F fribygg skrev:
Det är bara att forma en bit till lämplig storlek, om du har för vana att kasta in veden i kaminen kommer du kanske få kortare livslängd på rökhyllan än med gjutjärn då vermeculiten är lite ömtåligare men om du lägger in veden är det inga problem.
Både Bauhaus och K-rauta brukar ha vermeculitskivor för dryga 400kr, skaffa dej en sådan och ta din sämsta fogsvans till sågningen.
Höghus Höghus skrev:
Jag är inte vid kaminen nu så jag kan inte kolla men jag vill minnas att stenarna bara ställdes på plats. I alla fall ingen tätning.
F fribygg skrev:
Rökhyllan är väl av gjutjärn, inte går det att räta utan du skaffar en ny, tillverkar i tjock plåt eller gör en ersättare i vermeculit.
Hej alla!

Här kommer en uppdatering för de som är intresserade. Jag köpte vermikulitskivor på bauhaus (489kr st, behövde 2 st) och gjorde nya isolerskivor och en rökvändarplatta av vermikulit. Skall nu kontakta vår sotare för inspektion och håller tummarna att jag får godkänt! Är det något jag missat eller gjort galet får ni gärna peka ut det så kanske jag kan åtgärda innan inspektion. Bifogar bilder och beskrivning på vad jag gjort nedan:

Nyinköpt vermikulitskiva för isolering står mot en vit vägg på ett orientaliskt mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vermikulitskivor från Bauhaus (489kr st)

Vermikulitskiva på plast med avritade linjer för tillskärning, verktyg synligt, och en skugga av fotografen.
Skapa konto

Ritat ut för sidoplattorna

Sågning av vermikulitskiva med en handsåg på ett arbetsbord.
Skapa konto

Sågning med rostig fogsvans. Gick riktigt bra, skivorna är som smör nästan. Får vara försiktig när jag lägger in klabbar i kaminen sedan.

Inuti en kamin med nya sidoplattor och modifierad rökvändarplatta gjorda av vermikulit, redo för sotarinspektion.
Skapa konto

Sidorna på plats i kaminen

Modifierad rökvändarplatta i vermikulit med urgröpt del för skorstensröret, liggande på arbetsyta.
Skapa konto

Efter en del funderande kom jag fram till att det blir för krångligt att försöka göra en exakt kopia av rökvändarplattan i vermikulit. I stället gjorde jag en modifierad variant som vilar mot sido-skivorna i stället för mot de små järnklackarna i framkant av kaminen. Den vilar också mot bak-skivorna som originalet gör.

Vermikulitskiva på betonggolv med utmätt och utskuren bit i ett hörn.
Skapa konto

Min modifierade rökvändarplatta.

Vermikulitskiva nära kanten på arbetsbänk med fogsvans och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Gröpte ur lite för skorstensröret med en vanlig fil.

Interiör av kamin med nyinstallerade vermikulitskivor som isolering och rökvändarplatta.
Skapa konto

Bakre isoleringsplattan mätte jag upp efter att jag satt in rökvändarplattan, så att höjden skulle bli rätt. Det låg ett par tunna järnplattor i kaminen som verkar ha legat under de tidigare bakre isoleringsskivorna. Jag slog in dem mellan klacken i gjutjärnet och den bakre isoleringsskivan för att hålla den bättre på plats.

Vermikulitskiva bredvid kaminens öppning som visar spalten där röken ska passera.
Skapa konto

Spalten mellan rökvändarplattan och framkanten på kaminen där röken skall ta sig in. Den blev lite bredare än med den gamla plattan, men kanske inte gör så mycket? Gissar på att den är ca 5cm bred nu.

Vermikulitisolerade skivor installerade i en öppen kamin redo för inspektion.
Skapa konto

Alla delar tillbaka på plats.

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Ser trovärdigt ut

• Gilla
Lasseveteran och 1 till
  • Laddar…
eribob eribob skrev:
Hej alla!

