Att försöka få det upphävt är en bra början. Nästa är att få det ändrat då det orsakar en betydande olägenhet och på sätt flytta det någon annanstans.

Jag hade en sommarstuga med två tillfartsvägar där servitutet gick över grannens tomt så som ert. Där grannen drev denna fråga så att det nya servitutet blev den andra vägen till mitt hus. Utfallet blev att jag åkte på en strunt summa på 2kr längdmetern för den nya vägen. Bonden som ägde marken blev rätt sur (främst på grannen) och tyckte han fick dåligt betalt. Lantmäteriet anser vägmark knappt har något värde. Jag blev rätt glad då den vägen var i betydligt bättre skick. Oklart vad grannen fick betala för förrättningen.

• Gilla
Elisabeth68
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns inget absolut förbud att bygga på åkermark, men det är svårt att få rätt att göra det. Att ersätta en byggnad med en annan skulle väl iofs kunna vara en grund för att få tillstånd, men även om en villa normalt är mindre än en lada så tillkommer ju annat som tomtmark till villan. Så min försiktiga gissning är nej.
Att byta en ekonomibyggnad till en för bostadsändamål är inte att ersätta denna det är något helt annat.
Lika så att inrymma en bostad i en ekonomibyggnad ger ingen fördel.

Bygglovet som prövas kommer inte nämnvärt ta hänsyn till att det ligger en ekonomibyggnad där. Det blir i princip samma prövning som att marken är obebyggd.

• Gilla
Elisabeth68
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett officialservitut finns för "evigt" oavsett om vägen är överväxt.

TS, det räcker inte att gå in på Mina Sidor på LM. Du måste ringa dem och be att få ut alla arkiverade handlingar rörande servitutet.
Ok, det visste jag inte, tack för info!

Tack för alla svar! Mycket jag inte visste och ska gå vidare med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.