36 913 läst ·
147 svar
37k läst
147 svar
kan man köpa för stor värmepump?
Hej!
Jag hade kopplat in värmepumpen i botten på tanken med varm vatten slingan i. Så när inte värmepumpen klarar det så fryser ni och då får du elda. Men det är ni ju vana vid. då kan värmepumpen jobba på med sin värme kurva när tempen sjunker i tanken.
Varmvatten:
Om du har slinga i tanken och inte förådsbetedare så är det Liten risk för Legionella. Eftersom ni spolar rent varje gång ni duschar.
Men det bästa är att koppla in en elektrisk beredare på tankens utlopp.
Då får elberedaren förvämt vatten och behöver bara spetsa med lite el. Och på sommaren kan ni stänga allt annat.
Och ingen risk för Legionella.
Ibland är enkelt bra, sen kan man bygga hur fantastiska anläggningar som helst.
Urban
Jag hade kopplat in värmepumpen i botten på tanken med varm vatten slingan i. Så när inte värmepumpen klarar det så fryser ni och då får du elda. Men det är ni ju vana vid. då kan värmepumpen jobba på med sin värme kurva när tempen sjunker i tanken.
Varmvatten:
Om du har slinga i tanken och inte förådsbetedare så är det Liten risk för Legionella. Eftersom ni spolar rent varje gång ni duschar.
Men det bästa är att koppla in en elektrisk beredare på tankens utlopp.
Då får elberedaren förvämt vatten och behöver bara spetsa med lite el. Och på sommaren kan ni stänga allt annat.
Och ingen risk för Legionella.
Ibland är enkelt bra, sen kan man bygga hur fantastiska anläggningar som helst.
Urban
Redigerat:
Åjovars,
Elberedare i serie med tanken så är det löst.
Eller så går det väl att "koka" legionellan en gång i veckan med ved eller vp. Troligtvis sitter det en patroner i denna tanken som kan användas.
Men jag måste erkänna att jag inte har full koll på allt som sagts i denna tråden.
Urban
Elberedare i serie med tanken så är det löst.
Eller så går det väl att "koka" legionellan en gång i veckan med ved eller vp. Troligtvis sitter det en patroner i denna tanken som kan användas.
Men jag måste erkänna att jag inte har full koll på allt som sagts i denna tråden.
Urban
Redigerat:
Ursäkta att jag höll på att redigera när du svarade.
Det är väldigt många olika bud,om vad som är rätt och fel.... Det ligger nog lite sanning i de flesta påståenden.
Sen blir det lite väl mycket att det "här" är rätt det andra är fel...
Det är ju väldigt svårt att veta hur olika hus med olika behov kommer påverka pumpen oas om det är en VP eller luft/vatten pump.
Pumpen vill som sagt bli av med värme så att returvattnet inte kommer tillbaka för varmt, det går att lösa på flera olika sätt. Arbetstank, konvektor, flödet mm... Det verkar ju vara en hel del somtycker sig veta vad som är rätt (inklusive mig) och fel. Mitt tips är att ta ut några säljare av olika pumpar så får dom säga vad dom rekomenderar.
Det är ju gratis och ta in offerter och man till och med kanske lär sig något det kommer ju nya grejer hela tiden.
Mitt andra tips är att kolla på en helhetslösning köp en pump så du slipper elda... Visst det är billigt men det är en hel del jobb och tid (ja jag vet har eldat med ved i 15år) Min VP är helt klart min skönaste investering.
Vid de iof bergsvärmepumpar jag varit med och installerat så har vi alltid kopplat bort alla acctankar
för att helt enkelt INTE värma upp onödigt mycket vatten och slippa ett trögt system. För som någon skrev så är det ofta någon timme under natten den kan behöva hoppa in och värma lite fram för allt på vår och höst... Tycker man det då är bättre att pumpen går 5-6 timmar istället för kanske 1timme så får man tycka det... Men då har du massa varmt vatten som du ändå inte har någon nytta av under dan... Däremot framåt natten när vattnet svalnat börjar det bli kallt ute igen och så börjar det om...
En arbetstank eller knacktank är något annat det har att göra med att kretsen är för liten och "tappar" för lite värme...
Nästan samma sak men ändå inte ... Där snackar vi inte tusentals liter.
Så Prata med någon som kan!
Tänk på om du verkligen vill stå och jobba med ved nu och om 10år... Kan vara värt några hundra i månaden för
att slippa.
Gillar du och elda och tycker det är mysigt montera in en kamin det gjorde jag...
Lycka till
Sen blir det lite väl mycket att det "här" är rätt det andra är fel...
