33 206 läst ·
204 svar
33k läst
204 svar
Kan man köpa skogsfastighet
Njaaaa, privatpersoner och bolag kan äga skog och mark eller verksamheter. Enskild firma kan inte äga detta, den enskilda firman uppstår mer eller mindre automatiskt om man som exempel köper något som av skm är klassat som skogs- elker jordbruksfastighet och detta inte köps av ett bolag (AB, KB eller HB) man äger.useless skrev:
Enskilda firmor är mer eller mindre ett förenklat redovisningssätt för privatpersoner som bedriver en affärsmössig verksamhet.
En fastighet som klassas som näringsverksamhet tvingar fram den enskilda firman pga redovisningstvånget oavsett om alkt ligger i träda eller ej.
Det är alltså inte bara bra att ha utan det kommer med automatik när man blir "skogsägare"
Du blandar inte ihop enskild näringsverksamhet med en registrerad enskild firma? Det finns inga krav på att registrera en firma för att bedriva näringsverksamhet.R Risarvaren skrev:Njaaaa, privatpersoner och bolag kan äga skog och mark eller verksamheter. Enskild firma kan inte äga detta, den enskilda firman uppstår mer eller mindre automatiskt om man som exempel köper något som av skm är klassat som skogs- elker jordbruksfastighet och detta inte köps av ett bolag (AB, KB eller HB) man äger.
Enskilda firmor är mer eller mindre ett förenklat redovisningssätt för privatpersoner som bedriver en affärsmössig verksamhet.
En fastighet som klassas som näringsverksamhet tvingar fram den enskilda firman pga redovisningstvånget oavsett om alkt ligger i träda eller ej.
Det är alltså inte bara bra att ha utan det kommer med automatik när man blir "skogsägare"
Exakt så!K Kasthall skrev:
Enskild firma är ju ingen juridisk person utan organisationsnummret är ju detsamma som för personen som äger egendomen.
AB, KB och HB är juridiska personer och kan äga mark men de har egna organisationsnummer.
Ägarskapet av fastigheten är som att äga ett par skor eller en bil om den ägs av mig personligen och OM man köper fastigheten som privatperson så blir man redovisningsskyldig som enskild firma.
Det tror jag inte alls, eftersom enskilda firmor inte har något organisationsnummer så är den alltid hårt kopplad till ett personnummer.useless skrev:
Skattetekniskt så ör där ingen skillnad. Genom en registrerad Enskild firma så får man ju ett skyddat namn kopplat till sin verksamhet.
Om man har en viss storlek eller vill delta i offentliga upohandlingar kan det vara tvingande att registrera sin enskilda firma.
Den är trots det fortfarande kopplad till dig och använder ditt personnummer.
Ja, men du skrev att en enskild firma uppstår automatiskt om man köper en jordbruksfastighet och att firman behövs för redovisningstvånget. Näringsverksamheten uppstår, men firman måste man själv registrera hos Bolagsverket (om man tycker det är värt besväret för att få ett unikt namn).R Risarvaren skrev:Det tror jag inte alls, eftersom enskilda firmor inte har något organisationsnummer så är den alltid hårt kopplad till ett personnummer.
Skattetekniskt så ör där ingen skillnad. Genom en registrerad Enskild firma så får man ju ett skyddat namn kopplat till sin verksamhet.
Om man har en viss storlek eller vill delta i offentliga upohandlingar kan det vara tvingande att registrera sin enskilda firma.
Den är trots det fortfarande kopplad till dig och använder ditt personnummer.
Korrekt, tycker jag.R Risarvaren skrev:Jag äger mina 42 hektar och deklarerar som enskild firma.
Ägarskapet för enskild firma är ett privatägande som av en bil eller ett par skor.
Näringsverksamheten som av skm alltid anses uppstå om fastigheten klassas som skogsbruks- eller jordbruksfastighet kan enklast deklareras som enskild firma.
Lätt som en plätt.
Man deklarerar dock sin enskilda näringsverksamhet, som allt för ofta kallas "firma".
Firma = egentligen namnet som en näringsverksamhet bedrivs under, t ex "Nisse Nilssons Skogsprodukter". En enskild näringsverksamhet får ha en firma. En juridisk person måste ha en firma där företagsformen tex "Nisse Nilssons Skogsprodukter AB" framgår.