Här kommer en uppdatering för de som är intresserade. Jag köpte vermikulitskivor på bauhaus (489kr st, behövde 2 st) och gjorde nya isolerskivor och en rökvändarplatta av vermikulit. Skall nu kontakta vår sotare för inspektion och håller tummarna att jag får godkänt! Är det något jag missat eller gjort galet får ni gärna peka ut det så kanske jag kan åtgärda innan inspektion. Bifogar bilder och beskrivning på vad jag gjort nedan:

[bild]
Vermikulitskivor från Bauhaus (489kr st)

[bild]
Ritat ut för sidoplattorna

[bild]
Sågning med rostig fogsvans. Gick riktigt bra, skivorna är som smör nästan. Får vara försiktig när jag lägger in klabbar i kaminen sedan.

[bild]
Sidorna på plats i kaminen

[bild]
Efter en del funderande kom jag fram till att det blir för krångligt att försöka göra en exakt kopia av rökvändarplattan i vermikulit. I stället gjorde jag en modifierad variant som vilar mot sido-skivorna i stället för mot de små järnklackarna i framkant av kaminen. Den vilar också mot bak-skivorna som originalet gör.

[bild]
Min modifierade rökvändarplatta.

[bild]
Gröpte ur lite för skorstensröret med en vanlig fil.

[bild]
Bakre isoleringsplattan mätte jag upp efter att jag satt in rökvändarplattan, så att höjden skulle bli rätt. Det låg ett par tunna järnplattor i kaminen som verkar ha legat under de tidigare bakre isoleringsskivorna. Jag slog in dem mellan klacken i gjutjärnet och den bakre isoleringsskivan för att hålla den bättre på plats.

[bild]
Spalten mellan rökvändarplattan och framkanten på kaminen där röken skall ta sig in. Den blev lite bredare än med den gamla plattan, men kanske inte gör så mycket? Gissar på att den är ca 5cm bred nu.

[bild]
Alla delar tillbaka på plats.
Snyggt!

Ser ut som att du har en affärsmöjlighet här.

/Höghus

• Gilla
eribob
  • Laddar…
Mest för den som ev hittar denna tråd i framtiden. Fick godkänt av sotaren (utan att de kom och inspekterade ens, vilket förvånade mig, det räckte med bilderna). Första eldningen idag!

Nyinstallerad vedspis med brinnande eld och en korg med ved bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Blueztar och 6 till
  • Laddar…
Har du kvar rökvändarplåten? Jag är intresserad av att köpa den isf. Med vänliga hälsningar Jacob

O Ordningochreda skrev:
Har du kvar rökvändarplåten? Jag är intresserad av att köpa den isf. Med vänliga hälsningar Jacob
Ok, jag kan skicka ett direktmeddelande till dig.

Hej.
Hej intressant tråd. Min mor å far har en Morsö 1510 i sommarstugan. Dock är deras lagade av massa folk och det verkar inte vara som det ska.
T.ex. är det två plattor på sidorna, verkar inte som det är rätt? De har fått ett konstigt tak (rökvändarplåt) med beteckningen 1326, såg inte ut att vara samma som du hade på bilden Erik?

Har du sålt din plåt eller har du den kvar? Skulle du kunna mäta storleken på den? Ska det endast vara utrymme för rök osv framtill i kaminen? Våran har utrymme överallt runt plåten, och de två plåtarna som ska stå på rökvändarplåten har inte varit på plats på åratal..

• Inuti en Morsö 1510-kamin med synlig rökvändarplåt och sidoplattor, hand håller en del av kaminen.
    Skapa konto
  • Interiör av en kamin med synlig rökvändarplåt märkt "1510 S" och en gallerbotten.
    Skapa konto
  • En Morsö 1510 vedspis med borttagna sidoplattor och demonterad rökvändarplåt på golvet.
    Skapa konto
  • Interiör av en Morsö 1510 kamin med synlig märkning, två sidoplattor och en rökvändarplåt.
    Skapa konto
F Fredrik Sandstedt skrev:
Hej.
Hej intressant tråd. Min mor å far har en Morsö 1510 i sommarstugan. Dock är deras lagade av massa folk och det verkar inte vara som det ska.
T.ex. är det två plattor på sidorna, verkar inte som det är rätt? De har fått ett konstigt tak (rökvändarplåt) med beteckningen 1326, såg inte ut att vara samma som du hade på bilden Erik?

