T Thomas_Blekinge skrev:
Enfas? Jag trodde att det krävs alltid plus och minus.
i UK krävs det minus och plus.

RoTe
Så blev det dagisnivå i denna tråden också...

N
K kniv skrev:
Går fint att tvätta eller torktumla när man inte är hemma eller sover. Man laddar maskinerna och ställer in när dom ska börja
Försäkringsbolagen brukar ha i sina villkor att man måste vara hemma när man kör tvätt, diskmaskin eller torktumlare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K
Absolut, men har inget att göra med det faktum att man kan ha tvättmaskin/torktumlare körades. Vilket var det felaktiga påståendet

N Niq skrev:
Försäkringsbolagen brukar ha i sina villkor att man måste vara hemma när man kör tvätt, diskmaskin eller torktumlare.
Har du exempel på försäkringar där detta är sant? Det enda jag sett är att bolagen rekommenderar att inte köra maskiner på natten. Men det finns ingenting i villkoren om att ersättning uteblir eller sänks om man kör dem när man inte är hemma.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
S sjoelund skrev:
Har du exempel på försäkringar där detta är sant? Det enda jag sett är att bolagen rekommenderar att inte köra maskiner på natten. Men det finns ingenting i villkoren om att ersättning uteblir eller sänks om man kör dem när man inte är hemma.
Här är från ifs villkor för deras hemförsäkring
IF:s hemförsäkringsvillkor, med markering på textavsnitt om tvättmaskinens avstängningsventil och dess funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Enfas? Jag trodde att det krävs alltid plus och minus.
Även i UK har de växelström..

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Plötsligt förstår jag vart all koppar går åt
K karlmb skrev:
Även i UK har de växelström..
Ja denna tråd verkar ha adopterats av nollor.

Inget att göra, bara att gå vidare här I livet.
Eller vad sa Stenmark en gång i tiden. " INTE LÄTT ATT FÖRKLARA NÅGOT FÖR DEN SOM INT BEGRIPER."

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Absolut, men har inget att göra med det faktum att man kan ha tvättmaskin/torktumlare körades. Vilket var det felaktiga påståendet
Eftersom kläderna blir förstörda av att ligga fuktiga i tvättmaskinen så kan man inte det nej. Torktumlaren sköter sig själv.

Gäller återigen framförallt svarta kläder.

K
Åter igen. Det går bra, föreslår att du kollar en instruktionsbok. Att dom blir liggande i vatten har inget med maskinen att göra utan användaren som inte plockar ut dom.

N Niq skrev:
[bild]
Bra att de är så dyra att det finns ännu en anledning till att inte använda dem :)

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Är ju inte extremt dyrt längre att få 3-fas via solceller och batteri (jag skulle kunna bygga ett system under 100k). Men i Sverige är det ju inte ett alternativ på grund av vintern, det skulle bara fungera typ mars till oktober om man inte var beredd att ladda batteriet med 230 — men Italien kanske det skulle fungera?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
M Messier1994 skrev:
Är ju inte extremt dyrt längre att få 3-fas via solceller och batteri (jag skulle kunna bygga ett system under 100k). Men i Sverige är det ju inte ett alternativ på grund av vintern, det skulle bara fungera typ mars till oktober om man inte var beredd att ladda batteriet med 230 — men Italien kanske det skulle fungera?
Jodå det var ingen dum ide.
Just såna här saker är batterier bra! Dvs balansera elnätet.

Lär nog bli mer såna lösningar i framtiden.

En sak som jag dock undrar att varför har inte husen solpaneler i Kanarieöarna?
Jag vet har inget med Italien nu att göra och har aldrig besökt Italien.
Men tänkte att landets lokala regler osv kan också ställa till det 🤔
Sedan när man t ex besökt Grekland så har ungefär varenda hus varmvattenberedare och solpaneler på taket!

Men de här med Spanien??
Jag skulle direkt smälla upp paneler och batteri och därmed ha bla AC som går "gratis".

Men helt rätt det här om Sverige här tar det flera år att betala tillbaka om de ens nånsin gör det för att elen är ju billig på sommaren när det produceras el av solen och vintern när elen är dyr har man ingen nytta av paneler. Däremot borde batterilösning vara en grej mot effektavgifter som har kommit och kommer.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]
Med den skrivningen är man ju rökt även om man är hemma, inte så att man sitter och tittar på tvättmaskinen. Dom säger ju inget om att övervakningen sker på distans.

Jag har brandvarnare till hemlarmet samt möjlighet till att bryta strömmen oavsett vart jag är.

Återkoppling:

Efter lite administrativ arbete med elbolaget har vi nu fått trefas indraget och höjd effekt till c:a 11kW. Samtidigt togs en ful stolpe tll luftledningen ned vilket var ett stort plus. Den stod mitt i utsikten.

Slutet gott, allting gott.

• Gilla
Panor82 och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.