2 485 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Kan nisch i badrum tas bort?
Ja tycker att du bör ta dig en funderare till för det låter som du är på väg att ta dig vatten över huvudet för lite mögels skull. Gissningsvis ser det ut som i en rivni gskåk bakom frisen. Att fixa det tror jag kommer att kosta mycket, mycket mer än det smakar. Satsa på att städa bort möglet istället. Mycket billigare och mycket enklare.M Malin Eriksson2 skrev:
Ja, har väl varit lite naiv i tidigare projekt så det är nog klokt att tänka igenom beslutet…Intet skrev:
Ja tycker att du bör ta dig en funderare till för det låter som du är på väg att ta dig vatten över huvudet för lite mögels skull. Gissningsvis ser det ut som i en rivni gskåk bakom frisen. Att fixa det tror jag kommer att kosta mycket, mycket mer än det smakar. Satsa på att städa bort möglet istället. Mycket billigare och mycket enklare.
Tack snälla alla som tar sig tid att ge råd och tips… blir rörd!
Jag tror att du bara ser ner i wc tanken om du plockar av knappen.M Malin Eriksson2 skrev:
Med vattenrör och avlopp i väggen är det högst troligt att utrymmet bakom har fuktspärr, men den lär ha flera hål för att fästa väggen och wc-ram. Enda fallet då fuktspärr inte rekommenderas är i om badrummet står på en oisolerad betongplatta på mark.
Jag tror du kommer få en fulare och snuskigare lösning med fristående wc-stol väggmonterade vattenrör som droppar kondens.
Om badrummet är renoverat har nischväggen säkert tillkommit för att kunna flyta avlopp och vatten något. Titta på husets ritningar och du bör se hur det ursprungligen såg ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt, troligen inte en bra ide att riva bort. Men det finns ofta en möjlighet att inpektera insidan av en sådan låda. Antingen kan man lyfta på locket, eller så kan det finnas en inspektionslucka. Ex inne i komodskåpet.
Om det är mögel som är problemet så bör man kanske undersöka om ventilationen är OK istället.
Om det är mögel som är problemet så bör man kanske undersöka om ventilationen är OK istället.
Öppnade spolknappen i nischen men såg endast tanken. Grejen är att vi gjorde en renovering av badrummet för ca 14 år sedan, jag ville då ha nischen då jag tyckte det var snyggt. Nu vill jag bara ha den väck då badrummet är för litet. Finns ingen lucka för inspektion, får öppna en platta i kommoden och kolla hur det ser ut. Troligtvis är det ”fuldragning” av rör då toalett och handfat inte ursprungligen stod där.arneri68 skrev:
Jag tror att du bara ser ner i wc tanken om du plockar av knappen.
Med vattenrör och avlopp i väggen är det högst troligt att utrymmet bakom har fuktspärr, men den lär ha flera hål för att fästa väggen och wc-ram. Enda fallet då fuktspärr inte rekommenderas är i om badrummet står på en oisolerad betongplatta på mark.
Jag tror du kommer få en fulare och snuskigare lösning med fristående wc-stol väggmonterade vattenrör som droppar kondens.
Om badrummet är renoverat har nischväggen säkert tillkommit för att kunna flyta avlopp och vatten något. Titta på husets ritningar och du bör se hur det ursprungligen såg ut.
Tack snälla för br input!
Möglet kommer bara komma i de nya skarvarna. Låt det vara som det är. Ser ju fint ut. Lägg tiden och pengarna på att städa noggrannare.M Malin Eriksson2 skrev:
Alla pengar du sparar på att inte renovera ett fullt fu gerande badrum kan du göra något mycket roligare för. Eller spara som en bra buffert.
Finns tyvärr ingen inspektionslucka men tror att jag ska ta bort en kakelplatta i kommoden. Har satt en fläkt i duschen men den verkar inte vara tillräcklig. Ska nog satsa flytta tvättmaskin och torkskåp från bastun.H hempularen skrev:Som sagt, troligen inte en bra ide att riva bort. Men det finns ofta en möjlighet att inpektera insidan av en sådan låda. Antingen kan man lyfta på locket, eller så kan det finnas en inspektionslucka. Ex inne i komodskåpet.
Om det är mögel som är problemet så bör man kanske undersöka om ventilationen är OK istället.
