23 528 läst ·
83 svar
24k läst
83 svar
Kan kommunen ta betalt för utfört arbete som inte är beställt?
Så som Pucco, tror även jag att alla fastighetsägare har fått samma brev.
Antigen enligt ett chema som kommunen skickar breven efter (med nåt års mellanrum eller liknande) eller som i det fallet som hände vid mitt förra bostadsort inom detaljplanerat område:
Där hade det kommit in EN klagan om EN häck vid korsning för siktens skull. Dessutom fanns det lokala stadgor som reglerade högsta höjd på häck, 10 meter räknat ut från korsning. Då skickade kommunen samma brev till alla hörntomtägare i samma område. Även till de som hade klippt sina häckar regelmässigt! Det diskuterades flitigt detta ämne då =O)
Antigen enligt ett chema som kommunen skickar breven efter (med nåt års mellanrum eller liknande) eller som i det fallet som hände vid mitt förra bostadsort inom detaljplanerat område:
Där hade det kommit in EN klagan om EN häck vid korsning för siktens skull. Dessutom fanns det lokala stadgor som reglerade högsta höjd på häck, 10 meter räknat ut från korsning. Då skickade kommunen samma brev till alla hörntomtägare i samma område. Även till de som hade klippt sina häckar regelmässigt! Det diskuterades flitigt detta ämne då =O)
Precis så var det!Pucco skrev:Det är inte så att alla i området har fått samma brev för att det var enklare att göra ett utskick till alla än att gå runt och bedömma och pricka av enstaka fastigheter. Det är ju ett inte helt ovanligt sätt att spara tid för kommunen som samtidigt kan upplysa om reglerna. Ofta blir det ju lite konstigt formulerat i utskicken så det ser ut som en anklagelse till den som får det även om det inte är menat så för de flesta.
Ringde idag och pratade med en mycket trevlig gatuingenjör. Han berättade att de brukade "beta av" ett område varje vinter och skicka ut en påminnelse med de regler som gäller till de som har någon form av växtlighet utmed tomtgräns mot gatan.
Och hotet om att kommunen klipper och sedan skickar en faktura visste han inte om det var lagligt. Men så länge ingen överklagar till högre instans har de kvar formuleringen eftersom det har önskad effekt.
Därmed är tråden avslutad för min del.
Hos oss är det olika grannar som sköter inspektionerna, ser man en störande häck är det bara att ringa kommunen och påpeka adressen. Jag är medlem i styrelsen i vår samfällighet och vi brukar få en bunt lappar i brevlådan när någon klagat, så får vi själva inspektera och lämna ut till de som är berörda.MagicaDeHex skrev:Hur har kommunen upptäckt detta? Är dem ute på inspektionsrundor?
Jag har en granne på min gata (hörntomt) som inte klipper sin häck så man knappt ser när man ska svänga (man får typ krypköra i 5 km/h för att inte krocka med mötande eftersom häcken är så yvig så man inte ser) och där borde ju kommunen lägga näsan i blöt kan man tycka.
Bra det att det inte slösas skattepengar på att inspektera häckar. Din kommun har garanterat ett färdigt formulär för detta på sin hemsida.
Klart det har med mångkultur att göra:
- åk ut i europa o se er om!
I civiliserade stater ss, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien, Ungern, Österrike, England, (m.fl.?) - så har man häckar på 3-4 meter, betongmurar med taggtråd och glaskross - ända ut till hörnen av gatu- och vägkorsningar.
Varför skulle vi inte klara av att sälla oss till -civiliserade- länder ?
Minska risk för trafikolyckor?
Öh... det råder absolut föraransvar...
En mångkulturell man skrev i en polisrapport att det är framförvarandes fel om den skulle ha blivit påkörd... (den rapporten finns hos Sollentuna Polisen, Trafikmål)...
Inom tätbebyggda områden råder:
-max 50km/h om inget annat skyltats
-en del kommuner har redan 30km/h (fast de glömt skylta om det som min)...
-Järfälla har infört 40km/h som max
OM man följer trafikreglerna, högerregel, anpassa hastighet (lämplig fart i förhållande till rådande väg och trafik), så utgör inte häckar något problem. Farthinder utgör mycket värre problem - alla fordon kan inte passera farthinder i samma hastighet, och detta leder till synnerligen allvarliga aggressiva reaktioner och ageranden i trafiken...
I sväljer elefanter och silar mygg!
