11 788 läst ·
41 svar
12k läst
41 svar
Kan man bygga 40 kvm garage som i huset och ha det som bostad?
Vi vill bygga ett atriumhus på 190 kvm. Vi har en tomt som vi får bygga 150 kvm plus 40 kvm garage. Har hört att man ibland får räkna in garaget och bygga 190 kvm bostadsyta. Har bokat telefonmöte med handläggaren på torsdagn vill kolla om det är någon här som vet?
Har skissat ner FHVs atriumhus så det blir 190 kvm
me
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får ursäkta min okunskap men jag förstår inte vad du menar:P Plutus skrev:
- varför inte blanda in kommunen?
- fastighetsskatt??
- normala fönster??
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om detaljplanen säger 150 + 40 så är svaret nej. Du måste börja med att läsa i DP, utan det går det inte att svara med säkerhet.A AlexHo skrev:Vi vill bygga ett atriumhus på 190 kvm. Vi har en tomt som vi får bygga 150 kvm plus 40 kvm garage. Har hört att man ibland får räkna in garaget och bygga 190 kvm bostadsyta. Har bokat telefonmöte med handläggaren på torsdagn vill kolla om det är någon här som vet?
[bild]
[bild] me
Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.A AlexHo skrev:
Men du kan komma runt det genom att planera för att bygga om ditt garage till bostad efter att huset är klart. Eller rättare sagt, det måste inte vara garage, det ska vara biyta (uthus).
Men det tråkiga är att det blir merkostnader omständigt och kanske omöjligt med exakt den planlösning ni vill ha.
PS. Håller själv på med planer att bygga hus där en del av garaget blir ett sovrum efter att huset är klart.
Om garaget är sammanbyggt med huvudbyggnaden så räknas det som huvudbyggnad. Dvs då blir byggrätten 150 kvm inkl garage.P Plutus skrev:Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)
A Autodidak1 skrev:Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.
Men du kan komma runt det genom att planera för att bygga om ditt garage till bostad efter att huset är klart. Eller rättare sagt, det måste inte vara garage, det ska vara biyta (uthus).
Men det tråkiga är att det blir merkostnader omständigt och kanske omöjligt med exakt den planlösning ni vill ha.
PS. Håller själv på med planer att bygga hus där en del av garaget blir ett sovrum efter att huset är klart.
Kolla upp att detaljplanen medger det. Är den formulerad som TS gör den inte det. (Utgår att det inte finns tillräcklig bya för huvudbyggnad, annars skulle ju inte omvägen behövas).A Autodidak1 skrev:Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det kan stämma, regleras i DP (exakta formuleringar är viktiga och även hur gammal den är). Så här står det i min DP: Garage etc som sammanbyggs med huvudbyggnad räknas som komplementbyggnadN Noell skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 278 inlägg
Du vet väl att ändring av användning är lovpliktig?P Plutus skrev:Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)