P
Hej!

Tänkte fråga om någon vet juridiskt hur det fungerar, kan man få en till adress till sitt attefallshus?

Vi valde att bygga ett attefallshus i formen komplementbostad d.v.s permanent boende.

Hur fungerar det? Blir det Gustav vasas väg 10 LGH 01 och LGH 02, eller lägger man till en adress?


Eller blir det samma adress som huvudbyggnaden?
Hur går det till när det är ett permanent boende?


Skriv gärna ifall ni vet hur det fungerar.


Tack!
 
Hemmakatten
Attefallshuset måste naturligtvis ha en egen adress och brevlåda. Man använder A, B, C när man fastställer adress. Så om er adress är Ringvägen 36, så får Attefallshuset en adress som heter Ringvägen 36A.
 
P
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Attefallshuset måste naturligtvis ha en egen adress och brevlåda. Man använder A, B, C när man fastställer adress. Så om er adress är Ringvägen 36, så får Attefallshuset en adress som heter Ringvägen 36A.
Måste väl inte, men det vore bra menar du?

Är detta något man registrerar eller något man bara får hitta på själv och börja använda så får brevbäraren leta sig fram? :)

Känns ju inte bra ifall det inte går att registrera någonstans, t.ex lantmäteriet.

Vänliga hälsningar,
 
Hemmakatten
Det är kommunen som tilldelar fastigheter adresser. Så tag kontakt med samhällsbyggnadsförvaltningen (eller liknade).
 
Om man som i vårt fall redan har ett hus som har adressen 36 och vårt hus som har 36A.
Får attefaldshuset så 36AA?
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Om man som i vårt fall redan har ett hus som har adressen 36 och vårt hus som har 36A.
Får attefaldshuset så 36AA?
Mest troligt är väl 36B då.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
P
Tänker mig hur det blir med skatter, sophämtning m.m? Är det flera abonnemang då?

Tänker mig, finns ju Bostadsrättsföreningar på samma adress de har väl inte massa olika sophämtningsabonnemang?

Hmm..
 
Stickan56
StefanEriksson skrev:
Tänker mig hur det blir med skatter, sophämtning m.m? Är det flera abonnemang då?

Tänker mig, finns ju Bostadsrättsföreningar på samma adress de har väl inte massa olika sophämtningsabonnemang?

Hmm..
Det är väl föreningen då som står för gemensamma abonnemang.

Stickan
 
  • Gilla
Nellys_husse och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur det går till men måste ställa frågan om varför egen adress?
Går ju utmärkt att sätta dubbla brevlådor med olika namn på. Eller helt enkelt lita på varandra och bara ta sin post.
 
Hemmakatten
Går säkert bra att ha olika brevlådor även utan olika adresser, 36A, 36B osv. Men om det blir en brf så kolla med kommunen först.

För mig är det självklart att ha en låst brevlåda, det fungerar då inte om man är flera.
 
Men kommer verkligen kommunen att ge ut adresser som 36A B osv till olika byggnader på samma fastighet?

Det som talar för det är ju flerfamiljshus, där olika trappuppgångar ju ofta har A, B, C osv. Trots att det tom är samma byggnad.

Vilket får mig att tänka på studenttiden, området Delphi i Lund hade adressen magistratsvägen 55 A - Ö, med 1300 bostäder om jag minns rätt. Det var alltid intressant att se på hösten när föräldrar till nya studenter stod vilsna och skulle hälsa på, på magistratsvägen 55.... Namntavlorna fanns dessutom på resp. våning. Så det räckte inte att gå in i 28 trappuppgångar och titta. Före mobiltelefonernas tid, så det var lite mer komplicerat att få kontakt.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men kommer verkligen kommunen att ge ut adresser som 36A B osv till olika byggnader på samma fastighet?

Det som talar för det är ju flerfamiljshus, där olika trappuppgångar ju ofta har A, B, C osv. Trots att det tom är samma byggnad.
Grundregeln för de standardiserade belägenhetsadresserna vad gäller bostäder är att varje ingång (=dörr utifrån) ska ha egen adress. Så minst en adress per byggnad om den är menad att användas som en separat bostad med egen hyresgäst.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vet inte hur det går till men måste ställa frågan om varför egen adress?
Går ju utmärkt att sätta dubbla brevlådor med olika namn på. Eller helt enkelt lita på varandra och bara ta sin post.
Folkbokföringen. Att räddningstjänsten hittar vid behov.
Skulle tro om man kan välja om man vill ha varsin brevlåda eller en gemensam för flera adresser, bara de märks så det framgår vems post som ska läggas var.
 
Då måste man väl stycka av? Kan väl inte vara 2 adresser på samma fastighet? Vi kommer att bygga komplementbostad, men sätter 2 namn på samma postlåda, eller 2st lådor bredvid varann med samma adress/olika namn.

Vi vill inte att det ska bli lgh, då blir tex Va anslutningen dyrare, samt fast avgift för denna.
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Då måste man väl stycka av? Kan väl inte vara 2 adresser på samma fastighet? Vi kommer att bygga komplementbostad, men sätter 2 namn på samma postlåda, eller 2st lådor bredvid varann med samma adress/olika namn.

Vi vill inte att det ska bli lgh, då blir tex Va anslutningen dyrare, samt fast avgift för denna.
2 lådor med samma adress men olika namn, smart!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.