Hej!

Jag har nyligen köpt ett radhus och funderar på om jag själv kan ta bort en bit av en synlig kabeldragning och en lampa i köket.

På bilderna syns ett vägguttag ovanpå överskåpet, där kabeln går vidare till en lampa under skåpet.

Jag vill inte röra själva uttaget eller kabeln som går in i väggen – jag tänker bara ta bort den synliga kabeln som går från uttaget till lampan, samt själva lampan.

Uttaget verkar vara korrekt monterat i en dosa, och lampan är kopplad via utanpåliggande kabel direkt från uttaget.

Så mina frågor är:

– Räknas detta som en del av den fasta installationen?

– Om inte, får jag som privatperson ta bort kabeln och lampan själv?

– Finns det något särskilt jag bör tänka på för att göra det säkert?

Jag bifogar bilder som visar uttaget, lampan och kopplingen bakom uttaget.

Tack på förhand för alla råd!

• Vägguttag och lampa under köksskåp, med synlig kabeldragning från uttaget till lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag monterat ovanpå köksskåp, med synlig kabel som går vidare längs väggen.
    Skapa konto
  • Närbild av ett öppet vägguttag med synliga kablar i olika färger, placerat över ett överskåp i ett kök.
    Skapa konto
Det är en fast installation så du får inte, men det är så enkelt att dom flesta nog skulle göra det ändå.

Bryt strömmen

Locket är ju redan av så...

Lossa kablarna i uttaget

Skruva fast dom kablar som är kvar (matningen)

Sätt på locket
Nu kan du slå på strömmen

Ta bort kabeln
Ta bort lampan

• Gilla
Jonas Svensson1978
  • Laddar…
Magnus E K
Uttaget på bilden har dock inte skruvanslutning för ledarna utan snabbkopplingar (en fjäder som spänner fast dem). För att lossa dem får du hålla in plastplopparna (tröga). Sätta i ledarna kan fungera med att bara trycka i dem, men jag har ofta funnit den enklare att först "öppna" fjädern även för den manövern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.