Hej,

Ny här och funderar på en sak gällande fuktmätning på kakel och klinkers, tex i ett badrum.

Under min erfarenhet (ca 1 år) har jag alltid fått höra att man inte kan mäta fukt i kakel och klinkers med Gann Uni 1 av flera tekniska skäl:

Kakel och klinkers är hårda, täta och ofta glaserade material där signalen från ett Gann-instrument inte tränger igenom ordentligt.

Den keramiska ytbeläggningen gör att instrumentet inte kan avläsa fukt bakom plattan och därmed riskerar att visa slumpmässiga eller felaktiga värden.

Nu har jag dock läst en skaderapport från en fukttekniker som skriver att det går att mäta fukt på kakel och klinkers, även på en blött yta. Mätningen hade alltså gjorts på ett vått klinkergolv. Jag har alltid fått lära mig att man ska mäta med exempelvis Protimeter på ett torrt klinkergolv. Därför undrar jag om jag har fått fel information, om jag har lärt mig fel eller om fuktteknikern trots över 10 års erfarenhet har fel.

Om det faktiskt går att mäta fukt med Gann på kakel och klinker går det då att mäta på en blöt yta utan att värdena påverkas? Teknikern menade att instrumentet indikerar fukt i underlaget oavsett om ytan är blöt eller inte och det lätt ändå vettigt. Jag behöver verkligen hjälp och tog mycket av din tid nu till frågan.

Min fråga är om det går att mäta fukt i kakel och klinkers med Gann Uni 1 och i så fall går det att göra mätningen på ett blött golv utan att resultatet påverkas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.