Tack för input!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Haha… precis vad min man säger… han har fått nog av mina planer och vägrar diskutera detta. Har nu börjat vända mig hit för att få gehör… är nog lite naiv. Tack snälla för svar!M MatsBengtsson89 skrev:
Jag tror snarare att du skall vara nöjd med det som är gjort och acceptera att det var så här ni ville ha det. När man väl kan acceptera detta så blir livet lättare.
Jag älskar gamla hus just pga att man ibland har lösningar som man inte riktigt förstår, jag tycker det är charmigt (ingen värdering i rest badrum i detta fallet). Ni byggde det så här för att ni ville ha det så här.
Sen kan jag säga att från en som har renoverat snart ett helt hus. Och en massa andra boenden. Lösningen är aldrig så enkel som man villhoppas att den skall vara. Man hittar aldrig en skattkista. Utan det är ALLTID mer komplicerat, mer krävande och dyrare för att få det som man tänker sig. Och efter detta slutar det alltid med en kompromiss ändå.
Tycker badrummet ser fint ut. Om det är möglet som spökar så fundera på ventilationen som första steg.
Med det sagt, vill ni bränna era pengar på att göra om det igen så gör det. Men det kommer inte vara enkelt och sällan bli bra. OM man inte gör om det helt från grunden vill säga.
Jag älskar gamla hus just pga att man ibland har lösningar som man inte riktigt förstår, jag tycker det är charmigt (ingen värdering i rest badrum i detta fallet). Ni byggde det så här för att ni ville ha det så här.
Sen kan jag säga att från en som har renoverat snart ett helt hus. Och en massa andra boenden. Lösningen är aldrig så enkel som man villhoppas att den skall vara. Man hittar aldrig en skattkista. Utan det är ALLTID mer komplicerat, mer krävande och dyrare för att få det som man tänker sig. Och efter detta slutar det alltid med en kompromiss ändå.
Tycker badrummet ser fint ut. Om det är möglet som spökar så fundera på ventilationen som första steg.
Med det sagt, vill ni bränna era pengar på att göra om det igen så gör det. Men det kommer inte vara enkelt och sällan bli bra. OM man inte gör om det helt från grunden vill säga.
Om man behåller lösningen, kan man dra på microcement? Är det motståndskraftigt mot fukt?Dr Benz skrev:
Jag tror snarare att du skall vara nöjd med det som är gjort och acceptera att det var så här ni ville ha det. När man väl kan acceptera detta så blir livet lättare.
Jag älskar gamla hus just pga att man ibland har lösningar som man inte riktigt förstår, jag tycker det är charmigt (ingen värdering i rest badrum i detta fallet). Ni byggde det så här för att ni ville ha det så här.
Sen kan jag säga att från en som har renoverat snart ett helt hus. Och en massa andra boenden. Lösningen är aldrig så enkel som man villhoppas att den skall vara. Man hittar aldrig en skattkista. Utan det är ALLTID mer komplicerat, mer krävande och dyrare för att få det som man tänker sig. Och efter detta slutar det alltid med en kompromiss ändå.
Tycker badrummet ser fint ut. Om det är möglet som spökar så fundera på ventilationen som första steg.
Med det sagt, vill ni bränna era pengar på att göra om det igen så gör det. Men det kommer inte vara enkelt och sällan bli bra. OM man inte gör om det helt från grunden vill säga.
Så bra. Det är inte bara min fru som har lyckats finna en mycket intelligent och vis man (snygg också). Även du är välsignad med en sådan tillgång. Gratulerar! Så, gör som han säger, så sparar du mycket pengar och tid.M Malin Eriksson2 skrev:
Summan av mögel är konstant, vilket är ett resultat av den så kallade mögelparadoxen.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Om du tar bort en kakelplatta så kommer du bara ett se skivan som kaklet sitter på.M Malin Eriksson2 skrev:
En ständigt gående fläkt som blåser ut luften borde göra att det blir torrt i badrummet.
Haha.. vi kämpar vidare din fru och jag.Intet skrev:
Så bra. Det är inte bara min fru som har lyckats finna en mycket intelligent och vis man (snygg också). Även du är välsignad med en sådan tillgång. Gratulerar! Så, gör som han säger, så sparar du mycket pengar och tid.
Summan av mögel är konstant, vilket är ett resultat av den så kallade mögelparadoxen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
