Hej,
skulle vilja lära mig hur man utformar ett sprinklersystem för bostad, tänkte göra ett DIY-system till mitt hus. Visst, jag kan göra min egen lösning på känn och utan standarder, men jag tänker ändå att det vore onödigt att uppfinna hjulet på nytt, när det finns erfarenhet som man kanske kan dra nytta av.

Behöver tillgång till SS-EN 12845:2015+A1:2020 med titeln Automatiska sprinklersystem - Utförande, installation och underhåll och jag är för snål för att vilja betala 1675 kr + moms för ett PDF-dokument på 216 sidor. Det finns också en del annan bra litteratur för att läsa in sig på ämnet, t.ex. Sprinkerhandboken och SBF120:8, för 953 kr resp. 570 kr + moms, men dessa handböcker ska läsas i kombination med standarden SS-EN 12845:2015.

Är det någon som vet om man kan låna dessa standarder och böcker från biblioteket? T.ex. Kungliga biblioteket har väl alla dokument i sina arkiv som någonsin utgivits i Sverige (pliktexemplar). Är det bara att gå dit och be dem gräva fram det jag behöver?

Många tack på förhand.

Har själv letat en del efter liknande verk och inte haft någon lycka. Möjligen finns något på tekniska högskolornas bibliotek eller så men inget jag hittat.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har själv letat en del efter liknande verk och inte haft någon lycka. Möjligen finns något på tekniska högskolornas bibliotek eller så men inget jag hittat.
Tydligen finns det "pliktlagar" i Sverige om tryckeriernas plikt att leverera ett exemplar av utgivna verk till Kungliga Biblioteket, och sedan 2015 också för digitalt utgivna dokument. Syftet med lagen ska vara att alla har rätt till kunskap. Låter vackert. :)

Jag antar att det inte enkelt kan kan lånas SIS-standarder från biblioteket (t.ex. logga in och ladda ner), eftersom teknikföretag kan spendera stora belopp på att köpa standarder och teknisk litteratur från SIS-förlaget (såna teknikböcker kan som antytt hålla orimliga prisnivåer för privatpersoner).

U Uppfinnar-Nils skrev:
Tydligen finns det "pliktlagar" i Sverige om tryckeriernas plikt att leverera ett exemplar av utgivna verk till Kungliga Biblioteket, och sedan 2015 också för digitalt utgivna dokument. Syftet med lagen ska vara att alla har rätt till kunskap. Låter vackert. :)

Jag antar att det inte enkelt kan kan lånas SIS-standarder från biblioteket (t.ex. logga in och ladda ner), eftersom teknikföretag kan spendera stora belopp på att köpa standarder och teknisk litteratur från SIS-förlaget (såna teknikböcker kan som antytt hålla orimliga prisnivåer för privatpersoner).
Ja, jag vet inte hur dessa går ihop med pliktlagarna. Men vad jag kan förstå så BORDE det finnas:

https://libanswers.lub.lu.se/faq/32195

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jag vet inte hur dessa går ihop med pliktlagarna. Men vad jag kan förstå så BORDE det finnas:

[länk]
Tack för länken! Det låter som en framkomlig väg, man får beställa standarden, sitta i läsesalen på biblioteket och läsa den, och anteckna det som är intressant i ett kollegieblock.

Hej,

Jag tycker du ska läsa sprinklerhandboken, och kanske om du är extremt intresserad glimta lite i standarden när handboken hänvisar dit. Att läsa bara standarden brukar man inte bli så klok på.

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.