10 922 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Kan vi diskutera mindre justersågar
Jag har två kapanhåll som är justerade att visa korrekt bredd på sina skalor. Ett sitter före biten och ett sitter efter. Biten stöds alltså på två punkter, en i varje ände, parallellt med klingan. Spänner fast med en exenterspännare och sågar. Fördelarna är dels ökad säkerhet, inga fingrar nära klingan utan jag håller i bordet på säkert avstånd och spillbiten faller fritt av på bordet till höger om klingan, dels bättre snitt då jag enklare kan mata hela snittet utan att pausa för att greppa påskjutare etc.
/B.
/B.
För att återkoppla till trådstarten. Det blev minimaxen sc/2 som länkades till tidigare i tråden. Har inte packat ur bilen än så kan inte säga något om den än. Skickat var hyfsat, justerbordet behöver nog åtgärdas. Men priset var bra så jag är nöjd. Uppdaterar med bilder när jag fått ihop sågen. Tack för hjälpen / Katos
Ni får bilda en fin liten klubb "justersågens vänner" kanske.
Kul Katos följde alla delar med för om jag inte mins fel så fattades det en del delar på bilden.
Om du får i hopp sågen ganska snart kan du kanske tala om för Masses hur bra Mini Max är
för jag undrar om han har fått i gång sig såg !.
Mvh Pär H
Kul Katos följde alla delar med för om jag inte mins fel så fattades det en del delar på bilden.
Om du får i hopp sågen ganska snart kan du kanske tala om för Masses hur bra Mini Max är
för jag undrar om han har fått i gång sig såg !.
Mvh Pär H
Katos, asch nu ska du inte märka ord!
Pär: vafalls? Sågen har varit igång länge och funkar finemang. Anledningen till att jag ville sälja den var att den är lite för stor. Men nu har jag tagit bort stor släden och gjort en variant av en Miter sled istället. So ajm a happy cämper
Pär: vafalls? Sågen har varit igång länge och funkar finemang. Anledningen till att jag ville sälja den var att den är lite för stor. Men nu har jag tagit bort stor släden och gjort en variant av en Miter sled istället. So ajm a happy cämper
Redigerat:
Jag ber om ursäkt masses.
Jag har plockat lite med sågen idag och justerbordet går lite trögt och gnisslar. Har haft i sär det men kan inte riktigt hitta anledningen. Det kommer bli ett jäkla jobb att justera in den. Har ni några tips så är jag tacksam. Har tittat på "the unoffical felder guide" eller vad den heter men den kostar och gratis är gott.
Jag har plockat lite med sågen idag och justerbordet går lite trögt och gnisslar. Har haft i sär det men kan inte riktigt hitta anledningen. Det kommer bli ett jäkla jobb att justera in den. Har ni några tips så är jag tacksam. Har tittat på "the unoffical felder guide" eller vad den heter men den kostar och gratis är gott.
Här är en bra början. Klicka på länkarna nere till höger för nästa sida. Hade du bott i närheten kunde du lånat min oneway, men det är värt att skaffa en egen!
/B
/B