A Avemo skrev:
Vad är det som inte räcker till? Att få dit trefas ser svårt ut. Men det sitter en 63 A dvärgbrytare i elmätaren. Det kanske går att öka effekten på befintlig enfas.
Ja, det vi har hört är att det går att öka effekten på en fas. Men vi når kanske inte ända fram. Men det skulle isf bli bättre än idag. Vår tanke var bara att det kanske fanns en annan bättre lösning med tre faser.

K
Måste verkligen tvättmaskin, torktumlare och spis köras samtidigt? Klart den tajmingen kan hända men är ju otroligt lätt att bara styra om det något så inte alla kör samtidigt

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K kniv skrev:
Måste verkligen tvättmaskin, torktumlare och spis köras samtidigt? Klart den tajmingen kan hända men är ju otroligt lätt att bara styra om det något så inte alla kör samtidigt
Det låter som TS har svenska krav i utlandet, inte helt ovanligt hos svenskar.

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det låter som TS har svenska krav i utlandet, inte helt ovanligt hos svenskar.
Ja det stämmer. Vi svenskar har andra rutiner och vanor. Problemen uppstår när vi har gäster som kan dra på allt på en gång, och så går säkringen och det blir problem. Vi själva ordnar detta.

RoTe
B baier skrev:
Ja det stämmer. Vi svenskar har andra rutiner och vanor. Problemen uppstår när vi har gäster som kan dra på allt på en gång, och så går säkringen och det blir problem. Vi själva ordnar detta.
Problemet är väl att ni valt att använda el till precis allt och inte använda gas som är brukligt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kniv skrev:
Problemen uppstår när vi använder våra LL-VP.

RoTe RoTe skrev:
Problemet är väl att ni valt att använda el till precis allt och inte använda gas som är brukligt?
Ja, så är det.

Men med gas kan man inte enklet få AC såvitt jag vet.

K
Är problemet era LL-VP eller era gäster som uppenbart inte verkar kunna anpassa sitt beteendemönster? Hur många kör TM,TT och spis samtidigt ens i Sverige? Vi tvättar/torkar aldrig när det är middagstid (och elpriser som högst..)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
RoTe
B baier skrev:
Ja, så är det.

Men med gas kan man inte enklet få AC såvitt jag vet.
Det är väl därför man bygger stenhus med tjocka väggar som lagrar både kyla och värme, samt målar dessa vita för att inte absorbera solens strålar så mycket. El brukar va rätt dyr i sydeuropa, känner en i Portugal som inte har råd med AC pga elen blir så dyr på sommaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var i Italien är detta?

B baier skrev:
Ja, det vi har hört är att det går att öka effekten på en fas. Men vi når kanske inte ända fram. Men det skulle isf bli bättre än idag. Vår tanke var bara att det kanske fanns en annan bättre lösning med tre faser.
Det kan vi ju bara spekulera om. Vet du vilken effekt de kan erbjuda er? 50A enfas borde räcka långt. Det klarar effektmässigt detsamma som trefas 16A som väldigt många i Sverige klarar sig utmärkt på.

D Dilato skrev:
Var i Italien är detta?
abruzzo

B baier skrev:
abruzzo
I bergen eller vid kusten, vilket klimat?

Jag som bor i södra Skåne tänker på hur jag oftast inte behöver någon torktumlare alls förutom någon gång mitt i vintern, tvätt hängs utomhus...nog borde det vara mildare i zonen runt Rom..tänker jag 🤔

Modern tvättmaskin drar ju nästan ingen ström, nån kW när den värmer, samma med diskmaskin.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nja, runt 2kW är närmare sanningen.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Effektvakter på LL-pumparna? Dom kan knappast vara kritiska. Hur stort är huset för att behöva 4st. Hade kanske varit bättre med en utedel och 4 innedelar om man är ute efter spridningen. 4 luft-luft pumpar är mycket…

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.