Låt säga att man behöver installera nytt tätskikt och helkaklade väggar och klinkers på golv men vill behålla befintlig toalettstol, handfat, taklampa samt befintliga vatten- och elledningar (delvis utanpåliggande rör, dolda elledningar).

Kan man låta ovannämnda toalettstol, handfat och ledningar sitta kvar under arbetets gång (duschkabinen och skåpen tar vi bort) eller kommer de vara i vägen när man lägger tätskikt eller kaklar (utanpåliggande rör)?

• Gilla
ErvinBenz
  • Laddar…
Du kan ju såklart återanvända saker, men ska det göras nytt tätskikt så måste ju allt bort.

Plus att är avloppen av äldre sort så behöver/bör du/ni byta även dom, brunnen måste def bytas om den är äldre än -90
Sen om väggarna behöver byggas på så är det inte säkert att bef kopplingar till vvs räcker till.
Mer info om badrummet behövs....

Fast man måste inte, allt beror på förväntad ersättning vid skada. Är man medveten om detta så kan man naturligtvis kakla och förbättra ytskikten i vilket badrum som helst utan att göra allt man "måste".
Nå tätskikt eller ytskiktspoliser finns ej utan den dagen det blir läckage och du vill använda din försäkring så kommer de att kolla på vad du har gjort och inte. Är då badrummet 30 år gammalt och du inte renoverat till dagens norm så får du troligen ingenting. Inte ens om du har bytt ytskikt som sagt utan deras definition på en renovering är att allt görs.
En ny matta eller kakel/färg är alltså inte tillräckligt.

Det är mycket man inte måste, dock så måste vi väl förutsätta att TS vill göra det riktigt eftersom TS lägger ut frågan.....
Och skulle det vara så att TS bor låt oss säga 4tr upp i en BRF och det blir en fuktskada så blir det inte ngn ersättning fr FB, men kan bli riktigt dyrt om det även blir skador i lägenheterna under.....om det visar sig att TS fuskat.....
Så det handlar inte bara om förväntad ersättning....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Plus att är avloppen av äldre sort så behöver/bör du/ni byta även dom, brunnen måste def bytas om den är äldre än -90
Sen om väggarna behöver byggas på så är det inte säkert att bef kopplingar till vvs räcker till.
Mer info om badrummet behövs....
Jag vet om golvbrunnen, men de små rören under handfatet är ju inte kopplade till brunnen. Om jag förstått stadgarna rätt så ansvarar BRF för avloppet från toan och vasken, men inte för golvbrunnen som duschkabinen var kopplad till. Låt säga att steget med att byta ut golvbrunnen är avklarat och golvet har rätt fall mot brunnen enligt branschreglerna och det återstår att lägga tätskikt och ytskikt på golv och väggar. Då borde man kunna återanvända befintligt handfat om det är i lämpligt skick (förstår att man lär behöva ta bort det först innan man lägger tätskikt).
Varför skulle väggarna behöva byggas på förutom om man eventuellt skulle vilja flytta på blandaren? Det skulle bara gälla en vägg i så fall (blandaren sitter på en liten tillbyggd vägg).

Redigerat:
Det stora problemet brukar vara att nya regler inte tillåter rör som kommer ur golv. Vilket det ofta gör i äldre badrum. Handfat och övrigt porslin har ingen betydelse på det viset utan har du avlopp som kommer ur golv eller kall och varmvattenrör ur golv så blir det avvikelser i protokollet och man är iallafall på ruta ett om den ev framtida skadan kan härledas just till detta.

S Stefan1972 skrev:
Det stora problemet brukar vara att nya regler inte tillåter rör som kommer ur golv. Vilket det ofta gör i äldre badrum. Handfat och övrigt porslin har ingen betydelse på det viset utan har du avlopp som kommer ur golv eller kall och varmvattenrör ur golv så blir det avvikelser i protokollet och man är iallafall på ruta ett om den ev framtida skadan kan härledas just till detta.
Rören kommer inte ur golvet vad jag kan se. Men har aldrig hört att toalett och handfat inte får ha avlopp ner genom golvet. Vet inte riktigt vilken branschregel du syftar på här. Det ser ut ungefär som på bilderna fast i nuläget våtrumsmatta på golvet.

• Handfat med blandare fastmonterat på väggen, synliga vattenledningar och avloppsrör, svarta kakelplattor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt badrum med kaklade väggar, våtrumsmatta på golvet, toalett och handfat med underskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A a.non skrev:
Jag vet om golvbrunnen, men de små rören under handfatet är ju inte kopplade till brunnen. Om jag förstått stadgarna rätt så ansvarar BRF för avloppet från toan och vasken, men inte för golvbrunnen som duschkabinen var kopplad till. Låt säga att steget med att byta ut golvbrunnen är avklarat och golvet har rätt fall mot brunnen enligt branschreglerna och det återstår att lägga tätskikt och ytskikt på golv och väggar. Då borde man kunna återanvända befintligt handfat om det är i lämpligt skick (förstår att man lär behöva ta bort det först innan man lägger tätskikt).
Varför skulle väggarna behöva byggas på förutom om man eventuellt skulle vilja flytta på blandaren? Det skulle bara gälla en vägg i så fall (blandaren sitter på en liten tillbyggd vägg).
Utan bilder så blir det bara spekulationer vad man kan göra och inte göra i just ditt badrum.
Alla badrum har olika förutsättningar...
Det finns vissa saker som måste sitta rätt idag, för att du ska kunna göra rätt i fortsättningen utan större ingrepp
Att bygga på en vägg är ofta nödvändigt när du förstärka en reglad vägg som det ska kakel på bl.a
Och sitter där en rörkoppling tight mot bef vägg, så blir det genast problem...
Men du kanske inta har reglade träväggar...

Sådärja, nu kom bilder medans jag skrev inlägget ovan :)
Förväntade mig ett risigt badrum.....varför vill du byta ut detta?

Avloppsrör får komma upp ur golv, men inte vattenrör...

J Jörgen Ö skrev:
Sådärja, nu kom bilder medans jag skrev inlägget ovan :)
Förväntade mig ett risigt badrum.....varför vill du byta ut detta?

Avloppsrör får komma upp ur golv, men inte vattenrör...
Bilderna är lånade från internet, bara för att illustrera att rören inte är dragna på något omodernt sätt. Det är inte kaklat i nuläget men om rördragningen och avloppen på bilderna är godkända så bör det gå bra att återanvända befintligt sanitetsporslin efter att nytt tätskikt och nytt ytskikt lagts, utan att behöva flytta på avloppen (dock får man nog ta bort porslinet så att det inte är i vägen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.