är mer av ett gränsfall om den sitter med stickpropp men även där skulle jag nog säga "ej fast" om den sitter enkelt demonterbar med stickpropp. I just radiatorfallet kan man dock argumentera att den är avsedd att sitta fast monterad och därför också bör anslutas fast (utan stickpropp).

Problemet är att du aldrig kommer få ett klockrent svar. Det är en gråzon och en gränsdragningsproblematik som man duckar för. I fallet med den klamrade skarvsladden för att det blir lite fånigt.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ordet fast installation används ofta, men det är inte definierat så det finns ingen tydlig förklaring på vad det innebär. Begreppet används dessutom internationellt, fixed wiring, men lika lite är det där definierat i internationell standard. Det lilla jag hittat är följande:

- En egenskap som är tydlig är i alla fall att det handlar om en stationär installation, den sitter där den sitter och kan inte ändras utan verktyg.
    - Ordets användning indikerar också att det handlar om utrustning som förmedlar ström, inte strömförbrukande apparater.
    - En fast installation lyder under elinstallationsreglerna, något som kanske inte är kristallklar utan mer självklart.
    - Någon koppling mellan fast installation och behörighet ser jag inte. En fast installation kan bestå av ett 24 V-system med låg effekt. Man kan därför inte likställa en fast installation med en starkströmsanläggning som är definierad i elsäkerhetslagen, även om det ofta är så.
    - Elsäkerhetsverket har en gång sagt att en fast installation slutar vid uttaget och att stickproppsanslutna installationer därmed inte är en fast installation. Den tumregeln räcker långt. Men det finns inga regler mot att sätta en stickpropp på ett helt hus... Det beror på. En stickproppsansluten installation i en möbel som innehåller lite kopplingsdosor och uttag anses vara en anordning, inte en fast installation eller starkströmsanläggning.

Man kan filosofera mer över detta, men det vore mer intressant att höra anledningen till denna fråga?

• Laddar…
  4. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 15
    Är det behörighetskrävande att pyssla med en såkallad "anordning"? Misstänker att så är fallet givetvis men tänkte om det kan vara något undantag likt båtar med 230v-system? (har nämligen för mig att dessa inte kräver behörighet men rätta mig gärna).

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Detta är också en typisk fråga där jag skulle vilja veta anledningen till frågan. Vad betyder det för dig om det inte är behörighetskrävande?

Svaret på frågan är för övrigt nej, det krävs ingen behörighet för att greja med tvättmaskinen eller vad det nu kan vara för apparat, men det krävs (lagen kräver) kompetens.

6. norrbottenssnickaren
    jag är vetgirig. :)

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Och att man inte behöver vara "behörig" för att dra 230 V i en båt betyder inte att man får göra som man vill. Det finns egna regler som reglerar hur installationer på tex båtar ska vara utförda och dom ställer generellt högre krav än dom regler som gäller för "vanliga" elinstallationer.

8. norrbottenssnickaren
    Ahh, intressant.

9. J
    Medlem Nivå 2
    Tack för informativa svar @tommib och @Bo.Siltberg!

Bo, frågan ställs helt enkelt för att jag vill göra rätt och säkert, men därefter göra så mycket jag tillåts och kan själv. Radiatorn köpte jag för några år sen och hängde upp på sin fästanordning just för att försäljaren sa att "det är stickpropp så du behöver ingen elektriker".

Datorn i garderoben är ett förestående projekt (egentligen handlar det om ett stort utrymme med egen lucka ovanför ett inbyggt matskafferi i köket). Det lutar nu åt att jag låter en elektriker sätta ett uttag i väggskåpet bredvid och hålsågar ett genomföringshål till utrymmet där datorn ska stå och drar en skarvsladd där. Det sitter redan en kulodosa på lämplig plats i närheten av det tänkta vägguttaget.

Elektrikern får väl i samma veva uttala sig om den längs golvlisten klamrade sladden till grenuttaget som sitter fasttryckt med dubbelsidig tejp under en utskjutande del av köksbänken så att jag kan mala mitt morgonkaffe utan att böja min morgonstela rygg ner till golvet (onekligen lite MacGyver över det sista, men det behövs ju inga verktyg för att ta bort den i alla fall om jag nu måste göra det.).

