1 843 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Kan man utläsa om väggen är bärande?
Håller helt med om de missade möjligheterna med fönstren! Att göra om planen helt ligger tyvärr lite utanför vårat scope. Vi trodde när vi flyttade in att det var Ingrid Wallberg som ritat, eftersom någon mäklare hade hävdat det i en gammal annons, men jag har lyckats uttyda signaturen på ritningarna till Gotthard Gillermo!
Det enklaste är ju att (åter)öppna den igensatta dörrnischen; då behöver ni inte ens lämna in någon bygganmälan. Var ändå lite varsamma och kolla om öppningen verkligen är avväxlad, och även då notera om valvet "vill" sätta sig lite när ni river (stämpa upp provisoriskt i så fall). Igensättningen kan ha blivit lite "oavsiktligt bärande" med tiden så det kan bli sprickor i putsen när valvet förlorar det eventuella stödet, men väggen rasar inte ihopA Andreaseas skrev:
Men det går säkert fint att ta upp en öppning närmare fasaden, med tillhörande konstruktör, avväxling och bygganmälan enligt mitt inlägg #9.
Haha, nej det har jag inte heller inbillat migA Andreaseas skrev:Håller helt med om de missade möjligheterna med fönstren! Att göra om planen helt ligger tyvärr lite utanför vårat scope. Vi trodde när vi flyttade in att det var Ingrid Wallberg som ritat, eftersom någon mäklare hade hävdat det i en gammal annons, men jag har lyckats uttyda signaturen på ritningarna till Gotthard Gillermo!
Men den sortens "upplevelse"-resonemang och ljus och siktlinjer kändes relevanta ändå, eftersom ni planerar att ta upp diverse öppningar i lägenheten. Och då var detta et bra exempel på hur man kan tänka "rumsligt" mer än "visuellt". Det finns mer grundläggande kvaliteter i god arkitektur, än att det ser snyggt ut.
Redigerat:
Klicka här för att svara