Hej!
Det sitter en kamin på bottenvåningen i vårt hus som vi flyttade in i för 1,5 år sedan. Jag vet inte exakt modell, men det ser ut som en Morsö 1510 när jag googlar (bifogar bilder nedan).

Dessvärre är vissa delar av kaminen trasiga. Vermikulitskivorna på sidorna och även i bakkant är spruckna och vad jag tror är rökvändarplattan är böjd och skev. Gissningsvis har de förra ägarna eldat väldigt varmt...

Jag trodde att detta skulle vara rel enkelt att reparera så jag frågade några firmor men de tycker att det blir billigare att köpa en ny kamin! Det är svårt att få tag i original-delar då modellen är gammal.

Hur svårt är det att forma vermikulitskivor så att de passar i kaminen? Kan jag byta ut rökvändarplattan mot något annat? Kan man göra en rökvändarplatta av vermikulit? Kanske svårt att räta ut den igen. Är det något mer som behövs, typ någon form av tätlister?

Jag tar dit sotare för besiktning sedan i så fall.

Stort tack för alla tips! Ekonomin lär inte överleva vinterns elräkningar utan lite eldning...
/Erik

Svart gjutjärnskamin av märket Morsø med slutna dörrar på ett vitt kakelgolv mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen gjutjärnskamin av märket MORSØ med synliga aska och förbrukade vedbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostiga metallplåtar ligger på en tidningssida på ett golv med en färgglad matta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är de triangulära plattorna för några? Skall de sitta ovanför rökvändarplattan?
Arbetshandske och murbräcka på uppslagen tidning vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Böjd rökvändarplatta?
 
Tråkigt att höra att delarna utgått, jag har en likadan kamin. Eldkraft.se verkar ha lite stenar kvar.
Och det är sten, inte vermiculit. Finns dom inte hade jag provat med eldfast tegel och format med vinkelslipen
Rökvändarplattan kanske nån mekanisk verkstad kan räta upp?
De små bitarna ska stå ovanpå plattan baktill på sidorna har jag för mig.

/Höghus
 
  • Gilla
Gearhead och 1 till
  • Laddar…
Jag hade provat med vermeculit skivor från bygghandeln, de går att bearbeta till rätt storlek med enkla verktyg som fogsvans och morakniv.
 
  • Gilla
eribob och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips och svar båda två. Funkar det bra att byta ut sten mot vermikulit alltså? Ska kolla om det finns någon verkstad som kan räta ut rökvändarplattan.

Är det bara att skruva fast skivorna och lägga upp plattorna sedan? Eller behöva det något att fästa/täta med?
 
I morsö 1400 serien som jag har erfarenhet av går det bra att ställa in vermeculit bitarna lösa, rökhyllan håller ner och på plats.
 
  • Gilla
eribob
  • Laddar…
Rökhyllan är väl av gjutjärn, inte går det att räta utan du skaffar en ny, tillverkar i tjock plåt eller gör en ersättare i vermeculit.
 
  • Gilla
Dauen och 1 till
  • Laddar…
eribob eribob skrev:
Tack för tips och svar båda två. Funkar det bra att byta ut sten mot vermikulit alltså? Ska kolla om det finns någon verkstad som kan räta ut rökvändarplattan.

Är det bara att skruva fast skivorna och lägga upp plattorna sedan? Eller behöva det något att fästa/täta med?
Jag är inte vid kaminen nu så jag kan inte kolla men jag vill minnas att stenarna bara ställdes på plats. I alla fall ingen tätning.
Kolla man på nätet hittar man lite återförsäljare som kanske har delar kvar.
https://www.randruppejse.dk/morsoe_1510.php
https://www.morsosparesdirect.co.uk/product-category/morso-stoves/morso-lion-1510-1540/
Här är en som nytillverkar i vermiculit.
https://www.stoveindustrysupplies.com/morso-lion-1510-brick-set

Det finns även just nu en annons på blocket med de delar du behöver, även järnet.

/Höghus
 
  • Gilla
eribob
  • Laddar…
Stort tack igen för alla svar, jag får hopp om att detta kan fixas!

F fribygg skrev:
Rökhyllan är väl av gjutjärn, inte går det att räta utan du skaffar en ny, tillverkar i tjock plåt eller gör en ersättare i vermeculit.
OK, tack för info. Om man ska göra en av vermikulit, är det bara att forma en platta till samma dimensioner och lägga in? Något annat att tänka på än att den behöver passa?

Höghus Höghus skrev:
Det finns även just nu en annons på blocket med de delar du behöver, även järnet.
Tack jag kontaktar annonsören!

Höghus Höghus skrev:
Kolla man på nätet hittar man lite återförsäljare som kanske har delar kvar.
[länk]
[länk]
Här är en som nytillverkar i vermiculit.
[länk]
Tyvärr verkar inte dessa skicka utomlands...
 
eribob eribob skrev:
OK, tack för info. Om man ska göra en av vermikulit, är det bara att forma en platta till samma dimensioner och lägga in? Något annat att tänka på än att den behöver passa?
Det är bara att forma en bit till lämplig storlek, om du har för vana att kasta in veden i kaminen kommer du kanske få kortare livslängd på rökhyllan än med gjutjärn då vermeculiten är lite ömtåligare men om du lägger in veden är det inga problem.
Både Bauhaus och K-rauta brukar ha vermeculitskivor för dryga 400kr, skaffa dej en sådan och ta din sämsta fogsvans till sågningen.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Utmärkt! Tack!
 
Rökhyllan borde gå att tillverka av en bit hardox plåt. Hardox är ett specialstål som används till grävmaskinsskopor och liknande och brukar finnas i skrotflaket vid företag som tillverkar sådant. Det verkar stå emot eld litet bättre än vanligt blötjärn men inte fullt så bra som gjutjärn.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Rökhyllan borde gå att tillverka av en bit hardox plåt. Hardox är ett specialstål som används till grävmaskinsskopor och liknande och brukar finnas i skrotflaket vid företag som tillverkar sådant. Det verkar stå emot eld litet bättre än vanligt blötjärn men inte fullt så bra som gjutjärn.
Det går att tillverka en rökhylla av en bit vanlig svartplåt också, har man kapat ner en villaoljetank duger resterna av en sådan men den slår sej av värmen när man eldar så jag rekommenderar Vermeculit.
 
H heimlaga skrev:
Rökhyllan borde gå att tillverka av en bit hardox plåt. Hardox är ett specialstål som används till grävmaskinsskopor och liknande och brukar finnas i skrotflaket vid företag som tillverkar sådant. Det verkar stå emot eld litet bättre än vanligt blötjärn men inte fullt så bra som gjutjärn.
Plåten har en kupad/böjd del som är formad efter anslutningshålet för skorstenen så det är inte bara raka snitt. Inget omöjligt att lösa förstås, men kräver lite smide.

/Höghus
 
Ok. Ja det är lite svårt med den där böjen. Tanken var att använda vermikulit och göra en sorts urgröpning i skivan som passar på skorstensröret. Den blir inte lika djup som originalet men så länge den leder röken rätt kanske det inte spelar någon roll?
 
Höghus Höghus skrev:
Plåten har en kupad/böjd del som är formad efter anslutningshålet för skorstenen så det är inte bara raka snitt. Inget omöjligt att lösa förstås, men kräver lite smide.

/Höghus
En halvtimme med hammare och städ...... eller en bit tjockväggigt svartrör som man kapar till och svetsar fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.