TRJBerg
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Begreppet "näringsfastighet" har med taxeringen att göra. Här kan du läsa mer hos Skatteverket om hur fastigheter definieras och taxeras:
[länk]
Nå, det är ju en tydlig och klar definition. (Har släktingar som har fastigheter de inte bor på och de har inte nämnt något om det så jag var undrande. De tjänar inga pengar direkt från dom.)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tänk på att du kan inte äga skog som privat person utan du får starta en enskild firma som äger skogen…
Ett Aktiebolag går med men kostar mer så med tanke på storleken på skogen du pratat om är detta inte aktuellt..
Jag har för mig att en enskild firma inte kan ha några tillgångar, utan att dessa tillhör den som har den enskilda firman. D v s att en enskild firma inte kan ara lagfaren ägare till en fastighet, Är de5 inte så.

• Gilla
Risarvaren och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja men du får inte äga det privat utan behöver ett bolag, allmänning, stiftelser mm.
Nix, enskild firma räcker.
Man kommer att bli tvungen att deklarera som enskild firma deasutom.
Det kan der ju vara värt.

K Kasthall skrev:
Jag har för mig att en enskild firma inte kan ha några tillgångar, utan att dessa tillhör den som har den enskilda firman. D v s att en enskild firma inte kan ara lagfaren ägare till en fastighet, Är de5 inte så.
Jag äger mina 42 hektar och deklarerar som enskild firma.
Ägarskapet för enskild firma är ett privatägande som av en bil eller ett par skor.
Näringsverksamheten som av skm alltid anses uppstå om fastigheten klassas som skogsbruks- eller jordbruksfastighet kan enklast deklareras som enskild firma.
Lätt som en plätt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Nix, enskild firma räcker.
Man kommer att bli tvungen att deklarera som enskild firma deasutom.
Det kan der ju vara värt.
Nej, det behövs ingen firma för att äga skog. En firma kan vara bra att ha om man ska bruka skogen och omsätta pengar, men det är en annan fråga.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nå, det är ju en tydlig och klar definition. (Har släktingar som har fastigheter de inte bor på och de har inte nämnt något om det så jag var undrande. De tjänar inga pengar direkt från dom.)
Klassningen avgör hur man deklarerar, inte om det är lönsamt.
Att få tillbaka momsen på köpet av motorsåg eller röjsåg samt drivmedel tiöl dessa är ju en bonus

Larsa Larsa skrev:
Jösses vad många som vet, och några som har koll…

Köpte själv 15ha för några år sen, fick såklart söka förvärvstillstånd. Syftet var inte skogsbruk utan att ingen skulle exploatera tunt den fastighet jag hade sen tidigare. Sen kom stormen Alvira och fick ta in ett bolag som rensade och gallrade. De fick ta hand om allt virke, städa skogen och göra flis av grenar mm så blev ingen direkt vinst.

Summa kardemumma så är det krångligare att deklarera. Anses ju som att bedriva en verksamhet, men svårare är det inte…
Reglerna om förvärvstillstånd verkar finnas till för att förhindra att de stora skogsbolagen lägger under sig all mark. Staten vill behålla balansen mellan enskilt och storskaligt ägande. För privatpersoner krävs inget förvärvstillstånd, utom under vissa speciella omständigheter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Reglerna om förvärvstillstånd verkar finnas till för att förhindra att de stora skogsbolagen lägger under sig all mark. Staten vill behålla balansen mellan enskilt och storskaligt ägande. För privatpersoner krävs inget förvärvstillstånd, utom under vissa speciella omständigheter.
Jag är rätt säker på att lantmäteriet krävde att jag skulle söka det. Men var ju inga konstigheter.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
I glesbygdsområde krävs förvärvstillstånd av privatperson om man inte redan är bosatt i området.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I glesbygdsområde krävs förvärvstillstånd av privatperson om man inte redan är bosatt i området.
Ja det här handlar om min sommarbostad, bor på annan ort. Så då stämmer det ju…

Larsa Larsa skrev:
Ja det här handlar om min sommarbostad, bor på annan ort. Så då stämmer det ju…
Man kan undra hur gränsen mellan olika typer av mark dras. Om jag vill stycka av 1 ha och bygga ett bostadshus på, som en ren villatomt eller gård, är det tillåtet? Var drar man gränsen mellan t ex en fritidstomt och skogsmark? Finns det beskrivet hur stor en tomt får vara utan att räknas som skog?

P perarne123 skrev:
Man kan undra hur gränsen mellan olika typer av mark dras. Om jag vill stycka av 1 ha och bygga ett bostadshus på, som en ren villatomt eller gård, är det tillåtet? Var drar man gränsen mellan t ex en fritidstomt och skogsmark? Finns det beskrivet hur stor en tomt får vara utan att räknas som skog?
Fastigheten klassas, tror det är lantmäteriet som gör det. Hade själv lite problem med att en tomt ansåg för sto och skogsfastigheter för små, så vi fick slå ihop med en liten skog vi redan ägde. Lantmäteriets åsikt var ”bättre med en bra och en dålig fastighet, istf tre dåliga”.

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Det bör dock tilläggas att glesbygdsområde i sammanhanget definieras av Landsbygds- och infrastrukturdepartementets lista:
https://lagen.nu/2005:522#B1

Om jag förstått det rätt är det dessutom ovanligt med avslag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Fastigheten klassas, tror det är lantmäteriet som gör det. Hade själv lite problem med att en tomt ansåg för sto och skogsfastigheter för små, så vi fick slå ihop med en liten skog vi redan ägde. Lantmäteriets åsikt var ”bättre med en bra och en dålig fastighet, istf tre dåliga”.
Enligt 3 kap 1 § fastighetsbildningslagen gäller:

"Fastighetsbildning ska ske så att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir med hänsyn till belägenhet, omfång och övriga förutsättningar varaktigt lämpad för sitt ändamål. Härvid ska särskilt beaktas att fastigheten får en lämplig utformning och tillgång till behövliga vägar utanför sitt område. Om fastigheten ska användas för bebyggelse, ska den vidare kunna få godtagbara anordningar för vatten och avlopp.

Fastighetsbildning får inte äga rum, om den fastighet, som ska nybildas eller ombildas för nytt ändamål, inte kan antas få varaktig användning för sitt ändamål inom överskådlig tid. Fastighetsbildning får inte heller äga rum, om ändamålet med hänsyn till sin art och övriga omständigheter bör tillgodoses på något annat sätt än genom fastighetsbildning
."

Det gäller alltså att ha ett syfte med den fastigheten man vill bilda Bostad, skogsbruk etc. Några få hektar skog gissar jag inte är ändamålsenligt. Jag hade inledningsvis problem med att lägga en hektar till fritidsfastigheten.

P perarne123 skrev:
Det är inte ovanligt att det krävs förvärvstillstånd om man inte bor på orten.
Jag var tvungen att ansöka när jag köpte min lilla gård.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.