You live and learn.

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Jag tänker tolka det på ett praktiskt sätt. Är det farligt kopplat eller inte? Elsäkerhetslagarna är ju där för att minimera skaderisken.

Så jag tänker, är det stickpropp borde det vara lugnt. Och anser att klammer är ibland ett måste för jag blir själv lite farlig av att se för många lösa sladdar ;)

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag misstänkte något sådant. Utan att uppmana till det ena eller andra kan jag säga två saker om detta:

- Det är mycket enklare att ta reda på hur man utför en viss slags elinstallation än om man får göra den ;). Frågan om hur ger också förhoppningsvis svar frågan om man kan, dvs om man har de kunskaper, färdigheter, verktyg etc som krävs.

- En korrekt utförd elinstallation kommer aldrig att väcka frågan om man fick göra den.

Det är en vanlig missuppfattning att man gör säkrast i att koppla ihop en massa skarvsladdar eftersom man får göra det. Då har man missat att elsäkerhetslagen innehåller fler paragrafer än den om behörighetskravet, det finns även krav på att innehavaren "sköter sina skarvsladdar". Börjar det brinna pga överbelastning eller åverkan då åker man dit, fast inte mot ellagen...

Det säkraste sättet (map personfara) att lösa ett problem kan alltså vara att installera ett fast uttag istället för en skarvsladd. Det är en bedömningsfråga. Det är förbluffande att så många oroar sig mer för behörighetskravet än om personfaran.

Av de fall du konkret beskriver ser jag väl inga större problem med den "lösa" installationen.
    En fast monterad elradiator tycker jag nog ska anslutas fast. Det handlar ju om en hel del ström och långa driftstider och vi får se brända uttag lite då och då här på forumet.

En skarvsladd till datorn är inga problem. Man ska inte dra sådana genom en vägg, men in i en garderob får man väl gå med på så länge som hålet är tillräckligt stort för stickproppen. Att "fästa" sladden lite lätt är heller inte fel, med måtta. Börjar man klamra den tätt längs med lister så går man för långt, inte för att det är farligt utan för att det är fel.

12. M
    Medlem Nivå 1
    Jag snubblade in i denna tråd och har en fundering.

Jag bor i en hyreslägenhet på 47 kvm. Lägenheten är byggd typ 1968 och huset är totalrenoverat omkr. 1989.I kokvrån/köket finns endast ett kylskåp med ett litet frysfack samt ingen plats att placera någon annan frys. Hyresvärden är inte heller villig att installera någon större frys.

I lägenheten finns bara jordade vägguttag I kokvrån/köket (blåa prickar). Resterande röda prickar är ojordade diton.

Jag har nu köpt en separat begagnad frys (tillverkad efter 2017) för att placera i hallen (se ritning). Först placerade jag frysen i den innersta hallen och kopplade in den i v-rummet med sin egen kabel. Då gick allt bra.

Sedan placerade jag den enligt skissen samt kopplade in den i uttaget vid ytterdörren med hjälp av en äldre skarvsladd (se film). Då märkte jag att frysen sidor gav mig pytte små svaga stötar (ofarliga sådana).

Tydligen får jag inte (med hjälp av elektriker) dra in ett nytt utanpåliggande jordat uttag från elcentralen och placera bredvid frysen i och med att rummet redan har ett ojordat uttag (man får inte blanda olika typer i samma rum).

Nästa lösning blir då en jädra lång skarvkabel från uttaget I köket, dock får man tydligen inte montera fast skarvsladd en längs golvet eller taket. Alltså måste det bli en lös skarvsladd tvärs över golvet med snubbelrisk. Och inte heller då verkar det vara enligt regelboken eftersom man inte får ansluta något till jord i samma rum där man har möjlighet att ansluta ojordat.

Självklart ska även en ny skarvkabel köpas in också samt läckageskydd och ev. en portabel JFB då elcentralen saknar sådan.

