Hej!
Här kommer lite personliga reflektioner som kanske kommer att försvinna i mängden.
Många starter? 3 gånger i timmen är inte mycket för en maskin. Speciellt när alla stora maskiner är mjuk startade. Speciellt när en 17 kW maskin går 60% av timmarna som 10 kW maskin gör för att producera samma mängd värme.
En större maskin behöver kanske inget eltilskott på vintern. Och elen blir dyrare under maskinens livslängd?
En större maskin ger hyfsat med värme även när den blir gammal och lite sliten.

Till ditt stora och dåligt isolerade hus skulle jag rekommendera 17kw med utjämningskärl på 500 liter.
Om du har råd med en lite större maskin förstås.

Urban

Ska kanske lägga till att det inte är lönt att över dimensionera berg eller jord värme. Men nu gällde det väl luft/vatten?
 
Redigerat:
blackadder skrev:
Du får ursäkta om jag tjatar men jag vill bara lära mig skillnaden mellan olika system.

Hur skulle en oshuntad värmepump jobba vid det scenariot du beskrev ovan? är det ett litet system blir det väl många start och stopp?
Ctc har ca 140 liter den höjer från tex 35 till 40 grader varje start medeltemp som vp jobbar med 37,5 grader vilket ger 812 watt lagrad energi allt med ett börvärde på 35 grader. Ett oshuntat system skulle kunna starta vid 30 grader jobba till 40 grader ha medeltemp på 35 grader vid börvärde på 35 grader och få ungefär samma antal starter vid 70 liters volym i systemet.
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
urbanandersson skrev:
Hej!
Här kommer lite personliga reflektioner som kanske kommer att försvinna i mängden.
Många starter? 3 gånger i timmen är inte mycket för en maskin. Speciellt när alla stora maskiner är mjuk startade. Speciellt när en 17 kW maskin går 60% av timmarna som 10 kW maskin gör för att producera samma mängd värme.
En större maskin behöver kanske inget eltilskott på vintern. Och elen blir dyrare under maskinens livslängd?
En större maskin ger hyfsat med värme även när den blir gammal och lite sliten.

Till ditt stora och dåligt isolerade hus skulle jag rekommendera 17kw med utjämningskärl på 500 liter.
Om du har råd med en lite större maskin förstås.

Urban

Ska kanske lägga till att det inte är lönt att över dimensionera berg eller jord värme. Men nu gällde det väl luft/vatten?
Skulle min vp starta 3 gånger i timmen skulle jag tycka det vore katastrof det är ju inte bara kompressorn som slits även kontaktorer och ev mjukstart slits vid varje start tror jag.
 
roland53 skrev:
Utan att jämföra andra parametrar så går
min NIbe 1235-6 (on/off) 1,850 tim/år men har å andra sidan 6.800 starter per år.
Inbillar mig att en mjukstart är borde vara till fördel i mitt fall-
Möjligen är det installerad. Vet ej - borde undersökas :D

Ja,ja 2 olika typer av kompressorer. Skall bli intressant att se vem som får köpa ny kompressor först.;)

(men 2 anläggningar gör ju ingen tillförlitlig statistik :rolleyes:)
Det var grymt lite timmar på en så pass liten vp bra isolerat hus antar jag ?
Min har gått 8632 timmar och gjort 9699 starter på 4 år hoppas jag slipper köpa kompressor utan att den går tills den är så gammal så jag kan byta allt.
 
smurfen72 skrev:
Det var grymt lite timmar på en så pass liten vp bra isolerat hus antar jag ?
Min har gått 8632 timmar och gjort 9699 starter på 4 år hoppas jag slipper köpa kompressor utan att den går tills den är så gammal så jag kan byta allt.
Ja, ganska nybyggt (5 år gammalt) + liten yta ca 123 m2 (vinteruppvärmt) , dock högt i tak i halva.
;)

Men då ligger jag inte helt fel när det gäller starterna, var lite orolig där. :)
 
Jag tycker det är lite i överkant men det blir lätt så med stor vp men det kanske går att justera gradmin för start av kompressor annars är det mera vatten som gäller. Den ska inte behöva starta mer än max 1 gång i timmen för att hålla jämn värme inne.
 
