Men för f.n, det är väl bara att sätta upp en brevlåda! Postis får ett brev till Karlsson Ytgatan 5, när han kommer dit så finns det en låda som det står Svensson på & en det står Karlsson på, gissa vilken han lägger brevet i?
 
L lat skrev:
Men för f.n, det är väl bara att sätta upp en brevlåda! Postis får ett brev till Karlsson Ytgatan 5, när han kommer dit så finns det en låda som det står Svensson på & en det står Karlsson på, gissa vilken han lägger brevet i?
Det är det märkliga att det några ggr per vecka lägga i fel låda, vår är märkt med namn och nummer...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kan väl inte vara 2 adresser på samma fastighet?
Det går utmärkt med flera adresser på samma fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går utmärkt med flera adresser på samma fastighet.
Aha, men förstår inte riktigt vitsen? Måste väl gå och ha 2 postlådor bredvid varann på samma adress..

Här kräver VA bolaget lgh avgift samt inkopplingsavgift, som man helst slipper
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Aha, men förstår inte riktigt vitsen? Måste väl gå och ha 2 postlådor bredvid varann på samma adress..

Här kräver VA bolaget lgh avgift samt inkopplingsavgift, som man helst slipper
Adressen är ett id-nummer på byggnaden som används till mer än bara postleveranser.
Din hyresgäst kommer att nekas bostadsbidrag om han folkbokförs som en del av din familjs hushåll. Och behöver tala om korrekta adressen de ska till om han ringer efter ambulans någon gång. Exempelvis.
 
Just det där med bidragsstrul är en mycket bra anledning att ha separata adresser som man kan bokföra sig på. Annars är risken att den som bor i attefallaren och de som bor i huvudbostaden räknas som samma hushåll, och om någon av dem är bidragsberättigad (bostadsbidrag, socialbidrag etc) kan myndigheterna vilja räkna deras inkomster som gemensamma (de bor ju ihop på papperet) och neka bidrag.
Inget olösligt, men struligt som sagt. Enklare med varsin adress.

Eller om kronofogden kommer för en utmätning...
 
R Räknenisse skrev:
Adressen är ett id-nummer på byggnaden som används till mer än bara postleveranser.
Du bor inte utanför planlagt område, förstår jag.
I vår del av världen (8 mil från Sthlm) så har man inte brevlådan utanför huset.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Du anmäler hos LM att fastigheten fått en andra bostadslägenhet.
https://www.lantmateriet.se/lagenhetsregistret

Varje lägenhet ska tilldelas var sitt unika nummer vid sidan av fastighetens adress. Om en ny bostad tillkommer på fastigheten Nygatan 2C ska - således - gatuadressen kompletteras med förslagsvis lägenhetsnummer 1001 och 1002.
 
B billy_baver skrev:
Du anmäler hos LM att fastigheten fått en andra bostadslägenhet
Nej, man anmäler till kommunen. Dom fastställer en adress och rapporterar den till LM.
 
  • Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, man anmäler till kommunen. Dom fastställer en adress och rapporterar den till LM.
Korrekt - alla kommuner har icke egen lantmäteriiehet
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Önskade en adress på vårat cykelförråd i Stockholm. Bara att höra av sig till komunen och höra efter vad de tycker.
 
Hemmakatten
Det där var en löjlig kommentar.
 
@Hemmakatten var kanske lite otydligt. Det var ett komplementhus som nyttjas som cykelförråd. Alla andra komplementhus i området (flerbostadshus) hade en adress så jag önskade en adress även till detta och fick det av Stockholms Stads kommun.
 
Ser ändå inte nåt jättebehov att skapa en till adress för lilla huset på gården...

Blir endast dyrare, med inkopplingsavgift för VA, samt Lgh avgift.

Blir en till postlåda...
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
L lat skrev:
Du bor inte utanför planlagt område, förstår jag.
I vår del av världen (8 mil från Sthlm) så har man inte brevlådan utanför huset.
Jo, jag bor ganska många mil utanför Sthlm och utanför planlagt område.
Även om postlådan är placerad långt ifrån huset så är adressen till den samma som till huset.

Det är ganksa många år sedan vi avskaffade de gamla postadresserna med postlådenummer odyl. som var knutna till lådan och primärt avsedda för postutdelningen.
Juridiskt är det så att kommunen ger en adress (som kan jämföras med ett idnummer) till byggnaden. Sedan använder man den i en massa olika tillämpningar. Bland annat för att sekundärt namna tillhörande brevlåda.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.