Jag skulle utan tvekan gå upp i storlek om man handlar grejer idag. Satsa på en maskin som har varvtalsstyrd kompressor. Kanske inte behöver köpa en mycket större maskin men det är skönt att inte behöva gå på tillskott även när det blir kallt.

Samt att maskinen inte behöver gå på max hela tiden. Jag ser bara fördelar förutom det något högre inköpet då.
Jag köpte en större bergsvärme pump än vad firman räknade fram, och klarar mig utan tillskott så jag är väldigt nöjd.
Samt har väldigt låga driftkostnader.
bilder på mitt projekt finns på http://www.biobygget.se
Lycka till
 
Man kan givetvis ta ut mer energi om man sänker temperaturen, men med bibehållet flöde vilket skulle kräva mer tillsatt energi. Det finns en gräns för vad som är lönsamt. Det var väl det som gjorde att jag skrev de förlösande orden tidigare. Det kostar, eller man sparar mindre om man sänker temperaturen.
Nej det stämmer inte. Förångarens syfte är att med "grattis energi" koka gasen (övergår från vätska till gas) så att kompressorn kan höja trycket till en nivå där man kan kondensera köldmediet vid en högre temperatur dvs mediet kondensera (övergår från gas till vätska) och avger energi. Det tillstånd som gasen befinner sig i när den når kondensorn kommer endast skilja på så sätt att det kommer vara mer överhettat på grund av att kompressorn har tillfört mer energi när trycket i förångaren sänks.

Vill man öka värmeuttaget får man öka flödet.
 
Jag kanske har missat något jag har inte läst hela tråden... Men det skrivs mycket om acctankar ganska stora.
Acctankar för radiator är inget de flesta rekomenderar när man kör värmepumpar. För man värmer ju bara till den temp man behöver för stunden och ligger inte och buffrar värme som bara kostar pengar att hålla varmt.

Jag vet att vissa tillverkare (CTC) värmer upp till maxtemp sen shuntar ut i kretsen, men det verkar inte vara så ekonomiskt.
 
Acktank är egentligen fel att ord använda till vp utan man kanske ska kalla det arbetstank och det är i princip en acktank med helt öppen shunt så den temp som vp jobbar med går direkt ut på systemet dvs flytande kondensering. Att ha en tank gör att vp får bättre drift förutsättningar och minskar start stop men har en nackdel att det tar plats och kostar extra. Min tank har shunten helt öppen vid vp drift och är då en arbetstank till vp men om jag eldar stänger shunten och då blir den en acktank till vedpannan. Ctc kör inte med max temp hela tiden dom kör upp tempen 5 grader över beräknad framledning och shuntar sen ner den och det ger lite sämre cop än helt flytande kondensering sen har dom en lite konstig lösning på nya modellen vilket gör att hett vatten trycks ner från vv delen till rad delen vilket sänker cop ytterligare.
 
biobygget_se skrev:
Jag vet att vissa tillverkare (CTC) värmer upp till maxtemp sen shuntar ut i kretsen, men det verkar inte vara så ekonomiskt.
Inte riktigt, det är en över och en undertank som jobbar med olika temperatur.

Den undre tanken håller den temperaturen som huset behöver för tillfället (plus minus några grader) och den övre den temperaturen som vv ska hålla.
En bivalent shunt tar sedan från den tank som den behöver.

Men lite sämre COP får du.

Edit: tvåa på bollen där
 
Redigerat:
???????????????????????????????????????????????????????????? Aha eller snarare wtf?
Det lutar åt en större modell men e det bra att koppla in den på 3*750 acktankar ?
 
Jag vet vad en arbetstank är, och det är inte det jag menade utan helt enkelt en acctank vilket man inte bör använda med en värmepump. Om det inte är en Acctank för extra tappvarmvatten
vilket kan vara bra och ha om man har badkar eller gillar att duscha länge..

Så nej jag skulle inte rekomendera att koppla in den på 3x750liters acctankar.
Vad ska du med så mycket uppvärmt vatten till?
Värmepumpar funkar inte på samma sätt/princip som en vedpanna.
Om du inte behöver kunna göra väldigt snabba och stora värmeuttag så kommer det bara kosta extra pengar att hålla vattnet uppvärmt.
Värmepumpen ligger hela tiden och känner av värmebehovet och när den värmebehov uppstår startar den.
Men det borde den som säljer värmepumpen kunna informera dig om.
Enkelt smidigt och billigt. Sälj acctankarna ;)
 
Redigerat:
Acctankar kommer bara att ställa till problem för reglersystemet i värmepumpen. Reglering bygger vanligen på att det räknas gradminuter och finns det flera tusen liter vatten extra tröghet i systemet blir det garanterat inte bra.
 
