390 läst ·
7 svar
390 läst
7 svar
Kan man göra detta med minigrävare?
Hej! Hoppas jag postar i rätt forumdel. Jag behöver bredda uppfarten typ 1,5x10m yta där det stått en 20 år gammal lönn (diameter typ 15cm) som jag sågat av men "stubben" är kvar. Är också gamla ganska grova buskar som jag klippt ner till marken. Inser att det är ett hyfsat jobb att handgräva bort detta och funderar på att hyra grävmaskin. Kan jag med en vanlig liten minigrävare, gräva bort denna trädrest med rotsystem, samt grova buskar? Och jag har aldrig kört grävmaskin, men lär väl inte vara så märkvärdigt att lyckas med att operera en sådan?
Bild?K Karl Heinz skrev:Hej! Hoppas jag postar i rätt forumdel. Jag behöver bredda uppfarten typ 1,5x10m yta där det stått en 20 år gammal lönn (diameter typ 15cm) som jag sågat av men "stubben" är kvar. Är också gamla ganska grova buskar som jag klippt ner till marken. Inser att det är ett hyfsat jobb att handgräva bort detta och funderar på att hyra grävmaskin. Kan jag med en vanlig liten minigrävare, gräva bort denna trädrest med rotsystem, samt grova buskar? Och jag har aldrig kört grävmaskin, men lär väl inte vara så märkvärdigt att lyckas med att operera en sådan?
Det går. Man får gräva runt och bryta upp rötterna en eller några få åt gången. Till slut kommer stubben upp. En tjälkrok är bra att få med maskinen, den får man lätt ner och får bra tag under rötterna .
Jag har tagit björk, gran och tallstubb runt 30-35cm med min 2 tonare. Men det kan ta sin tid.
Jag har tagit björk, gran och tallstubb runt 30-35cm med min 2 tonare. Men det kan ta sin tid.
Har hyrt en liten minigrävare till helgen nu. Men vad har ni för tips för att köra bort jorden? Jag kan ställa en släpvagn alldeles bredvid och fylla detts med grävaren enkelt. Men måste väl vara ett jäkla jobb att spada av allt från släpvagnen på ÅVC sedan!? Verkar inte lätt att få tag i ett tippsläp heller..?
Brukar gå rätt bra att lasta av. In med spaden i jordhögen, dra spaden längs flakbotten och vicka av. Du behöver aldrig lyfta det tunga fyllda spadbladet. Det är med fel teknik och höga lyft i varje spadtag som det blir jobbigt.
Vad tror du det kostar då? 2 resor samt hyra av flak samt betala för tömning. Det kommer inte bli gratis.S sinuslinus skrev:
Ryms massan på ett vanligt släp så skottar du av det på 20-30 min och är markant billigare.
Skottkärra är absolut billigast om du inte värderar din tid, om du däremot behöver bli färdig med jobbet i helgen är nog ett hyrt lösflak det bästa.K Karl Heinz skrev:Har hyrt en liten minigrävare till helgen nu. Men vad har ni för tips för att köra bort jorden? Jag kan ställa en släpvagn alldeles bredvid och fylla detts med grävaren enkelt. Men måste väl vara ett jäkla jobb att spada av allt från släpvagnen på ÅVC sedan!? Verkar inte lätt att få tag i ett tippsläp heller..?
Planerar man vettigt hyr man maskin och flak från samma ställe och låter maskinen komma på flaket som ställs kvar över helgen, sen hämtas först massorna och sen maskinen på flaket när jobbet är avslutat.
Planerar man väl kanske man till och med kan få hem nytt grus eller ett par pallar marksten eller dräneringsrör/markrör i första transporten när maskinen levereras.
Klicka här för att svara