Har vattenburen golvvärme i badrum (i bostadsrätt), inte installerad av oss. Termostater m.m. kan vara upp mot 20 år gamla men badrummet helrenoverades för ca 10 år sen (innan vi flyttade in) och i vart fall ledningar i golv osv. byttes säkert då. Värmen har fungerat perfekt i alla år vi bott i lgh (ca 10 år) men nu är det kallt.

Se bifogade bild. Verkar vara två termostater (?), en IMI TRV (el. motsvarande), högst upp till vänster med extern givare som ligger på golvet (ledd dit av den trassliga järntråden) och en IMIT BRC (den orangea nere till vänster). Cirkulationspumpen (Wilo Star-RS 15/2) är nere till höger.

Alla vattenledningar är varma förutom de som går ner i golvet under den orangea termostaten. Även cirkulationspumpen är varm.

Vad är det mest sannolika problemet? Kan man göra några egna kontroller innan man konsulterar expertis?

• Vattenburet värmesystem i badrum med två termostater och cirkulationspump, varma rör förutom de under orange termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ni värme häromveckan så kanske cirkulationspumpen har slutat snurra? Håller du en skruvmejsel mot den och anda änden mot huvudet så kan du nog känna om den går. Alternativt kan du skruva bort pluggen mitt i pumpen (det kan droppa lite vatten). Då gissar jag att du kan känna om den snurrar.

Tack för svar! Nej, hör ingenting från pumpen, inte ens om jag tar bort skruven. Har förstått att pumpen kan klegga igen av ledningsvattnet (eller förstås slutat fungera av annan anledning). Får nog söka efter någon professionell som kan titta på den.

Brummar det inget om den så är den nog antingen död eller får inte ström alls (strömbrytare i fel läge, automatsäkring som slagit ifrån i proppskåpet?).

Om den kärvar eller har trasig kondensator så brukar den brumma och då kan man eventuellt få igång den genom att sätta en stor mejsel i hålet och snurra så att pumphjulet åker runt.

T Thomas i Uppland skrev:
Har vattenburen golvvärme i badrum (i bostadsrätt), inte installerad av oss. Termostater m.m. kan vara upp mot 20 år gamla men badrummet helrenoverades för ca 10 år sen (innan vi flyttade in) och i vart fall ledningar i golv osv. byttes säkert då. Värmen har fungerat perfekt i alla år vi bott i lgh (ca 10 år) men nu är det kallt.

Se bifogade bild. Verkar vara två termostater (?), en IMI TRV (el. motsvarande), högst upp till vänster med extern givare som ligger på golvet (ledd dit av den trassliga järntråden) och en IMIT BRC (den orangea nere till vänster). Cirkulationspumpen (Wilo Star-RS 15/2) är nere till höger.

Alla vattenledningar är varma förutom de som går ner i golvet under den orangea termostaten. Även cirkulationspumpen är varm.

Vad är det mest sannolika problemet? Kan man göra några egna kontroller innan man konsulterar expertis?
Risk för att motorn är kaputt men de låter också väldigt lågt. Min är inte hörbar om jag inte lägger örat mot.
Ett tips för att utesluta andra delar kan vara att ta bort termostaten och motionera ventilsprinten under.
Om du känner dig osäker så kan du ta skruva den fram/tillbaka & knacka på den (ståldelen alltså) med en skiftnyckel eller dyl.
Även blandventilen under (orange) kan hänga sig så samma här.
Testa även att knacka lite på motorn.
Och glöm inte att kolla säkringen till pumpen 🙈

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.