Jag har för närvarande en del av elen som ser ut som bilden jag bifogar, med tillägget att fas, nolla och jord leds till dosan för strömbrytaren innan det går vidare som på bilden.

Som syns på bilden finns det en tom kanal som leder till en väggdosa, också tom. Som den dosan är placerad misstänker jag att tidigare ägare tänkt att där ska finnas ett vägguttag, vilket också hade varit praktiskt väldigt rimligt.

Nu undrar jag om det alls går att installera vägguttag där? Och hur gör man i så fall? Jag är inte extremt kunnig på el, men som jag ser det kan man väl knappast koppla på på befintliga trådar - för då blir det väl ett spännande uttag som bara har ström när brytare är tillslagen?

Jag inser också att detta inte är något jag får göra själv. Men jag vill fråga här istället för att ta hit en elektriker som säger "nä, men det fattar du väl att det här går inte".

Det känns som om det inte är en stor sak, men jag frågar hellre så jag förstår.

• Diagram över elinstallation med strömbrytare, kopplingsdosa och lampa. Tom kanal leder mot ett potentiellt vägguttag. Linjer visar elförbindelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Drar du fram en fas till kopplingsdosan så går det utmärkt att fortsätta därifrån.

• Gilla
DrWennerman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.