33 195 läst ·
204 svar
33k läst
204 svar
Kan man köpa skogsfastighet
Nå, det är ju en tydlig och klar definition. (Har släktingar som har fastigheter de inte bor på och de har inte nämnt något om det så jag var undrande. De tjänar inga pengar direkt från dom.)SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har för mig att en enskild firma inte kan ha några tillgångar, utan att dessa tillhör den som har den enskilda firman. D v s att en enskild firma inte kan ara lagfaren ägare till en fastighet, Är de5 inte så.Rejäl skrev:
Jag äger mina 42 hektar och deklarerar som enskild firma.K Kasthall skrev:
Ägarskapet för enskild firma är ett privatägande som av en bil eller ett par skor.
Näringsverksamheten som av skm alltid anses uppstå om fastigheten klassas som skogsbruks- eller jordbruksfastighet kan enklast deklareras som enskild firma.
Lätt som en plätt.
Klassningen avgör hur man deklarerar, inte om det är lönsamt.TRJBerg skrev:
Att få tillbaka momsen på köpet av motorsåg eller röjsåg samt drivmedel tiöl dessa är ju en bonus
Reglerna om förvärvstillstånd verkar finnas till för att förhindra att de stora skogsbolagen lägger under sig all mark. Staten vill behålla balansen mellan enskilt och storskaligt ägande. För privatpersoner krävs inget förvärvstillstånd, utom under vissa speciella omständigheter.Larsa skrev:
Jösses vad många som vet, och några som har koll…
Köpte själv 15ha för några år sen, fick såklart söka förvärvstillstånd. Syftet var inte skogsbruk utan att ingen skulle exploatera tunt den fastighet jag hade sen tidigare. Sen kom stormen Alvira och fick ta in ett bolag som rensade och gallrade. De fick ta hand om allt virke, städa skogen och göra flis av grenar mm så blev ingen direkt vinst.
Summa kardemumma så är det krångligare att deklarera. Anses ju som att bedriva en verksamhet, men svårare är det inte…
Jag är rätt säker på att lantmäteriet krävde att jag skulle söka det. Men var ju inga konstigheter.P perarne123 skrev:
I glesbygdsområde krävs förvärvstillstånd av privatperson om man inte redan är bosatt i området.P perarne123 skrev:
Man kan undra hur gränsen mellan olika typer av mark dras. Om jag vill stycka av 1 ha och bygga ett bostadshus på, som en ren villatomt eller gård, är det tillåtet? Var drar man gränsen mellan t ex en fritidstomt och skogsmark? Finns det beskrivet hur stor en tomt får vara utan att räknas som skog?Larsa skrev:
Fastigheten klassas, tror det är lantmäteriet som gör det. Hade själv lite problem med att en tomt ansåg för sto och skogsfastigheter för små, så vi fick slå ihop med en liten skog vi redan ägde. Lantmäteriets åsikt var ”bättre med en bra och en dålig fastighet, istf tre dåliga”.P perarne123 skrev:
Det bör dock tilläggas att glesbygdsområde i sammanhanget definieras av Landsbygds- och infrastrukturdepartementets lista:F fribygg skrev:
https://lagen.nu/2005:522#B1
Om jag förstått det rätt är det dessutom ovanligt med avslag.
Enligt 3 kap 1 § fastighetsbildningslagen gäller:Larsa skrev:
"Fastighetsbildning ska ske så att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir med hänsyn till belägenhet, omfång och övriga förutsättningar varaktigt lämpad för sitt ändamål. Härvid ska särskilt beaktas att fastigheten får en lämplig utformning och tillgång till behövliga vägar utanför sitt område. Om fastigheten ska användas för bebyggelse, ska den vidare kunna få godtagbara anordningar för vatten och avlopp.
Fastighetsbildning får inte äga rum, om den fastighet, som ska nybildas eller ombildas för nytt ändamål, inte kan antas få varaktig användning för sitt ändamål inom överskådlig tid. Fastighetsbildning får inte heller äga rum, om ändamålet med hänsyn till sin art och övriga omständigheter bör tillgodoses på något annat sätt än genom fastighetsbildning."
Det gäller alltså att ha ett syfte med den fastigheten man vill bilda Bostad, skogsbruk etc. Några få hektar skog gissar jag inte är ändamålsenligt. Jag hade inledningsvis problem med att lägga en hektar till fritidsfastigheten.
Det är inte ovanligt att det krävs förvärvstillstånd om man inte bor på orten.P perarne123 skrev:
Jag var tvungen att ansöka när jag köpte min lilla gård.