Mitt hus står på lera. Där har man grävt ett dike knappa metern brett och djupt som man fyllt med sten - Först stora (20-40 cm) stenar i botten, sen decimeterstora. Sen har man lagt ett lager murbruk under grundmurens stenar.
Det som komplicerar det hos dig är att du har berg relativt nära. Berget brukar göra att det inte tjälar, men å andra sidan kan det rinna vatten ovanpå berget som samlas på olämpliga ställen. Jag skulle ha grävt ner till berg där det är relativt nära (<1m) och nöjt mig med grusbädd där det är djupare.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mitt hus står på lera. Där har man grävt ett dike knappa metern brett och djupt som man fyllt med sten - Först stora (20-40 cm) stenar i botten, sen decimeterstora. Sen har man lagt ett lager murbruk under grundmurens stenar.
Det som komplicerar det hos dig är att du har berg relativt nära. Berget brukar göra att det inte tjälar, men å andra sidan kan det rinna vatten ovanpå berget som samlas på olämpliga ställen. Jag skulle ha grävt ner till berg där det är relativt nära (<1m) och nöjt mig med grusbädd där det är djupare.
Men gör det något om det rinner vatten längs berget under huset? Vad händer? Utbyggnaden hamnar ändå relativt långt från berg, i motsatt hörn av huset vi ska bygga ut ligger berget i dager och huset står rakt på.
(Nu har vi förvisso syllproblem där efter 100 år, men jag tror att det beror på ett stuprör som gick ner i ingenting - annars har jag en hel lista med möjliga orsaker, tror jag har en tråd om det)
Befintlig torpargrund är helt torr, och har synligt berg uppstickandes lite här och där. På tomten växer inget för att vi har så torrt, och gräset blir hö redan vid midsommar. Hos grannarna är det helt annat klimat, tror de ligger nedanför vårt berg. Det verkar ju rinna, trots lera? Eller har jag hittat stället vattnet stannar på, därav leran?

B Bor i trähus från 1920 skrev:
Men gör det något om det rinner vatten längs berget under huset? Vad händer?
Det som kan hända är väl att leran blir instabil. Någon extra risk för fukt borde det inte vara.

useless useless skrev:
Det som kan hända är väl att leran blir instabil. Någon extra risk för fukt borde det inte vara.
Men då skulle det kunna vara en fördel att inte gräva till leran? Eller menar du att den ändå är instabil på lång sikt, sett till 100 år?
Jag behöver en geolog?

B Bor i trähus från 1920 skrev:
Men då skulle det kunna vara en fördel att inte gräva till leran? Eller menar du att den ändå är instabil på lång sikt, sett till 100 år?
Jag behöver en geolog?
Du behöver ingen geolog! Spade, spett och skottkärra har de flesta hus före 1950 kunnat grundläggs med utan att slösa onödiga pengar utan bara grävarens svett.
Om du kopierar den befintliga grunden och byggnaden borde du få tillräcklig hållbarhet på grundläggningen och livslängd på byggnaden ovanpå.

F fribygg skrev:
Du behöver ingen geolog! Spade, spett och skottkärra har de flesta hus före 1950 kunnat grundläggs med utan att slösa onödiga pengar utan bara grävarens svett.
Om du kopierar den befintliga grunden och byggnaden borde du få tillräcklig hållbarhet på grundläggningen och livslängd på byggnaden ovanpå.
Tack, det känns skönt att höra!

Hål grävt i marken som visar glaciallera med vattenansamling i botten och gräsmatta runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markprofil med glaciallera och stående vatten i grop, tydliga lagerskillnader synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glaciallera säger internet. Och uppskattat jorddjup 0-1 meter. Så här säger spaden (observera att vattnet regnat ner och nu inte rinner bort).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.