Diverski: Har du någon länk till till den undersökningen? Det vore intressant läsning, för jag förstår inte hur frostskyddsmedlet skulle kunna påverka.

Att hus med träregel, cellplast och sedan puts har fuktproblem är ganska känt. Men de problemen uppkommer mycket pga av att fukt tränger in vid fönster osv. Konstruktionen med cellplast och puts är ju framtagen för stenhus.
 
K
Ingper: Frostskydd är inget mirakelmedel och sprit typ T-röd skall man undvika. Temperaturen min +5 grader gäller inte bara materialet utan även underlaget, men det har du ju fått lära dig den dyra vägen. Det hade inte hjälpt om du hade haft frostskydd i förvattningen.
Din murarbekant må ha gett dig ett tips, men tyvärr var det ett felaktigt sådant.
 
skerfe: Den rapport som SP skrev om detta område "ägs" av byggbolaget som köpte undersökningen. De boende har endast fått ta del av den .

Tydligen var anslutningsdetaljerna korrekt utförda. Området hade inga problem kring fönster, ventiler och dylikt.
 
Nu kanske tråden ändrar riktning lite men men...

SP håller just nu på med en omfattande forskning i ämnet puts+frostskyddsmedel. Forskningsrapporten beräknas vara klar mars 2009.
 
No ja, man förskar inte i något som fungerat , oftast letar man förklaringar,orsaker och åtgärder på något problematiskt. Även om man vet vad man gör enl. dagens regler för frostskydd så snart kanske kommer ut nya?
AugustÅsa, är det livsviktigt att putsa om ett gammalt hus i vinterväder? Kan den inte klara några månader till utan ny puts?
gaia
 
Blev heltokig i eftermiddags. Kommer upp till mitt nybyggda hus och där står 3 killar och putsar fasaden när det är -3 grader. De har varken plastat in huset eller ngn värmefläkt!. Inte klokt, slängde mig på telefonen för att prata med högsta chefen inom byggbolaget och jag får verkligen HOPPAS på att han avblåser det hela.
Det handlar om en utav de största småhustillverkarna i sverige. Ska bli kul att INTE kunna sova i natt.:(
 
H Hemmakaklaren skrev:
Blev heltokig i eftermiddags. Kommer upp till mitt nybyggda hus och där står 3 killar och putsar fasaden när det är -3 grader. De har varken plastat in huset eller ngn värmefläkt!. Inte klokt, slängde mig på telefonen för att prata med högsta chefen inom byggbolaget och jag får verkligen HOPPAS på att han avblåser det hela.
Det handlar om en utav de största småhustillverkarna i sverige. Ska bli kul att INTE kunna sova i natt.:(
Hur står sig fasaden?
 
P
H Hemmakaklaren skrev:
Blev heltokig i eftermiddags. Kommer upp till mitt nybyggda hus och där står 3 killar och putsar fasaden när det är -3 grader. De har varken plastat in huset eller ngn värmefläkt!. Inte klokt, slängde mig på telefonen för att prata med högsta chefen inom byggbolaget och jag får verkligen HOPPAS på att han avblåser det hela.
Det handlar om en utav de största småhustillverkarna i sverige. Ska bli kul att INTE kunna sova i natt.:(
Det är bara att riva ned det som dom har putsat, putsen får inte en chans att härda som den ska..
Detta givetvis på företagets bekostnad..
 
Det va 14 år sen…..
 
P plan-g skrev:
Hur står sig fasaden?
TS var senast aktiv här maj 2011,så tror inte du kommer att få svar, sista inlägget TS la i denna tråd är 14 år gammalt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
TS var senast aktiv här maj 2011,så tror inte du kommer att få svar, sista inlägget TS la i denna tråd är 14 år gammalt.
Å andra sidan blir det ju en värdefull långtidsuppföljning om han väl svarar ☺️
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.