Hej,

Jag förstår ju att man bygger en kantbalk/förstärkning för att plattan behöver ha extra hållfasthet där bärande ytterväggar skall stå, men vad jag inte förstår är varför denna extra hållfasthet behövs?
När jag tittar på trycklast så klarar ju betong minst(!) 20MPa och om man då ex. murar väggen med leca så klarar den bara en tiondel (2-3MPa). Så det kan väl inte vara för att ta upp trycklast som man gör detta? Ändå tycker jag mig läsa att dimensionering av kantbalken beror på hur tunga väggar är samt antal våningar etc..?

Om det inte är ren horisontell tryckllast så antar jag att det är för bättre klara ex. markstättningar?

Vore oändligt tacksam(!!) ifall någon som har en susning om detta kunde förklara vad man egentligen vill uppnå och vilka parametrar som påverkar dimensioneringen av kantbalk.

Förslag på feltänk:

När du säger att betong klarar en trycklast på 20MPa så avser ju det solid betong som pressas mot en fast punkt. Om du tänker dig att du har en platta som har dåligt underlag på vissa ställen, pga sättningar i marken, så är det inte betongens förmåga att hantera tryckande laster som är avgörande, utan förmågan att motstå nedböjning när plattan hänger i luften. Det är ett helt annat lastfall där kantbalken då fördelar trycket över en större sträcka.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för bra "förtydligande"! :)

Då kan jag följa upp med frågan om det verkligen är nödvändigt med kantbalk om jag bygger direkt på berg endast har 10cm välpaddad makadam under?
Gör det någon skillnad om det på vissa ställen ligger upp till en meter skrotsten under makadamen, dock utan någon jord/grus/lera?
Jag tycker risken för sättningar verkligen borde vara minimal i bägge fallen och att man därför borde kunna köra på med platta utan kantbalk??!

Byggde jag något mindre skulle jag våga köra utan balk, byggde jag något större skulle jag vilja ha en sakkunnigs utlåtande kring det.....

Mikael_L
spjakob skrev:
Tack för bra "förtydligande"! :)

Då kan jag följa upp med frågan om det verkligen är nödvändigt med kantbalk om jag bygger direkt på berg endast har 10cm välpaddad makadam under?
Gör det någon skillnad om det på vissa ställen ligger upp till en meter skrotsten under makadamen, dock utan någon jord/grus/lera?
Jag tycker risken för sättningar verkligen borde vara minimal i bägge fallen och att man därför borde kunna köra på med platta utan kantbalk??!
Det är för att betong har dålig draghållfasthet och för att det är böjning som kantbalken ska ta upp som det krävs både armering och en viss höjd på balken.

Betong Fysikaliska egenskaper

• Tryckhållfasthet 10 – 130 Mpa
• Draghållfasthet 1 – 10 Mpa
• Elasticitetsmodul 20 – 50 Gpa
För C25/30 är tryckhållfastheten ca 25 MPa och draghållfastheten endast 1,8 MPa

Om sättningen i marken blir endast någon mm så blir det ändå fullt utvecklad böjspänning i balken. (Men storleken på böjspänningen beror på lasten och hur lång sträcka som sättningen är på.)

Rent teoretisk så är det dock så, står betongplattan på underlag som absolut inte kan sätta sig det minsta så behövs det ingen speciell höjd på kantbalken, och knappt någon armering heller.
(Detta ska ingen läsa som att jag rekommenderar detta, eller ens anser det vara OK i vissa fall!)

Precis som dessa herrar förklarat så är det armeringen som tar draglaster och storleken på kantbalken handlar mest om att få mer avstånd mellan armeringsstängerna. Jämför med en liten eller en stor I-balk, det är samma princip som att ha ett litet eller stort avstånd mellan armeringen i kantbalken.

Jag skulle inte ha struntat i kantbalk, däremot kan man utelämna en del armering om man har mycket bra markförhållanden, tex så behöver inte villabyglar användas för en vanlig trävilla vid goda markförhållanden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.