Hej,

Jag ska måla om i hallen och ser att det finns en klippt kabel till ett gammalt telefon jack. Jag undrar om det är något jag skulle kunna ta bort själv, isåfall hur?

• Vägg i hall med blå färg och avklippt kabel ovanför dörrkarm, del av ett gammalt telefonjack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt telefonjack med klippt kabel synligt i hall, omgiven av avskavd tapet på blå vägg.
    Skapa konto
  • Klippt kabel med synliga koppartrådar i en hall med blå vägg.
    Skapa konto
Så länge du är helt säker på att det verkligen är telefonledningen, och inte en elkabel, så är det bara att klippa och rycka bort den på mest effektiva sättet. Tidigare brukade man rekommendera att isolera ändarna, med något enkelt som lite eltejp. Detta eftersom att om ledningen är inkopplad på telefonstationen så ligger det en låg likspänning på ledningen, och det går ett larm på telestationen om den kortsluts under längre tid. Men numera är det ingen som bryr sig om larmen, om ledningen mot förmodan är inkopplad i stationsänden.

• Gilla
Yasmin.
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så länge du är helt säker på att det verkligen är telefonledningen, och inte en elkabel, så är det bara att klippa och rycka bort den på mest effektiva sättet. Tidigare brukade man rekommendera att isolera ändarna, med något enkelt som lite eltejp. Detta eftersom att om ledningen är inkopplad på telefonstationen så ligger det en låg likspänning på ledningen, och det går ett larm på telestationen om den kortsluts under längre tid. Men numera är det ingen som bryr sig om larmen, om ledningen mot förmodan är inkopplad i stationsänden.
Ok tack! Vet du hur jag kan kontrollera att det inte är en elkabel? Kabeln verkar ju gå in i taket, behöver jag inte veta vart den går för att kunna ta bort den helt? Eller menar du att jag kan klippa vid taket och sätt eltejp där?

Som sagt förutsatt att det är telefonkabeln, så kan du klippa den var som helst. Och gärna isolera ändarna, men det är egentligen inte viktigt.

• Gilla
Yasmin.
  • Laddar…
R
Det där är uppenbart en platt telefonkabel med fyra ledare. Den ser dessutom ut att ha varit kopplad in i ett telefonjack. Jag kan inte se någon risk att det skulle vara el anslutet till den.

• Gilla
Yasmin. och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att den ser uppenbar ut, men bilder kan luras.

• Gilla
Yasmin.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.