harry73
Kommunen ska bevisa åldern på byggnader, så jag skulle bara hänvisa till den uppgift du har att byggnader är från 1941 och därmed inte lovpliktiga.
Sen kan du också tillägga att stugan som du renoverade bräda för bräda hade en sådan konstruktion och var i så pass dålig skick att det också därför är troligt att de åldersuppgifter som du fick stämmer.

Sen kan jag tycka att du tog en stor risk när du köpte fastigheten innan detaljplan var färdig och innan kommunal VA fanns:confused:

Noell skrev:
Det finns ju uppenbarligen områdesbestämmelser. Inte särskilt ovanligt i gamla sommarstugeområden.
Vad jag menade var att på den tiden det bara behövdes bygglov inom planlagt område, så var nog inte detta planlagt. Mindre troligt att man skulle upphävt en äldre plan och gått över till OB.

Och så bör enbart husens utseende och uppbyggnad vara tillräckligt för att indikera att de är tillräckligt gamla för att vara lovfria, om de inte är alltför mycket ändrade.
Tror att de har tillräckligt koll på att det är ett äldre oreglerat område, så det inte är någon risk att de ska börja anklaga dig för svartbygge.

Hej, är deltagare i kommunpolitik i småstad sedan åtta månader. I min lilla kommun beskriver jag styret som kaos från politikernivå till tjänstemän. När det gäller att få information från en kommun får man söka den själv, finns varken kultur och i de flesta fall inte möjlighet. I min erfarenhet är det ytterst få som läser det som kommunen informerar om oavsett.

Uppgifter från förvaltningar är ett kapitel för sig. Tex. har det inträffar det ganska regelbundet att två olika personer (politiker) kan få olika siffror på samma sak från samma förvaltning på samma dag.

När det gäller att ändra något inom en kommun gäller det att ligga på, tala med tekniska kontoret om dina frågor. Vill du ha tag i politiker kan du ringa direkt eller ställa frågor på Kommunfullmäktige, allmänheten har normalt en frågestund i början på mötet. Ta med andra beröra ju fler ni är ju mer tryck skapas.

Det fanns säkerligen pengar avsatta för detaljplanen när arbetet påbörjades, men visar det sig att arbetet inte är värt att genomföra av någon anledning kommer det avbrytas. Arbetet kan avbrytas också om det visade sig mycket dyrare än man uppskattade från början att det inte går att genomföra som planerat.

Att de "glider" med svaret är för att de inte har ett svar ännu, tar riktigt lång tid i ett kommunhus när alla instanser ska kontaktas och det är många ärenden.

Redigerat:
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.