117 läst ·
5 svar
117 läst
5 svar
Kan man bygga en vägg av 45mm plank?
Hej.
Jag har kommit över ett parti 45x215 plankor som jag funderar på att använda till vägg i en bastu (utan annan isolering).
Tanken är att lägga dem horisontalt och täta med lindrev/tjärdrev.
Men för att undvika att plankorna slår sig horisontelt, kan man borra och sätta vertikala träpluggar mellan plankorna? Lite likt träpluggarna som håller ihop IKEA-möbler, fast kraftigare?
Jag har kommit över ett parti 45x215 plankor som jag funderar på att använda till vägg i en bastu (utan annan isolering).
Men för att undvika att plankorna slår sig horisontelt, kan man borra och sätta vertikala träpluggar mellan plankorna? Lite likt träpluggarna som håller ihop IKEA-möbler, fast kraftigare?
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Hej och välkommen till forumet!
Visst kan du bygga vägg av plank, liggande eller stånde och så kan du ju välja om du ska ha det på platten och få en tjock vägg eller på höjden så att det inte går åt så mycket virke.
Om du lägger virket likt timmerstockar och sammanfogar med träplugg kallas det att dymla, borra hål ca 40 mm i diameter och slå i en grovt tillyxad dymmel i det runda hålet.
Visst kan du bygga vägg av plank, liggande eller stånde och så kan du ju välja om du ska ha det på platten och få en tjock vägg eller på höjden så att det inte går åt så mycket virke.
Om du lägger virket likt timmerstockar och sammanfogar med träplugg kallas det att dymla, borra hål ca 40 mm i diameter och slå i en grovt tillyxad dymmel i det runda hålet.
Jag skulle säga att det beror på hur lång spännvidd det blir på väggen. Förhållandet om tjockleken räcker för att undvika att väggen flexar i sidled står i direkt proportion till längden.
Med det sagt, ja. Det går att använda dymlingar för att foga ihop planken. Personligen skulle jag dock hellre regla upp väggen.
Med det sagt, ja. Det går att använda dymlingar för att foga ihop planken. Personligen skulle jag dock hellre regla upp väggen.
Det borde väl gå tänker jag som egentligen inte är kunnig på området.J Jörgen Åkesson skrev:Hej.
Det låter som att du vill/bör göra något i skiftesverks-teknik och Ikea-pluggarna kallas dymlingar i sammanhanget. Googla på detta i väntan på att mer kunniga personer än jag hoppar in i tråden 😊
Edit: hann komma in svar under tiden jag skrev så blev trea på bollen
Tack för svaren och att ni nämnde att tekniken heter dymla, det gav mig en bra utgångspunkt att söka mer information.
Ha en fin sommardag!
Ha en fin sommardag!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden