Pompe1997 skrev:
Ja jag vill att vp ska stå för värmen iallafall.
Panna och tankar e ca 4 år gamla.
Har int så mycket plats över i pannrummet och lite gratis ved i form av träpallarna från jobbet .
Kopplar in vp tillsammans med en kyltekniker från jobb.
Klart så e inköpspriset viktigt!
Hej!
Ok, ingen gratisved, nyare vedpanneanläggning, trångt pannrum, "gratis" arbetskraft.

Billigast inköp. Docka en utedel och nån typ av eltilskott till radiatorslingan. Elda för varmvatten.

Lite mer avancerat: Fortsätt docka på din anläggning med tillräckligt med chuntar och automatik så värmepumpen kan köra även varmvatten., en chansning för det kan gå många timmar och en del material. Men du har fortfarande friheten att kunna elda om du känner för det.(dom flesta tröttnar fort på att elda)

Bästa långtida driftekonomin på värmepumpen: sälj din vedpanneanläggning, den är ju ganska ny.
Köp en bra utedel med tillhörande innedel. Gärna en modern, lite större maskin med inverter. Tex nibe split eller Mitsubishi zubadan .
Men då kan du aldrig elda mer! Hur känner du inför det 😃eller😞?

Urban

Du bor inte så du kan gräva jordvärme brukar vara ett bra alternativ ?

Jag eldar gärna fast inte så ofta men skulle inte sakna det iheller!
Har fortfarande min vedkamin i vardagsrummet om jag blir sugen på att elda!
Det lutar nog mest åt att docka en vp mot radiatorslingan och elda för tappvattnet.
Då blir det bara 2 ilägg i veckan.

Nej ingen jordvärme.
Televerket har servitut på min tomt så det lugger ledningar kors o tvärs i trädgården .

Pompe1997 skrev:
Nej ingen jordvärme.
Televerket har servitut på min tomt så det lugger ledningar kors o tvärs i trädgården .
Va :wow:.

Vad är det för special installation från televerket så dom måste ha ledningar "kors o tvärs" ????

Telia är skyldig att märka ut sina kablar om du önskar göra grävarbete. :rolleyes:

Pompe1997 skrev:
Det lutar nog mest åt att docka en vp mot radiatorslingan och elda för tappvattnet.
OK!
Du kan ju alltid koppla ena tanken till värmepumpen om det skulle behövas mer vattenvolym. och kanske går den att utrusta med elpatron för spets värme när det är riktigt kallt.
Urban

Pompe1997 skrev:
Där är du nog nära det optimala i ditt fall, det tycker jag utan att motivera vidare och oberoende allt som skrivits i tråden. Rätt sak på rätt plats och att utnyttja de olika teknikerna där de passar bäst särskilt när man redan har vettiga befintliga delar redan.

• Gilla
Pompe1997
  • Laddar…
Ja jag tycker det känns som att det enklaste alternativet e det bästa.

Luft/vatten vp kan nog fungera bra i Skånes klimat. Man ser väldigt många här på Gotland som är ungefär lika milt.

T
Pumpen du nämner: SEMTIC 16kW har vattenflöde på 76L per minut !! (4,5m3/tim).
En kåk i din storlek med gamla raddar omsätter runt c:a 10-12L per minut (0,60-0,72m3/tim).
Dina raddar kommer inte att klara ett sånt tryck, det lär tjuta i hela kåken och börja läcka, skruvar du ner cirk-pumpen kommer värmepumpen istället att starta/stoppa extremt mycket beroende på att vvx:en får en DUT på 12-15C, du ska ligga mellan 5-7C på en värmepump, gamla raddsystem har en DUT på 2-3C. Jag skulle koppla värmepumpen mot ackarna, du kan glömma skickningen i ackarna med 76L i minuten.

Vad menas med DUT?

Är nog bara felskrivet för DT difftemperatur, DUT är annars dimensionerande utetemp i de här sammanhangen.

Hur får du fram att mina gamla raddar bara omsätter 10-12 L per minut?

Gamla system har ofta ganska lågt flöde vilket ger högt delta. Dt går att öka flödet till viss del men ofta blir det missljud i radiatorkopplen vid höga flöden. Dom onödiga acktankarna är bra att ha vid den här typen av installation.

Hej!
Jag får ingen info utom på sidan trädgårdsteknik och deras info verkar konstig:
50°C vattentemperatur vid +7°C utetemperatur- uteffekt 10,8kw drift 3,8 kW
varför skulle en 16 kw pump bara ge 10,8 kw. antingen felskrivning eller så räknar dom in en 6kw elpatron?

Lite generella personliga reflektioner om att docka värmepumpar:

En vedpanneanläggning har parallellkopplade tankar. en värmepumpsanläggning har seriekopplade tankar.
Dom stora tillverkarna rekommenderar inte en maskin på över 12 kw utan en tank på cirka500 liter.
Om maskinen är inverterstyrd så behövs kanske inte tankar.

Problemet med att ha för lågt flöde/för lite tankar är dels problemen som nämns ovan.(missjlud osv)
Vad värre är, att även om man kanske får det att funka på vintern, när det finns stort värmebehov så skiter det sig på vår och höst. Pumpen MÅSTE bli av med sina 16 kw annars löser den ut och larmar på tex övertemperatur eller hetgas eller högtryckspressostat. Detta händer fastän den har en fantastiskt fin inbyggd termostat för den hinner inte reagera innan det är för sent.

Så om du inte ska bygga om din anläggning fullständigt (3- vägsventiler, schuntar, styrningar osv...) så är det enklaste att bara docka till dina befintliga tankar.
Så brukar man göra för att komma enkelt undan och slippa strul, fastän det inte är helt optimalt ur värmepumpssynvinkel. Men vedpannan funkar som förut.
Sen får du se till att koka legionellan ett par gånger i veckan med ved? för att vara på säkra sidan.

Det är omöjligt att ha en bra vedpanne anläggning och en bra värmepumpsanläggning och kunna motivera det ekonomiskt. Någon kompromiss måste göras!

Men visst kommer det att bli bra :)

Urban

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.