Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Målsättningen från regeringen var en liberalisering, inte ökad tillsyn. Sen kanske någon kommun väljer att lägga mer resurser på tillsyn, t ex för att dess styre politiskt står till vänster och inte delar regeringens målsättning att liberalisera denna fråga. Att man vill sabotera reformen helt enkelt.

En annan sak som kan driva detta rent organisatoriskt är ju att cirka en tredjedel av alla bygglovsärenden förväntas försvinna i och med lagändringen. Och då har man ju övertalighet bland personalen på många bygglovsavdelningar - det har inget att göra på jobbet. Till detta har vi en lågkonjunktur just nu där det byggs väldigt lite, ännu en faktor som samverkar för att skapa arbetsbrist på bygglovsavdelningarna. Det borde således sägas upp en massa folk som arbetar med detta i kommunerna just nu. Men en möjlighet är ju att kommunerna behåller sin personal och eftersom de saknar arbetsuppgifter så flyttar man över dem till att arbeta med tillsyn istället.

Vore kul att se data på vad som händer ute i kommunerna men jag gissar att det inte förs någon nationell statistik. Så vi får väl aldrig veta.
Vet inte hur tillsynen rapporteras men bygglov rapporteras till SCB och kan sedan läsas i olika sammanställningar. För den som vill jämföra sin kommun på olika sätt är Kolada en bra källa.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Deltidslantisen skrev:
Vet inte hur tillsynen rapporteras men bygglov rapporteras till SCB och kan sedan läsas i olika sammanställningar. För den som vill jämföra sin kommun på olika sätt är Kolada en bra källa.
Intressant databas! Den bekräftar i alla fall att byggandet har rasat mellan 2023 och 2024 när jag kollar på olika kommuner. Tyvärr finns väl inte 2025 data inne ännu? Och 2026 års data ligger väl ännu längre bort.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant databas! Den bekräftar i alla fall att byggandet har rasat mellan 2023 och 2024 när jag kollar på olika kommuner. Tyvärr finns väl inte 2025 data inne ännu? Och 2026 års data ligger väl ännu längre bort.
Skulle tro att 2025 ligger en månad bort. Du kan också söka efter Boverket Öppna Data, då ser du även det som överklagats och upphävs. Och tillsynsärenden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.