Byggahus.se

Kan man bygga 40 kvm garage som i huset och ha det som bostad?

1. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
  2. P
    Medlem · Västerås · 1 099 inlägg

Plutus

Medlem
    Jag har ingen aning, men jag skulle inte blanda in kommunen i den ekvationen, fastighetsskatten verkar inte vara långt borta. Normala fönster och inred garaget efter slutbesiktning säger jag.

3. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
    Du får ursäkta min okunskap men jag förstår inte vad du menar:
    - varför inte blanda in kommunen?
    - fastighetsskatt??
    - normala fönster??

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 651 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Om detaljplanen säger 150 + 40 så är svaret nej. Du måste börja med att läsa i DP, utan det går det inte att svara med säkerhet.

5. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
  6. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
    Förstår inte när jag läser DP

7. M
    Medlem · 1 767 inlägg
    Vad står det för beteckning på detaljplanens karta där din fastighet ligger? Det kan vara något i stil med BF1, BF1v eller liknande. Utifrån det tolkas texten.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Västerås · 1 099 inlägg

Plutus

Medlem
    Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)

• Laddar…
  9. A

Autodidak1

Medlem
    Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.

Men du kan komma runt det genom att planera för att bygga om ditt garage till bostad efter att huset är klart. Eller rättare sagt, det måste inte vara garage, det ska vara biyta (uthus).

Men det tråkiga är att det blir merkostnader omständigt och kanske omöjligt med exakt den planlösning ni vill ha.

PS. Håller själv på med planer att bygga hus där en del av garaget blir ett sovrum efter att huset är klart.

10. N
    Medlem · Skåne · 300 inlägg

Noell

Medlem
    Om garaget är sammanbyggt med huvudbyggnaden så räknas det som huvudbyggnad. Dvs då blir byggrätten 150 kvm inkl garage.

• Laddar…
  11. N
    Medlem · Skåne · 300 inlägg

Noell

Medlem
    Kolla upp att detaljplanen medger det. Är den formulerad som TS gör den inte det. (Utgår att det inte finns tillräcklig bya för huvudbyggnad, annars skulle ju inte omvägen behövas).

12. A

Autodidak1

Medlem
    Det kan stämma, regleras i DP (exakta formuleringar är viktiga och även hur gammal den är). Så här står det i min DP: Garage etc som sammanbyggs med huvudbyggnad räknas som komplementbyggnad

Redigerat 3 mar 02:46
  13. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
  14. B
    Medlem · Stockholms län · 19 425 inlägg

BirgitS

Medlem
    Nej, för då skulle det ju vara en del av huvudbyggnaden som inte får vara större än 150 kvm.

15. T
    Medlem · Blekinge · 7 034 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du vet väl att ändring av användning är lovpliktig?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.