Rubriken tydlig och frågan är den..Vi funderar på både fläkt, håll och ugn nu när köket ska renoveras. En bredare häll är intressant men vad säger ni. Är det jätte konstigt att under den ha en ugn inbyggd som är 60 cm? Hur ska man göra med fläkt? Då måste man ha en bred fläkt också?

Hur mycket kostar installation av en häll med inbyggd fläkt?
Vill gärna ha råd.. haha.. både råd och råd.. råd att köpa och råd i frågan.

Klart det går bra. Jag tycker det ser ok ut men det är ju en smaksak. Att bara byta ut hällen behöver ju inte bli så dyrt.

Om du behöver bredare fläkt beror ju en del på hur det ser ut idag och hur bra drag det är i den befintliga fläkten.

Lägg upp ett par bilder på det befintliga köket så kan du få bättre hjälp.

Bästa svaret

Måste ni sätta ugnen under hällen? Kan vara skönt att ha ugnen lite högre, om möjlighet finns. För att få råd kan det vara vettigt att bestämma vissa krav (men inte specifika produkter) och sen över tid leta/bevaka priser på alla matchande produkter. Finns också trådar om utländska butiker vilket kan ge bättre priser.

Din fläkt bör vara minst lika bred som hällen. Jag själv föredrar en fläkt som sticker ut en bit på sidorna om hällen. Då kan man ställa exempelvis en elektrisk fritös precis bredvid, använda hällen och ändå slippa stekos. Jag rekommenderar också att inte sätta fläkten på standardavstånd för elspis (50cm) utan på det avstånd som används för gashällar, 70cm, så blir det lite lättare att komma åt. Jag rekommenderar också att verkligen kolla så att det är bra blås i fläkten. Det är väldigt vanligt med cirka 350m3/h men finns också en del med boostläge som ökar till 800m3/h. En sån vill man ha. Tänk också på att kolfilter eller inte påverkar luftmängden.

P
finns ju bredare ugnar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.