Jag äger 5ha skog. Det var inte några problem att förvärva som privatperson, affären gick via mäklare Ludvig & Co, fd LRF Konsult. Förutom en massa meck med lagfarten i mitt fall eftersom jag köpte av ett dödsbo med väldigt många dödsbodelägare. Man räknas som företagare om man äger skog.K KarlaK skrev:Kollar med experterna här. Jag såg på kartan att flera skogsfastigheter som jag bor granne med ägs av ett litet skogsbolag. Det är några stora fastigheter och flera små som ligger utspridda. En del så små som 1 ha. Är det lönt att kontakta bolaget? Vad kan man bjuda på 1 ha? Om de gör en vinst borde de väl vara intresserade eller är det svårt köpa en skogsfastighet?
Skogen ska skötas och man behöver ha tillstånd om man ska avverka större bestånd. Det finns företag som man kan anlita som hjälper en med allt.
https://lexly.se/foretag/guider-och-rad/fastighetsratt/detta-behover-du-som-skogsagare-veta
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Systern och jag tog över 6ha skog efter farsans dödsbo. Det äger hon nu som privatperson eftersom hon köpte det av dödsboet
Systerns kollega äger några ha skog också som privatperson
En kollega äger 60ha skog i Värmland som privatperson. Samma där ett dödsbo där hennes bror äger gården och kollegan äger skogen.
Så länge man inte skall göra ”business” av skogsägandet med moms och skatt inblandat går det bra utan bolag.
En kollega äger 60ha skog i Värmland som privatperson. Samma där ett dödsbo där hennes bror äger gården och kollegan äger skogen.
Så länge man inte skall göra ”business” av skogsägandet med moms och skatt inblandat går det bra utan bolag.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Som nämnts flera gånger är det inget konstigt att äga skog som privatperson, tvärtom är det den ”normala” ägandeformen. Men man blir definitionsmässigt näringsidkare som skogsägare.
Hur deklarar ni det? Fick uppfattningen att skatteverket betraktar er när det gäller just det här som enskilt bolag.Johan Gunverth skrev:
Systern och jag tog över 6ha skog efter farsans dödsbo. Det äger hon nu som privatperson eftersom hon köpte det av dödsboet
För tionde gången i tråden:TRJBerg skrev:
Skatteverket räknar det som näringsverksamhet. Du behöver inte registrera ett bolag för att bedriva näringsverksamhet. Varken enskilt bolag, aktiebolag, kommanditbolag eller något annat.
Jag frågar därför att informationen i frågan inte är helt entydig. T ex:useless skrev:
Citat:
"En person som äger en skogsfastighet bedriver enskild näringsverksamhet. Man registrerar sitt företag hos Skatteverket. För att kunna fakturera andra behövs F/FA-skatt. En skogsägare ska även vara registrerad för moms."
Från: https://www.skogskunskap.se/aga-skog/vara-skogsagare/beskattning-och-deklaration/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Enskild näringsverksamhet är inte bolag. Det är väl den begreppsförvirringen som måste redas ut här.
Man har inte ett bolag bara för att man är näringsidkare. Att vara enskild näringsidkare handlar i dess enklaste form bara om att man har viss utökad deklarationsskyldighet. En bilaga ska upprättas till självdeklarationen (kanske räcker det att skriva ”inget att deklarera”) och en momsdeklaration ska in (även den kan nollas).
Ett bolag (i synnerhet ett aktiebolag) är något annat, skilt från den enskilde som äger det.
Man har inte ett bolag bara för att man är näringsidkare. Att vara enskild näringsidkare handlar i dess enklaste form bara om att man har viss utökad deklarationsskyldighet. En bilaga ska upprättas till självdeklarationen (kanske räcker det att skriva ”inget att deklarera”) och en momsdeklaration ska in (även den kan nollas).
Ett bolag (i synnerhet ett aktiebolag) är något annat, skilt från den enskilde som äger det.
Helt rätt i sak. Sen finns det inget som ett "enskilt bolag". Det borde - om man ska vara petig - stå "Varken enskilt firma (särskilt namn på verksamheten), aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller något annat."useless skrev: