Hej!
Hus från 1916. Mesta i huset är ojordat. Jordfelsbrytare finns till alla 3 diazed-centralerna.

I källaren går gamla vattenrör som används och som går ut i marken. Till dessa är kopplade 2 st tjocka metalltrådar. Jag antar det är för någon slags jordning. De försvinner ut i på 2 olika ställen i väggen vid grunden. Den ena tror jag är avklippt på utsidan. Den andra ser jag inte vart den tar vägen riktigt.

Skulle ni anse det okej att ta bort dessa från rören? Håller på och rensar upp bland alla pensionerade el/vatten/tele/larm-system i huset :D

• 719f8fca-686c-49e9-a84c-897585c6e63f.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ff1d1723-c049-41cc-949c-d3a211a086cd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Äldre inkommande vattenrör är en typisk så kallad främmande ledande del. De för in sann jord-potential. Där dessa kommer in i huset ska de anslutas till skyddsutjämningsledare och sedan gå vidare till huvudjordningsskenan som sammanbinder dem med elektrisk jord.

Det är till för att skydda mot farliga spänningsskillnader.
En sådan ledare får inte tas bort. Men ser du tydligt att den är avklippt i andra ändan så har den ingen funktion.

I så fall hade du behövt undersöka om vattenrören verkligen är en främmande ledande del och återmontera skyddsutjämningen på rätt sätt. Kanske det inte längre behövs.

Om du har en multimeter kan du mäta mellan vattenrör och elektrisk jord. Tex jordblecket i ett uttag I närheten och notera ohm-värdet. Det bör ge en indikation på vad det kan handla om.

Tack för ett väldigt fint svar!

Detta måste vara extremt ovanligt och detta klipp med allas vår Svanström är enda gången jag har hört talas om det men det finns/har funnits något som heter "vattenledningsnolla"; man använder inkommande vattenledning som PEN-ledare!

Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.