3 251 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kan man koppla in en 400 volt spis i ett 230 volt uttag?
Hej!! Håller som bäst på att planera för köksinredningen av vitvaror i min nyköpta lägenhet. Har precis beställt en Husqvarna spis 400 volt, men tänkte att jag kanske måste kolla med säljaren om vad det är för spänning för nuvarande spis. Jag fick till svar att det är 230 volt.
Jag kontaktade försäljningsställen som menar att spisen fungerar på både 230 volt och 400 volt. Installatörerna ordnar dett vi installationen.
Min fråga är, till någon kunskapare i detta forum: Stämmer detta att moderna spisar kan ställas om d.v.s fungerar på både 230 volt och 400 volt?
Bästa hälsningar
ANDRAM
Jag kontaktade försäljningsställen som menar att spisen fungerar på både 230 volt och 400 volt. Installatörerna ordnar dett vi installationen.
Min fråga är, till någon kunskapare i detta forum: Stämmer detta att moderna spisar kan ställas om d.v.s fungerar på både 230 volt och 400 volt?
Bästa hälsningar
ANDRAM
Hej! Fint att du fick fram beteckningen, QSK65340SX. Det ser ut att vara en 400 V glaskeramikspis. Husqvarna verkar göra sina glaskeramikspisar som 400 V medans induktionsspisarna görs som 230 V. Har du bara en 20 A säkring till spisen så har du bara 1-fas i lägenheten och din nya spis kommer inte alls att fungera vad jag kan se (kan vara bra att bekräfta med Husqvarna direkt också). Dessutom är spisen på runt 10 kW medans en 20 A säkring räcker till 4,6 kW så man måste vara väldigt försiktig när man använder dagens spisar i en gammal lägenhet, annars går säkringarna. Det går knappast bra att bygga ett nytt värsting-kök med el-prylar om lägenheten bara har 1-fas.
A ANDRAM skrev:
- Spänning, V: 400
- Max anslutningseffekt, W: 10500
- Säkring, A: 3x16
Vilket du, om du är intresserad av matlagning, kan vara glad för. Finns inget värre än en spis med för lite "kräm" i. Bor du i lägenhet kan det bli ett bekymmer men bor du i villa är det inget bekymmer att fixa.
Så, bor du i lägenhet måste du kolla vad du har för inkommande el, bor du i villa är det bara ringa elektrikern som får dra fram och säkra upp rätt matning till spisen.
Induktion har en massa nackdelar så som av och påsättning när man lyfter kärlen och en allmänt dålig känsla för effektlägena. Dessutom brukar hushållinduktionshällar ha usel elektronik. Jag bytte tillbaka till glaskeramikhäll. Det saknas ingen effekt upp till grytor på 12lit eller pannor på 32 cm.
Skillnaden i effektleverans mellan induktion och glashäll handlar ju om hur snabbt energin levereras, inte om effekten som levereras. För hushållsprodukter i alla fall.
Jag har däremot, just på grund av att jag är kock och lite yrkesskadad en separat induktionshäll med en platta på 2500Wom jag gör större uppkok. Räcker inte den har jag en gasolhäll i uteköket på 12KW om jag kokar hummer eller wokar tex.
Skillnaden i effektleverans mellan induktion och glashäll handlar ju om hur snabbt energin levereras, inte om effekten som levereras. För hushållsprodukter i alla fall.
Jag har däremot, just på grund av att jag är kock och lite yrkesskadad en separat induktionshäll med en platta på 2500Wom jag gör större uppkok. Räcker inte den har jag en gasolhäll i uteköket på 12KW om jag kokar hummer eller wokar tex.
Håller inte med om att en bra induktionshäll har några som helst nackdelar. Däremot har lågprishällar ofta dålig effektreglering så det stötkokar vilket är en nackdel.Pär Sköld skrev:
Induktion har en massa nackdelar så som av och påsättning när man lyfter kärlen och en allmänt dålig känsla för effektlägena. Dessutom brukar hushållinduktionshällar ha usel elektronik. Jag bytte tillbaka till glaskeramikhäll. Det saknas ingen effekt upp till grytor på 12lit eller pannor på 32 cm.
Min erfarenhet säger att hällarna för att vara kul att jobba med tex;E Edlunn skrev:
- inte stänga av sig när man drar av kärlen i någon minut;
- inte börja om från noll; ha behagliga vred, inte touch på hällytan;
- inte pipa vid felplacering;
- tåla flera kärl på samma yta för att nämna några saker
så behöverr hällen komma upp i väldigt hög prisnivå, typ Gaggenau eller de dyrare Miele. Och de har oftast ändå reglagen på hällen...
Men jag är glad att du är glad, misstänker däremot att det är lite av "jag har induktion därför är det bäst" Jag har inga direkta preferenser, alla har sina för och nackdelar helt enkelt.
Klicka här för att svara