smurfen72 skrev:
Jag tycker det är lite i överkant men det blir lätt så med stor vp men det kanske går att justera gradmin för start av kompressor annars är det mera vatten som gäller. Den ska inte behöva starta mer än max 1 gång i timmen för att hålla jämn värme inne.
Ja, men det beror väl på just vad som debatterades tidigare i tråden.- värmesystemets volym o konstruktion i.e arbetstank/tankens volym/värmesystemets volym etc. vilket förmodligen är högst individuellt mellan installationerna ;)
 
urbanandersson skrev:
Hej!
Här kommer lite personliga reflektioner som kanske kommer att försvinna i mängden.
Många starter? 3 gånger i timmen är inte mycket för en maskin. Speciellt när alla stora maskiner är mjuk startade. Speciellt när en 17 kW maskin går 60% av timmarna som 10 kW maskin gör för att producera samma mängd värme.
En större maskin behöver kanske inget eltilskott på vintern. Och elen blir dyrare under maskinens livslängd?
En större maskin ger hyfsat med värme även när den blir gammal och lite sliten.

Till ditt stora och dåligt isolerade hus skulle jag rekommendera 17kw med utjämningskärl på 500 liter.
Om du har råd med en lite större maskin förstås.

Urban

Ska kanske lägga till att det inte är lönt att över dimensionera berg eller jord värme. Men nu gällde det väl luft/vatten?
Jag tycker du har helt rätt i mycket, svårt att veta hur stort utjämningskärl som behövs om det behövs något alls.
Sen undrar jag vad du menar med att överdimensionera en värmepump... Nej jag håller med om du menar att pumpen ska klara 100% av husets behov.. Då är det inte lönt men många försäljare räknar så lågt som 90% av behovet. Då tycker jag att man är fel ute.

Bättre att ha lite överkapasitet, vet inte vad det skilljer nu mellan de olika stegen på pumparna när jag köpte min
så fick jag betala 10K till totalt för att gå upp till en 9KWs pump istället för en 7KW.
Det är ytterst sällan jag har gått på eltillskott... Så jag är nöjd med en lite större pump än vad säljaren rekomenderade från början.
 
Som det nämndes tidigare i tråden så får man se till att hålet eller jordslingan matchar pumpens effekt- och energiuttag.

Framförallt är energiuttaget viktigt så att temperaturen på brine inte sjunker för mycket med dålig COP som följd.
 
Hej!
Jag har för mig att tråden gällde en 10 eller 17 kW luft/ vatten?

Konstigt med borrhål tycker jag!

Stora vp kräver mycket vatten för att inte larma vid låg last. Dom behöver bli av med energin. Därav utjämningskärl.

Att starta lite oftare mot att bara gå 60% av tiden kan vara ganska nice om man är mjuk startad.

Sen finns det en mängd parametrar tex inverter. Subadan teknik. Inbyggda tankar. Chuntar. Men om det har det talas 7 sidor om så där är vi väl färdiga.

Urban
 
Hmm, ja.. man kanske inte borrar i luften.. :)
 
Vid vp kopplad direkt till radiator systemet måste man se till att rad systemet klarar det flöde vp vill ha för att gå bra. Att höja vp effekten några kw för att slippa elspets och spara några hundra kwh per år och få en vp som har dålig drift tex högt delta och många starter är en dålig affär. Vill man ha 100% effekt täckning får man kolla vad rad systemet klarar och ev installera en arbetstank med separat cp mot radiator så att vp får sitt flöde och rad systemet sitt flöde och vatten volymen ökar så man får ok med start stopp.
 
Jag uppskattar att det ryms ca 1000-1200 liter vatten bara i mina radiatorer och dess rör. Sen har jag 2250 liter i acktankarna med 275 l i expansion tanken.
Om jag nu ska koppla in en lvvp! Hur kopplar jag in den på bästa sätt?
 
Blir svårt att få en bra funktion med en acktank med beredare i. Det går att köra fast kondensering mot acktanken tex start 50 grader stopp 55 grader men det ger dåligt cop att köra så höga temperaturer med en vp. Annars får du köra flytande kondensering men då kan du inte använda beredaren för vv för det är risk för legionella vid så låga temperaturer.
 
Men om jag kör vp mot radiatorerna och eldar för tappvattnet?
Då räcker det med att elda 2 ggr i veckan för oss två.
Vp jobbar då enbart mot radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.