Jag är mitt uppe i att inreda en övervåning på ett nybyggt hus. Av lite olika anledningar så har kall och varmvattenledningarna dragits i kattvinden och planen från början var att ha ångspärr och isolering i stödbenen och sedan lägga mycket isolering på rören enligt den bild 1. Risken med som jag ser här är att eftersom det är isolering även under rören så hamnar de ungefär mitt i isoleringsskiktet och är det riktig kallt ute kanske det kan bli minus där.
Funderar på om det kanske är bättre att istället dra isoleringen hela vägen ned i snedtaket men ha kvar ångspärren i stödbenet eftersom det är förberett för det, ungefär enligt den här bilden:
Här ligger ligger hela isolertjockleken utanför rören och kattvinden blir därför inte lika kall. Eftersom det inte ligger någon isolering i stödbenen så kommer också mer värme att komma ut där.
Någon som ser några problem med denna lösning? Man ser ju alltid att ångspärr ligger direkt mot isolieringen eller inne i den.
Tacksam för alla svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om det kanske är bättre att istället dra isoleringen hela vägen ned i snedtaket men ha kvar ångspärren i stödbenet eftersom det är förberett för det, ungefär enligt den här bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ligger ligger hela isolertjockleken utanför rören och kattvinden blir därför inte lika kall. Eftersom det inte ligger någon isolering i stödbenen så kommer också mer värme att komma ut där.
Någon som ser några problem med denna lösning? Man ser ju alltid att ångspärr ligger direkt mot isolieringen eller inne i den.
Tacksam för alla svar!
Ja denna variant är en bra väg, men jag skulle följt med ågspärren längs isoleringen..F Fixarn100 skrev:
Att ha rören åtkomliga för inspektion och vid behov reparation är en stor fördel. Rören behöver ha tillräcklig isolering så att det inte blir kondens på kallvattenröret och värmeförlusterna från varmvattenröret inte blir onödigt stora.F Fixarn100 skrev:Jag är mitt uppe i att inreda en övervåning på ett nybyggt hus. Av lite olika anledningar så har kall och varmvattenledningarna dragits i kattvinden och planen från början var att ha ångspärr och isolering i stödbenen och sedan lägga mycket isolering på rören enligt den bild 1. Risken med som jag ser här är att eftersom det är isolering även under rören så hamnar de ungefär mitt i isoleringsskiktet och är det riktig kallt ute kanske det kan bli minus där.
[bild]
[bild]
Tacksam för alla svar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan ha hänt med stödbenet?
Tak & Vind -
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hade ni tejpat över häftstift i ångspärr?
Extra Ångspärr när man har ångbroms i golvet?
Måste jag laga hål i ångspärr?
Tak & Vind