Det är ju väldigt svårt att veta hur olika hus med olika behov kommer påverka pumpen oas om det är en VP eller luft/vatten pump.
Pumpen vill som sagt bli av med värme så att returvattnet inte kommer tillbaka för varmt, det går att lösa på flera olika sätt. Arbetstank, konvektor, flödet mm... Det verkar ju vara en hel del somtycker sig veta vad som är rätt (inklusive mig) och fel. Mitt tips är att ta ut några säljare av olika pumpar så får dom säga vad dom rekomenderar.
Det är ju gratis och ta in offerter och man till och med kanske lär sig något det kommer ju nya grejer hela tiden.
Mitt andra tips är att kolla på en helhetslösning köp en pump så du slipper elda... Visst det är billigt men det är en hel del jobb och tid (ja jag vet har eldat med ved i 15år) Min VP är helt klart min skönaste investering.
Vid de iof bergsvärmepumpar jag varit med och installerat så har vi alltid kopplat bort alla acctankar
för att helt enkelt INTE värma upp onödigt mycket vatten och slippa ett trögt system. För som någon skrev så är det ofta någon timme under natten den kan behöva hoppa in och värma lite fram för allt på vår och höst... Tycker man det då är bättre att pumpen går 5-6 timmar istället för kanske 1timme så får man tycka det... Men då har du massa varmt vatten som du ändå inte har någon nytta av under dan... Däremot framåt natten när vattnet svalnat börjar det bli kallt ute igen och så börjar det om...
En arbetstank eller knacktank är något annat det har att göra med att kretsen är för liten och "tappar" för lite värme...
Nästan samma sak men ändå inte ... Där snackar vi inte tusentals liter.
Så Prata med någon som kan!
Tänk på om du verkligen vill stå och jobba med ved nu och om 10år... Kan vara värt några hundra i månaden för
att slippa.
Gillar du och elda och tycker det är mysigt montera in en kamin det gjorde jag...
Lycka till
I Sverige dör 10 personer varje år av Legionella som är en form av lunginflammation.Pompe1997 skrev:
Dom har andas in vattenånga med bakterier i. Och dom har nedsatt immunförsvar.
Legionella finns naturligt i vatten(även kommunalt)som har varit stillastående och håller mellan 20 och 45 grader varmt.
(Källa boverkets hemsida läs gärna deras brochyr)
Låg tempererade varmvatten system löser det på två sätt. Antingen genom att man har slinga eller vvx som töms varje gång man tar vv.
Annars om man har förrådsberedare så värms den upp till 60grader en eller ett par gånger i veckan. Då dör bakterierna.
Troligtvis kommer det inte att drabba dig men det är dumt att bygga in en dödsfälla i sitt system.
Urban
Hej pompe!
Ska du koppla in din värmepump själv?
Vill du ha en heltäckande lösning eller bara ett komplement till din eldning?
Hur gammal är dina tankar och din panna?
Har du gratis ved som du vill fortsätta elda med?
Hur mycket plats har du i pannrummet?
Ska värmepump kunna arbeta helt själv eller ska anläggningarna vara beroende av varandra?
Är inköpspriset viktigt?
Många parametrar utöver grad minuter och mjuk starter.
Urban
Ska du koppla in din värmepump själv?
Vill du ha en heltäckande lösning eller bara ett komplement till din eldning?
Hur gammal är dina tankar och din panna?
Har du gratis ved som du vill fortsätta elda med?
Hur mycket plats har du i pannrummet?
Ska värmepump kunna arbeta helt själv eller ska anläggningarna vara beroende av varandra?
Är inköpspriset viktigt?
Många parametrar utöver grad minuter och mjuk starter.
Urban
Ja jag vill att vp ska stå för värmen iallafall.
Panna och tankar e ca 4 år gamla.
Har int så mycket plats över i pannrummet och lite gratis ved i form av träpallarna från jobbet .
Kopplar in vp tillsammans med en kyltekniker från jobb.
Klart så e inköpspriset viktigt!
Panna och tankar e ca 4 år gamla.
Har int så mycket plats över i pannrummet och lite gratis ved i form av träpallarna från jobbet .
Kopplar in vp tillsammans med en kyltekniker från jobb.
Klart så e inköpspriset viktigt!
Jag hade liknande planer för ett antal är sen trodde att luft/vatten skulle bli billigt men började räkna och skulle jag få en bra anläggning som även stog för vv blev det inte så billigt längre. Räknade lite på vad bergvärme kostade hamnade på ca 100000 kr då blev det ett enkelt val för mig att välja bergvärme visst det kostar ett antal tusen extra men jag tror att man har igen det på ett antal år så det kan vara värt att kolla på innan beslut tas.