Hej forumet!
Jag håller på att bredspacka ett rum här hemma. Och jag har svårt att få väggarna att bli helt jämna och raka. Ytan i sig har blivit jämn och bra. Men jag har svårt att få väggen att bli platt, eller hur man skall säga. Två väggar har jag lyckats med. Medans två andra fortfarande är relativt vågiga tycker jag.
Exempelvis om jag lägger en tapetlinjal på 1,6m på väggen så är nivåskillnaderna 1,5-2 mm på sina ställen.
Och jag är orolig för att det skall ställa till med problem om jag skall exempelvis hänga upp en större hylla på väggen. Som jag hade tänkt.
Men är detta ett problem. Eller är det så det blir?
Jag håller på att bredspacka ett rum här hemma. Och jag har svårt att få väggarna att bli helt jämna och raka. Ytan i sig har blivit jämn och bra. Men jag har svårt att få väggen att bli platt, eller hur man skall säga. Två väggar har jag lyckats med. Medans två andra fortfarande är relativt vågiga tycker jag.
Exempelvis om jag lägger en tapetlinjal på 1,6m på väggen så är nivåskillnaderna 1,5-2 mm på sina ställen.
Och jag är orolig för att det skall ställa till med problem om jag skall exempelvis hänga upp en större hylla på väggen. Som jag hade tänkt.
Men är detta ett problem. Eller är det så det blir?
Lite beroende på byggmetod är väggar sällan särskilt plana sett över en större yta.A Adamvest skrev:
Målet med bredspacking är att jämna ut mindre ojämnheter, så jag förstår att det är en utmaning att försöka bredspackla så att ytan blir helt plan.
Ja det kanske är onödigt av mig att hålla på. Men jag gjorde ett misstag under grundarbetet. För att underlaget är tapet där någon hade spacklat över skarvarna med seriöst 1-2mm spackel. Så redan där var der mycket ojämt. Och jag var lite naiv och tänkte att den skillnaden kan man väll dölja med bredspackling. Jag försökte ta bort det gamla men det satt som berget. Men jag ångrar som sagt att jag inte spenderade lite mer tid med grovt sandpapper bara.C cpalm skrev:
Nä, ibland är det svårt att bestämma sig för var man skall sluta 🙂
Tänker att en rimlig nivå är när det ser bra ut för blotta ögat i släpljus, och till och med är till synes överkurs för vissa "proffsmålare". Men som du säger, sätter man något plant mot väggen kan det så klart synas.
Tänker att en rimlig nivå är när det ser bra ut för blotta ögat i släpljus, och till och med är till synes överkurs för vissa "proffsmålare". Men som du säger, sätter man något plant mot väggen kan det så klart synas.
Yes! Jag tror jag drar ett sträck nu efter ytterligare en runda och det är kanske 1mm skillnad när jag lägger tapetlinjalen till. Jag hoppas att det kommer att vara tillräckligt för att tex hänga upp hyllor över väggen. Eller vad jag vill specifikt på den väggen är att hänga upp långa tavelhyllor. Så hoppas det blir bra!C cpalm skrev:
Tack för svaren! Det hjälper mycket att kunna få någon feedback från någon.
Klicka här för att svara