2 547 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kan man räkna med en attefallstillbyggnad i en "vanlig" utbyggnad
Säg att jag har ett hus som upptar en markyta på 100 kvm. Säg också att detaljplanen tillåter att jag bygger ut huset så att det blir 130 markyta som används. Skulle det då vara okej med en utbyggnad som tar upp 45 kvm om man tänker att man “inkluderar en attefallstillbyggnad”. Alltså att det blir 30 + 15.
Hälsningar Fredrik
Hälsningar Fredrik
Nej, inte i samma ärende eller samtidigt.
Du får först bygga 30 kvm i ett bygglov, sedan när du är FÄRDIG med detta så ansöker du om en attefallstillbyggnad på 15 kvm.
Lagstiftningen är tydlig, tjänstemännen kan ibland se mellan fingrarna men det är inget som du kan räkna med.
Du får först bygga 30 kvm i ett bygglov, sedan när du är FÄRDIG med detta så ansöker du om en attefallstillbyggnad på 15 kvm.
Lagstiftningen är tydlig, tjänstemännen kan ibland se mellan fingrarna men det är inget som du kan räkna med.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Lagstiftningen är tydlig. Men vissa kommuner godkänner att man gör bygganmälan om attefallsutbyggnad samtidigt. Dock måste bygglovet ha kompletta ritningar som det skulle se ut utan attefallsdelen.
Jag har nyligen fått igenom en sådan kombination. Utbyggnad av fritidshuset, 15kvm med bygglov, förlängning av huskroppen. Och ytterligare 15 kvm attefallsutbyggnad, förlängning åt samma håll.
Handläggaren sade ”så här får man egentligen inte göra, men vi tycker det är dumt, så vi godkänner ändå”.
Jag har nyligen fått igenom en sådan kombination. Utbyggnad av fritidshuset, 15kvm med bygglov, förlängning av huskroppen. Och ytterligare 15 kvm attefallsutbyggnad, förlängning åt samma håll.
Handläggaren sade ”så här får man egentligen inte göra, men vi tycker det är dumt, så vi godkänner ändå”.
Tack för svaren! Men vad tror ni om den här varianten?
Det finns en farstu på 15 kvm. I första utbyggnadsritningen rivs denna farstu och de 15 kvm används istället till att göra utbyggnaden större så att utbyggnaden blir på 45 kvm och huset totalt tar upp 130 kvm. Ritning två är attefalltillbyggnaden som då är exakt samma farstu som finns just nu. Och vid bygget så skippar man bara att riva farstun så att säga.
Det finns en farstu på 15 kvm. I första utbyggnadsritningen rivs denna farstu och de 15 kvm används istället till att göra utbyggnaden större så att utbyggnaden blir på 45 kvm och huset totalt tar upp 130 kvm. Ritning två är attefalltillbyggnaden som då är exakt samma farstu som finns just nu. Och vid bygget så skippar man bara att riva farstun så att säga.
Redigerat:
Menar du att du inte ska redovisa farstun i det första bygglovet för tillbyggnaden? Då lämnar du felaktiga uppgifter till byggnadsnämnden och det är inte att rekommendera. Eller tänker du faktiskt riva farstun innan du ansöker om bygglov för att få loss kvadrat?F fredrik289 skrev:Tack för svaren! Men vad tror ni om den här varianten?
Det finns en farstu på 15 kvm. I första utbyggnadsritningen rivs denna farstu och de 15 kvm används istället till att göra utbyggnaden större så att utbyggnaden blir på 45 kvm och huset totalt tar upp 130 kvm. Ritning två är attefalltillbyggnaden som då är exakt samma farstu som finns just nu. Och vid bygget så skippar man bara att riva farstun så att säga.![]()
Jag tänker att den är riven på ritningen för utbyggnaden. Och återbyggd som attefallsutbyggnad på den ritning som ska in med attefallsansökan. Men allt ”lämnas in” samtidigt och förhoppningsvis godkänns samtidigt. Och när man bygger så ”hoppar man bara över” att riva och bygga tillbaks farstun.M MetteKson skrev:
Lämnar du en rivningsanmälan i samband med bygglov är det nog smart att faktiskt riva på riktigt också
min kommun var mycket hjälpsam och svarade gärna på kreativa frågor om hur jag kunde få ut så mycket som möjligt av mina idéer.
Vissa kommuner tillåter att man bygger båda samtidigt. Dvs bygglov på en del och attefallstillbyggnad 15m2 på en del.
Det fick jag göra, eftersom båda tillbyggnader hade funkat var för sig.
Men om attefallstillbyggnaden endast sitter ihop med bygglovsdelen är det nog mer tveksamt. Men med rätt kommun och handläggare, så kanske.
En annan approach är att många kommuner godkänner att man överskrider den maximala byggyta som detaljplan anger, med några procent. Hur mycket som kan godkännas är svårt att säga med 5% kan säkert gå att få igenom med lite flyt.
Då skulle du kunna nå en byggyta på 136,5m2 med tillbyggnad och när det är klart kan du i nästa etapp bygga ytterligare 15m2 dvs total byggyta på 151,5m2.
Vissa kommuner tillåter att man bygger båda samtidigt. Dvs bygglov på en del och attefallstillbyggnad 15m2 på en del.
Det fick jag göra, eftersom båda tillbyggnader hade funkat var för sig.
Men om attefallstillbyggnaden endast sitter ihop med bygglovsdelen är det nog mer tveksamt. Men med rätt kommun och handläggare, så kanske.
En annan approach är att många kommuner godkänner att man överskrider den maximala byggyta som detaljplan anger, med några procent. Hur mycket som kan godkännas är svårt att säga med 5% kan säkert gå att få igenom med lite flyt.
Då skulle du kunna nå en byggyta på 136,5m2 med tillbyggnad och när det är klart kan du i nästa etapp bygga ytterligare 15m2 dvs total byggyta på 151,5m2.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad plintgrund avstånd.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Byta ut vanlig ringklocka mot variant med kamera?
El -
Hur mycket ojämnhet är vanligt i väggar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Attefallstillbyggnad area som räknas med?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Attefallstillbyggnad, tillgodoräknad area
Bygglov