Detta är hur jag har uppfattat reglerna, har jag rätt eller fel?

Förresten räknas bägge hallarna som ett och samma rum tro, eller räknas de som två separata diton?

Hur bör jag göra för att komma undan så billigt som möjligt och hur hade du/ni gjort?

13. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Korrekt

Också korrekt

Även detta korrekt

Svårt att säga. Enligt dagens regler skulle de nog räknas som samma rum men med tanke på att man tidigare i kök kunde blanda jordat och ojordat om det var tillräckligt långt mellan så.... Jag anser att man inte ska fundera så mycket på den frågan utan bara jorda anläggningen. Detta är dock svårt eftersom det är en hyresrätt.

Principiellt kan man fundera på om du fortfarande har en isolerad miljö om frysen ger dig stötar, om än små. Det finns beskrivet i någon tråd här (och givetvis i gamla handböcker) hur man gjorde för att mäta upp om ett rum var isolerat från jord. Detta är nog inte något man gör idag eftersom isolerad miljö är (och var) en dålig idé från början i bostäder. Eventuellt kan man komma fram till att det fortsatt är en isolerad miljö och att du får stå ut med stötarna. Detta leder dock till frågan, vad är det för golv i hallen?

Om det fungerade bra i den inre hallen, med skarvsladd till vardagsrummet, vad skiljer rummen åt? Det kan också vara så enkelt att det handlar om vilket håll stickproppen är inkopplad. Det låter tokigt men kan göra skillnad i vissa fall med överledning till jord. Ett vanligt fenomen är spänningssättning via avstörningskondensatorer när man inte har skyddsjord anslutet. Prova att vända stickproppen och se om det hjälper.

Annars finns det inga bra lösningar för dig tyvärr. Det är ett av problemen med att inte äga sitt boende.

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 1
    Men hur kan jag se om kabeln fungerar bättre vänd åt andra hållet? Tänk om jag vänder på den om känner på frysen varpå jag får en rejäl kyss och sedan är det godnatt. Kan det ha att göra med att jag i den inre hallen när jag anslöt till uttaget vid dörren innanför v-rummet (rummet utanför kokvrån) ej använde någon skarvsladd?

Skulle det vara möjligt att, direkt från elcentralen, installera ett nytt jordat i den yttersta hallen? Hör menar jag bara om det är möjligt bortsett alla lagar och regler.

Om detta ej är möjligt måste jag då jorda om uttaget I den yttersta hallen samt dra in nytt jordat uttag och placera bredvid frys? Eller måste jag även jorda uttaget I den inre hallen också?

På väggen nedanför elcentralen sitter förresten ett telejack som inte används längre. Inom ett år kommer dessutom hyresvärden att dra in fiber som komplement till Comhem. Då undrar var detta kan tänkas placeras och hur de tänker fixa ström till ev. mediaomvandlare osv.?

Men åter till frågan om ström till frys, hur hade du gjort i mitt läge? Tilläggas bör att jag är student och har låg inkomst, därav är jag inte så pigg på att lägga ut 1-3000 kr för en elektriker.

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag hade klarat mig utan frysen, vilket jag gjorde som student på 19 kvm lägenhet :)

En mätning med lämpligt instrument, t.ex. multimeter eller hellre spänningsprovare, kan visa om det finns en potential på frysens chassi mot något i rummet. Det är bättre än att "känna efter".

Skarvsladd ska inte ha någon betydelse när alla uttag är ojordade.

Det är självklart tekniskt möjligt att installera ett jordat uttag var som helst i lägenheten men det kommer ingen seriös elektriker att göra eftersom det bryter mot föreskrifterna.

Huruvida du måste jorda "inre hallen" är svårt att svara på men man skulle möjligen kunna glida på det och anse att det är två rum och då skulle du kunna slippa. Det befintliga uttaget kommer du dock inte undan att jorda (eller ta bort, vilket kan vara ett enklare alternativ om det inte går att dra om ledningarna till det). Inget av detta är något du kan göra självständigt i en hyresrätt, det kräver samarbete från hyresvärden.