Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är fördelen med det jämfört med att behålla dem som egna fristående fastigheter?
Ibland har myndigheterna det som ett krav, att köparen skall ha en befintlig fastighet att samtaxera eller slå ihop den nya med.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är fördelen med det jämfört med att behålla dem som egna fristående fastigheter?
Enklare att deklarera

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Billigare lagfartkostnader.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Billigare lagfartkostnader.
Det blir väl bara en administrativ avgift vid fastighetsreglering. Vid vanligt köp blir det lagfartsavgift, som är procentuell på köpeskillingen och kan bli ganska hög om det är en dyr fastighet.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan också se fördelen med att ha fristående fastigheter, är fastigheten under 50ha är man ju rätt fri i vad och hur man får hugga och kan avverkningsanmäla hela fastigheten såhär när snön lagt sig över knäroten och tjänstemännen på myndigheterna har fått semester eller föräldraledighet beviljat flera veckor i sträck.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det blir väl bara en administrativ avgift vid fastighetsreglering. Vid vanligt köp blir det lagfartsavgift, som är procentuell på köpeskillingen och kan bli ganska hög om det är en dyr fastighet.
Ja, har för mig att det kostade mig 10k eller ngt sådant sist.
Och sen får ju dessutom området mitt fina gårdsnamn :)

• Gilla
  • Haha
KarlaK och 3 till
  • Laddar…
K KarlaK skrev:
Kollar med experterna här. Jag såg på kartan att flera skogsfastigheter som jag bor granne med ägs av ett litet skogsbolag. Det är några stora fastigheter och flera små som ligger utspridda. En del så små som 1 ha. Är det lönt att kontakta bolaget? Vad kan man bjuda på 1 ha? Om de gör en vinst borde de väl vara intresserade eller är det svårt köpa en skogsfastighet?
Jag har gjort det. Som jag ser det kan man göra det på två sätt, om den 1 ha man köper inte redan är en avstyckad fastighet. I båda fallen avtalar man med ägaren om en yta som denne vill sälja.

1. Tala med lantmäteriet om ytan går att stycka av som en egen fastighet. Sannolikt tveksamt. En fastighet måste ha ett ändamål och skogsbruk på 1 ha är väl för litet.

2. Den aktuella ytan ligger intill en fastighet som man redan har. (Så hade jag det, en fritidsfastighet). Jag talade med lantmäteriet som inledningsvis var tveksam till ändamålet. En en erfaren lantmätare insåg så småningom att skogsbiten behövdes för fritidshusets uppvärmning...

Hektaren kostade 100 tkr, LM ca 60. Det är kul att sköta skog och få "gratis" ved på köpet. Att sedan utsikten från huset blivit fin är bara en bonus. 😁

• Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Rejäl skrev:
Ja men vilka ägandeformer finns det?

"Enskild firma är den vanligaste och ofta bästa ägandeformen för privatägd skog i Sverige. I en enskild firma är ägaren och firman samma person. Det innebär att du slipper de begränsningar vid skogsköp som juridiska personer har och kan köpa skog av både privatpersoner och bolag. En annan fördel är att underskottet kan ackumuleras och dras av mot framtida intäkter."

Läs:

[länk]
Inget i den texten säger att man inte får äga skogsmark som enskild person.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inget i den texten säger att man inte får äga skogsmark som enskild person.
läs tråden..

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
TRJBerg
Rejäl skrev:
läs tråden..
Fortfarande:
Inget i den texten säger att man inte får äga skogsmark som enskild person

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fortfarande:
Nej inte i mina men i andras. Tror att cpalm skrev det…

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fortfarande:
Tror inte att det lönar sej att förklara för den som inte begriper...
SågspånPappspikEternit försökte ju med länken till jordförvärvslagen men inte ens det hjälpte.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
[länk]

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
SågspånPappspikEternit försökte ju med länken till jordförvärvslagen men inte ens det hjälpte.
Nu håller du på o dummar dig ännu mera vad vill du vill e du helt koko eller?

Redigerat av moderator:
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
FORTFARANDE hänvisar jag till den EXAKTA texten jag citerade.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi köpte ett skogsskifte på 4,5 hektar för ungefär 6 år sedan. Vi bor i Finland så jag kan inte ge mig in i att reda ut den vansinniga juridiken i Sverige.
Jag tror "Rejäl" har fått någonting om bakfoten men jag är inte säker.
Saken är den att det dräller av mer eller mindre oseriösa intressebevakningsorganisationer som kör med skrämselpropaganda riktad mot småskogsägare. När man börjar gräva bakåt märker man ofta att deras påståenden om lagar hit och dit är helt ogrundade. Eller så varnas man för att begå något teoretiskt brott som ingen har straffats för sedan jordabalken förnyades 1734. Bara för att skrämma folk till att inte vilja äga skog.
Därför måste man alltid gå till lagtexten och till prejudikat och se vad som verkligen är skrivet. Ta allt som sägs på nätet med en nypa salt.
I Sverige måste man också övertyga lantmäteriet om att fastigheten skall vara ekonomiskt vettig för sitt ändamål. Någon galning har hittat på någon saga om att minimiarealen för lönsamt skogsbruk är kring 50 hektar och det upprepas i tid och otid. Därför gäller det att påvisa att ditt småskogsbruk är en del av värmesystemet. Vedeldning är nyckeln!

Vad lantmäteriet i Sverige inte påstår sig veta men jag vet av egen erfarenhet är att det är bra lönsamhet i småskaligt skogsbruk. Räknar man värdet på ved och virke som man får ut till husbehov och sedan räknar bort kostnaderna för ett minimum av maskiner och arbetskläder så blir det kvar en riktigt hygglig timpenning för arbetet som man gör på sin fritid.

Jag skulle säga att 4 hektar är ungefär minimum för att bära kostnaderna för en gammal traktor med vajerkran och kärra. Den billigaste sortens utrustning att köra ut med. Har man mindre skog än så kan det löna sig att leja på utkörandet av någon granne kanske i byte mot någon annan hjälp. Såvida man inte behöver traktorn till annat också och kan fördela kostnaderna på flera användningsområden varav skogen är ett. Eller har skogen bara som hobby som inte behöver gå med vinst.

Köp vad du har råd med. Du kan köpa till mera skog senare.

Fullstor stockskog av Norrländsk kvalitet kostar väl någonstans mellan 30000 och 140000 kronor hektaren. Beroende på jordmån och trädslag och körbarhet. Kalhuggen skogsbotten kostar några tusen kronor hektaren. Halvvuxen skog är någonstans däremellan.

Redigerat:
  • Gilla
anaitis och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.