17 956 läst ·
54 svar
18k läst
54 svar
Kan komplementbostad (attefall) få en egen adress?
Men för f.n, det är väl bara att sätta upp en brevlåda! Postis får ett brev till Karlsson Ytgatan 5, när han kommer dit så finns det en låda som det står Svensson på & en det står Karlsson på, gissa vilken han lägger brevet i?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Det är det märkliga att det några ggr per vecka lägga i fel låda, vår är märkt med namn och nummer...L lat skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Adressen är ett id-nummer på byggnaden som används till mer än bara postleveranser.H Husqvarna220Ac skrev:
Din hyresgäst kommer att nekas bostadsbidrag om han folkbokförs som en del av din familjs hushåll. Och behöver tala om korrekta adressen de ska till om han ringer efter ambulans någon gång. Exempelvis.
Just det där med bidragsstrul är en mycket bra anledning att ha separata adresser som man kan bokföra sig på. Annars är risken att den som bor i attefallaren och de som bor i huvudbostaden räknas som samma hushåll, och om någon av dem är bidragsberättigad (bostadsbidrag, socialbidrag etc) kan myndigheterna vilja räkna deras inkomster som gemensamma (de bor ju ihop på papperet) och neka bidrag.
Inget olösligt, men struligt som sagt. Enklare med varsin adress.
Eller om kronofogden kommer för en utmätning...
Inget olösligt, men struligt som sagt. Enklare med varsin adress.
Eller om kronofogden kommer för en utmätning...
Du anmäler hos LM att fastigheten fått en andra bostadslägenhet.
https://www.lantmateriet.se/lagenhetsregistret
Varje lägenhet ska tilldelas var sitt unika nummer vid sidan av fastighetens adress. Om en ny bostad tillkommer på fastigheten Nygatan 2C ska - således - gatuadressen kompletteras med förslagsvis lägenhetsnummer 1001 och 1002.
https://www.lantmateriet.se/lagenhetsregistret
Varje lägenhet ska tilldelas var sitt unika nummer vid sidan av fastighetens adress. Om en ny bostad tillkommer på fastigheten Nygatan 2C ska - således - gatuadressen kompletteras med förslagsvis lägenhetsnummer 1001 och 1002.
@Hemmakatten var kanske lite otydligt. Det var ett komplementhus som nyttjas som cykelförråd. Alla andra komplementhus i området (flerbostadshus) hade en adress så jag önskade en adress även till detta och fick det av Stockholms Stads kommun.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ser ändå inte nåt jättebehov att skapa en till adress för lilla huset på gården...
Blir endast dyrare, med inkopplingsavgift för VA, samt Lgh avgift.
Blir en till postlåda...
Blir endast dyrare, med inkopplingsavgift för VA, samt Lgh avgift.
Blir en till postlåda...
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jo, jag bor ganska många mil utanför Sthlm och utanför planlagt område.L lat skrev:
Även om postlådan är placerad långt ifrån huset så är adressen till den samma som till huset.
Det är ganksa många år sedan vi avskaffade de gamla postadresserna med postlådenummer odyl. som var knutna till lådan och primärt avsedda för postutdelningen.
Juridiskt är det så att kommunen ger en adress (som kan jämföras med ett idnummer) till byggnaden. Sedan använder man den i en massa olika tillämpningar. Bland annat för att sekundärt namna tillhörande brevlåda.