Jag planerar att göra en öppning på 2,4 m i hjärtväggen mellan kök och vardagsrum i vårt 2-planshus. Huset är ca 8,4 meter brett och står på krypgrund.

Från byggbeskrivningar.se har jag fått följande förslag på avväxling:
  • Sidopelare: Limträ 115×115 GL30h Nyttjandegrad 14%, Upplagsreaktion 24,155 kN
  • Avväxlingsbalk: Limträ 115×225 GL30c Nyttjandegrad 73%, Deformation 7 mm (L/335) Upplagsreaktioner 24,155 kN & 24,155 kN
Sektionsritning av ett tvåplanshus med tekniska specifikationer för öppning i bärvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att hjärtväggen inte är placerad rakt ovanför den mellersta grundmuren i krypgrunden. Den är i stället något förskjuten i sidled. Sidopelarna kan därmed inte ställas på syllen som ligger på grundmuren utan måste i stället stå på golvbjälkarna.

Sektionsritningen för hjärtväggen ser ut enligt följande:

Sektionsritning visar förstärkt grundmur med HEA 100, skarvade golvbjälkar och väggdetaljer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centrum för hjärtväggen är alltså ca 15 cm bredvid centrum av syllen (45x145) som i sin tur ligger på grundmuren som är förstärkt med en HEA 100 .

Jag tolkar ritningen som att golvbjälkarna (45x220) är skarvade med 2 st skarvlappar (45x220) spikade på ömse sidor om skarven som ligger rakt ovanpå syllen, men jag vet inte än om det är så i verkligheten.

Min fråga är om golvbjälkarna klarar att ta upp lasten från sidopelarna till limträbalken eller om man måste förstärka på något sätt? Jag vill ogärna ta upp parkettgolvet på "högra" sidan enligt sektionsritningen. Ev förstärkningsarbete behöver i så fall kunna utföras från krypgrunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.