  • Gilla
biobygget_se
  • Laddar…
När vi nu har nämt CTC så är ju det en ganska enkel dockning mot acktankarna med en sån, då spelar det ingen roll hur stora acktankar du har.
 
Om jag läste rätt så består acktanks volymen av flera tankar och då skulle jag ha använt en av dom kopplade mot VP för att få en lagom volym och mndre värmeförluster. Förmodligen är det även en bra ide att genom att ändra några kranar så styr man över så att VP jobbar direkt mot radiatorerna.
 
mycke_nu skrev:
Acctankar kommer bara att ställa till problem för reglersystemet i värmepumpen. Reglering bygger vanligen på att det räknas gradminuter och finns det flera tusen liter vatten extra tröghet i systemet blir det garanterat inte bra.
Då kan du förklara vad som inte är bra hos min anläggning har 3 st parallelkopplade acktankar 1 st 500 liters samt 2 st 750 liters och en 8kw 1245 kopplat mot 500 liters tanken och jag stänger inte av dom andra vid vp drift. Min vp räknar gradminuter och det funkar bra annars är det nog bara Nibe och Thermia som använder sig av gradminuter vad jag vet.
 
blackadder skrev:
När vi nu har nämt CTC så är ju det en ganska enkel dockning mot acktankarna med en sån, då spelar det ingen roll hur stora acktankar du har.
Nackdelen med Ctc är att dom inte drar nytta av tanken vilket är riktigt dumt när den finns där framförallt med Ctc som brukar kunna få lite många starter en viss del av året.
 
biobygget_se skrev:
Jag vet vad en arbetstank är, och det är inte det jag menade utan helt enkelt en acctank vilket man inte bör använda med en värmepump. Om det inte är en Acctank för extra tappvarmvatten
vilket kan vara bra och ha om man har badkar eller gillar att duscha länge..

Så nej jag skulle inte rekomendera att koppla in den på 3x750liters acctankar.
Vad ska du med så mycket uppvärmt vatten till?
Värmepumpar funkar inte på samma sätt/princip som en vedpanna.
Om du inte behöver kunna göra väldigt snabba och stora värmeuttag så kommer det bara kosta extra pengar att hålla vattnet uppvärmt.
Värmepumpen ligger hela tiden och känner av värmebehovet och när den värmebehov uppstår startar den.
Men det borde den som säljer värmepumpen kunna informera dig om.
Enkelt smidigt och billigt. Sälj acctankarna ;)
Vad skiljer en acktank och en arbetstank ?
 
blackadder skrev:
När vi nu har nämt CTC så är ju det en ganska enkel dockning mot acktankarna med en sån, då spelar det ingen roll hur stora acktankar du har.
Det kostar att hålla vatten varmt så det spelar ju ganska stor roll hur stora tankar du har.
Men funktionsmässigt så spelar det mindre roll förutom att det blir lite onödigt trögt system.

Återigen värmepumpar behöver/bör inte ha acctankar på radiatorkretsen. Undantag kan vara att man behöver en "arbetstank" för att få upp volymen vatten i radiatorkretsen om man har stor pump och väldigt lite värmebehov i huset. Men kolla med tillverkaren/säljaren av värmepumpen så får du förhoppningsvis rätt råd.
Du kommer bara förlora massa pengar på att ha acctankar inkopplade. Vitsen med värmepumpar är att man inte värmer mer än man behöver kort och gott. Att värma något kostar som bekant pengar.
 
Redigerat:
Hur kan det kosta att hålla vatten varmt om tankarna står i huset (vilket dom brukar göra) så kommer ev förluster komma huset tillgodo. Du måste förklara bättre för mig hur man kan förlora massor på att ha kvar acktankarna för jag hänger inte med. De flesta värmepumpar går bättre om dom har mera vatten volym att jobba mot vilket gör att dom får mindre starter och att dom inte behöver värma så mycket över börvärde när dom går och sjunker inte heller så mycket under börvärde när kompressorn står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.