Har du sålt din plåt eller har du den kvar? Skulle du kunna mäta storleken på den? Ska det endast vara utrymme för rök osv framtill i kaminen? Våran har utrymme överallt runt plåten, och de två plåtarna som ska stå på rökvändarplåten har inte varit på plats på åratal..
Hej,
Ursäkta sent svar! Tyvärr har jag kört plåten till tippen så kan inte mäta, men vill minnas att det var plats på sidorna för rök även med min plåt dvs den var smalare än kaminens insida. De två stående plåtarna tänkte jag var till för att röken skulle ta en liten omväg på väg in i skorstenen, men eftersom att kaminen var trasig när vi köpte huset såg jag aldrig hur det såg ut när allt var på plats.

Med mitt ombygge gjorde jag enbart plats för röken att passera rökvändarskivan i framkant (dvs närmast luckan). Det fungerar bra.

Hoppas det hjälper
Erik

De har fått ett konstigt tak (rökvändarplåt) med beteckningen 1326, såg inte ut att vara samma som du hade på bilden Erik?
Tittade på bilden i datorn och ser att min plåt hade beteckningen 1325, dvs en annan beteckning än dina föräldrars.

Har också en förteckning över reservdelar till Morsö 1510 från tillverkaren och där ser det ut som att 1325 är den korrekta beteckningen:

Explosionsritning för reservdelar till Morsö 1510 med beteckningen 1325 markerad.
Skapa konto

Hej.

Hej!
Sotarn var här & rev halva kaminen och nu skall jag försöka plocka ihop den igen.
Har du möjligtvis måttem på dom två plåtarna som skall stå ovanpå rökgasplåten?
Tänkte göra en ny rökgasplåt av något rejält på jobbet.

Mvh Pelle

Folk brukar gör de där mellanplåtarna och brännplåtarna av Hardox plåt som blir över när man tillverkar grävmaskinsskopor. Det anses stå sig bättre mot eld än vanlig plåt.

H heimlaga skrev:
Folk brukar gör de där mellanplåtarna och brännplåtarna av Hardox plåt som blir över när man tillverkar grävmaskinsskopor. Det anses stå sig bättre mot eld än vanlig plåt.
Godkväll, tyvärr är det inte riktigt rätt med Hardoxplåt, det är en härdad plåt som blir annlöpt (härdningen går ur) av värme, redan vid 200°C början annlöpningen,
253MA är en mycket värmebeständig plåt med skalningstemperatur på ca 1200°C, används i kommersiella pannor och industrin, i kaminer/pannor hemma funkar vanlig "bonnplåt" tillräckligt bra.
Ps många blandar ihop Corten plåt som värmebeständig, den är enbart rost trög därför används den i huvud sak i rökrör/skorstenar, Många arkitekter har hittat ett nytt användningsområde nämligen fasadbeklädnad.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Dock är väl 253 MA inte så superenkel att få tag på för många ”småskruttare”. Ofta vill grossisterna sälja ett helt ark och den kostar INTE gratis…

Räddningen kan väl vara om man får tag på någon som jobbar med pannrep mot kraftindustrin som har någon bit till övers.

På förra jobbet införskaffade vi ett ark 253MA när vi skulle tillverka nya s-krokar för överhettarslingorna på stora oljepannan.

Gearhead Gearhead skrev:
Hej!
Sotarn var här & rev halva kaminen och nu skall jag försöka plocka ihop den igen.
Har du möjligtvis måttem på dom två plåtarna som skall stå ovanpå rökgasplåten?
Tänkte göra en ny rökgasplåt av något rejält på jobbet.

Mvh Pelle
Har ni syrafast plåt med några mm (4-5) tjocklek bör det funka tillräckligt bra.

S Stefan.o skrev:
Har ni syrafast plåt med några mm (4-5) tjocklek bör det funka tillräckligt bra.
Godmorgon, syrafast och rostfri plåt i en kamin är olämpligt p.g.a för stor värme utvidgning. Plåten rör sig och deformar sig av värmen. 253MA däremot är formstabil i värme, det gäller även gjutjärn, vanlig bonnplåt rör sig inte mycket i vilket gör den lämplig i kaminer, Jag har jobbat i ca 40 år med grov plåt i alla dess former både praktiskt och teoretiskt

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.