Hej, förstår om det är svårt att svara utifrån bilden, men det kanske går ☺️. Är det här ett golv som kan slipas för att sedan behandla med ett mörkare pigment och få en mattare yta?

• Ljust trägolv i ett rum, del av en diskussion om slipning och behandling med mörkare pigment för att ge en mattare yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det samma mönster på flera brädor?
Jag tycker det ser ut så på bilden men svårt att veta säkert.
I så fall är det inte ett parkettgolv utan laminat- eller vinyl-golv, sådana golv går inte att slipa.

Om det nu är ett parkettgolv är det ju omöjligt att se hur tjockt det slipbara slitskiktet är. Då får man ta bort övergångslisten du har där eller en tröskel så att man ser golvet från sidan.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall är det inte ett parkettgolv utan laminat- eller vinyl-golv, sådana golv går inte att slipa.

Om det nu är ett parkettgolv är det ju omöjligt att se hur tjockt det slipbara slitskiktet är. Då får man ta bort övergångslisten du har där eller en tröskel så att man ser golvet från sidan.
Tack för svar. Troligen parkett. Det är mäklarbilder, ska på visning imorgon, ska undersöka mer noggrannt såklart. Var bara lite otålig inför vilka möjligheter man kan ha.

Andrehandymagi
M marake skrev:
Hej, förstår om det är svårt att svara utifrån bilden, men det kanske går ☺️. Är det här ett golv som kan slipas för att sedan behandla med ett mörkare pigment och få en mattare yta?
Försök att komma åt en rörgenomföring för radiator om de kommer upp ur golvet. Då kan du lyfta på den som ligger runt röret mot golvet och få en titt på sidan av golvet så att du kan ta ett kort för då kan du se hur tjockt det översta lagret är på parketten.

• Gilla
slothy
  • Laddar…
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Försök att komma åt en rörgenomföring för radiator om de kommer upp ur golvet. Då kan du lyfta på den som ligger runt röret mot golvet och få en titt på sidan av golvet så att du kan ta ett kort för då kan du se hur tjockt det översta lagret är på parketten.
Tack! Bra idé!!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett smart sätt att avgöra saken på!
Efter att ha kollat lite närmare upptäcker jag inget återkommande mönster. Dessutom tycker jag mig se en skada i nedre högra hörnet som kan tyda på att det är trä. Det tyder på att det är parkett. Så jag skulle säga att det är frågan om björkparkett. Men som sagt är det svårt att säga säkert med bara bilden som info.

Det bör finnas ett prospekt där det står vilken typ av golv det är. Om inte är det en rimlig fråga till mäklaren. Om inte annat visar det att man är seriöst intresserad.

• Gilla
marake
  • Laddar…
M marake skrev:
Är det här ett golv som kan slipas för att sedan behandla med ett mörkare pigment och få en mattare yta?
Att behandla gamla golv med pigment går naturligtvis. Vad som däremot aldrig går är att veta hur resultatet blir. Av ett antal olika skäl. Så det finns goda skäl att undvika det. Men det är väl en senare fråga.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
lägg ovanpå en fex laminatgolv av den nyansen du tycker om. Låt den gamla ljusa träparketten ligga under oförstörd. Kanske nästa husägare uppskattar en ljus äkta trägolv?

Tycker det ser ut som golvet jag hade i mitt kök för många år sedan det var ett fanergolv tunt trä som inte går att slipa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.