Hej! Vi ska byta ut radiatorer till golvvärme. Huset är byggt 83, värms med bergvärme och vi ska lägga trägolv (klick).

Nu fick vi två förslag, ett var att lägga vanlig golvvärme ovanpå befintligt bjälklag och för ca 150 000 kr till kan vi istället välja EPS-betong och flyta för att få jämnare värme och bättre isolerat. Det låter ju väldigt mysigt med jämn skön värme men vi har låga driftkostnader och ska bygga om hela huset så frågan är om det är värt det..

Man vet ju såklart inte helt hur befintlig isolering ser ut, kanske är den kass och behöver bytas men det kostar nog säkert inte mer än typ 20000 (gissar bara).

Någon som har smart input eller tycker något för eller emot?

L Lovikavanten skrev:
Hej! Vi ska byta ut radiatorer till golvvärme. Huset är byggt 83, värms med bergvärme och vi ska lägga trägolv (klick).

Nu fick vi två förslag, ett var att lägga vanlig golvvärme ovanpå befintligt bjälklag och för ca 150 000 kr till kan vi istället välja EPS-betong och flyta för att få jämnare värme och bättre isolerat. Det låter ju väldigt mysigt med jämn skön värme men vi har låga driftkostnader och ska bygga om hela huset så frågan är om det är värt det..

Man vet ju såklart inte helt hur befintlig isolering ser ut, kanske är den kass och behöver bytas men det kostar nog säkert inte mer än typ 20000 (gissar bara).

Någon som har smart input eller tycker något för eller emot?
Hur stor skillnad blir det isoleringsmässigt med EPS-betong ?
Man förlorar ju lite mindre värme totalt sett om det är bättre isolerat, "jämnheten" vet jag inte om det spelar ngn större roll dock.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur stor skillnad blir det isoleringsmässigt med EPS-betong ?
Man förlorar ju lite mindre värme totalt sett om det är bättre isolerat, "jämnheten" vet jag inte om det spelar ngn större roll dock.
Det han tryckte lite på var att med tyngre underlag, dvs översta skiktet flyt gör dels att värmen håller sig och att man kan gå ner ytterligare lite i framledningstemperatur. Men så vitt jag kan se är mineralull bättre isolerande än EPS-cement (0,037 mot 0,08) så frågan är ju om vi kan lägga de 150k kr på något roligare 😄

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur stor volym EPS rör det sig om? Jag har gjutit EPS i källaren hos oss och när jag kollade priser så var det pumpbilen som gjorde att det stack iväg så jag vispade själv. EPS är väldigt förlåtande att jobba med och inte speciellt dyrt.

J jhall skrev:
Hur stor volym EPS rör det sig om? Jag har gjutit EPS i källaren hos oss och när jag kollade priser så var det pumpbilen som gjorde att det stack iväg så jag vispade själv. EPS är väldigt förlåtande att jobba med och inte speciellt dyrt.
Om jag tänker rätt borde det bli ca 40 m² x 0,2 m = 8 m³. Vi ska inte göra det själva och en stor del utöver pumpbilen blir också arbetstimmar att bygga gjutform nerifrån krypgrunden..

• Gilla
jhall
  • Laddar…
L Lovikavanten skrev:
För ca 150 000 kr till kan vi istället välja EPS-betong och flyta för att få jämnare värme och bättre isolerat.
EPS isolerar bara en tredjedel så bra som mineralull. Så det blir definitivt inte bättre isolerat jämfört med t ex gullfiber som dessutom är mycket billigare.

• Gilla
Lovikavanten
  • Laddar…
useless useless skrev:
EPS isolerar bara en tredjedel så bra som mineralull. Så det blir definitivt inte bättre isolerat jämfört med t ex gullfiber som dessutom är mycket billigare.
Mineralull håller dock kvar vatten som läcker in, och då isolerar den inte alls, samt att det blir röta eller värre.

Mineralull är en mycket dum idé i grunder.

kashieda kashieda skrev:
Mineralull håller dock kvar vatten som läcker in, och då isolerar den inte alls, samt att det blir röta eller värre.

Mineralull är en mycket dum idé i grunder.
Det är inte frågan om mineralull i en grund. Det är ett bjälklag med en krypgrund under. Dvs den vanligaste konstruktionen på befintliga hus idag.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej det var det jag kom fram till också.. vi kommer nog att hoppa över EPS och lägga de pengarna på annat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.