Detta med att blockera trottoar genom att låta sin växtlighet förväxa sig faller in under gällande Trafiklagstiftning om hindrande av framkomlighet - så det är egentligen en polisiär sak...
1)
Tyckte tråden gällde en trivialitet, precis som den som presenterades på nyheterna i november - pedantiskt skött tomt med lite blommor som tittade över tomtgränsen utanför vilken inte fanns vare sig körbana eller trottoar.
2)
Den andra delen jag uppfattade tråden handla om var debiteringsförfarandet. På den frågan ser jag inget klart tydligt svar än.
I en rättsstat finner jag det osannolikt att myndighet verkligen äger rätten att leka polis, domare, åklagare och domstol i en och samma individ "miljöinspektör" (m.m. /m.fl.) - men Anna H kan nog bereda tydlighet gällande myndigheters "rätt".
3)
Givetvis så faller oavsett kommunens agerande in under, olaga hot, utpressning, falsk tillvitelse, samt om de går vidare, egenmäktigt förfarande, skadegörelse, och de tre (fyra) första lagbrotten en gång till - problemet är att rättsmyndigheterna är för fega för att åtala andra myndigheter för lagöverträdelser... När vi nu kommit hit hän så kan vi rubricera myndigheternas ageranden som byråkratisk anarki...
- åk ut i europa o se er om!
I civiliserade stater ss, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien, Ungern, Österrike, England, (m.fl.?) - så har man häckar på 3-4 meter, betongmurar med taggtråd och glaskross - ända ut till hörnen av gatu- och vägkorsningar.
Varför skulle vi inte klara av att sälla oss till -civiliserade- länder ?
Minska risk för trafikolyckor?
Öh... det råder absolut föraransvar...
En mångkulturell man skrev i en polisrapport att det är framförvarandes fel om den skulle ha blivit påkörd... (den rapporten finns hos Sollentuna Polisen, Trafikmål)...
Inom tätbebyggda områden råder:
-max 50km/h om inget annat skyltats
-en del kommuner har redan 30km/h (fast de glömt skylta om det som min)...
-Järfälla har infört 40km/h som max
OM man följer trafikreglerna, högerregel, anpassa hastighet (lämplig fart i förhållande till rådande väg och trafik), så utgör inte häckar något problem. Farthinder utgör mycket värre problem - alla fordon kan inte passera farthinder i samma hastighet, och detta leder till synnerligen allvarliga aggressiva reaktioner och ageranden i trafiken...
I sväljer elefanter och silar mygg!
Detta med att blockera trottoar genom att låta sin växtlighet förväxa sig faller in under gällande Trafiklagstiftning om hindrande av framkomlighet - så det är egentligen en polisiär sak...
1)
Tyckte tråden gällde en trivialitet, precis som den som presenterades på nyheterna i november - pedantiskt skött tomt med lite blommor som tittade över tomtgränsen utanför vilken inte fanns vare sig körbana eller trottoar.
2)
Den andra delen jag uppfattade tråden handla om var debiteringsförfarandet. På den frågan ser jag inget klart tydligt svar än.
I en rättsstat finner jag det osannolikt att myndighet verkligen äger rätten att leka polis, domare, åklagare och domstol i en och samma individ "miljöinspektör" (m.m. /m.fl.) - men Anna H kan nog bereda tydlighet gällande myndigheters "rätt".
3)
Givetvis så faller oavsett kommunens agerande in under, olaga hot, utpressning, falsk tillvitelse, samt om de går vidare, egenmäktigt förfarande, skadegörelse, och de tre (fyra) första lagbrotten en gång till - problemet är att rättsmyndigheterna är för fega för att åtala andra myndigheter för lagöverträdelser... När vi nu kommit hit hän så kan vi rubricera myndigheternas ageranden som byråkratisk anarki...
Tycker tråden är intressant, tyvärr så tillför inte BMW fahrer något utan skriver endast långa utlägg om sitt missnöje med det svenska samhället, gäller även i andra trådar.
Själv har jag fyra stora ekar som går ut över väg som jag ser till att klippa så att lastbilar utan problem kan passera under. Första gången jag blev medveten om det var när kommunen gjorde gallringen av grenar och tog även med sig grenarna, dock utan kostnad för mig.
Själv har jag fyra stora ekar som går ut över väg som jag ser till att klippa så att lastbilar utan problem kan passera under. Första gången jag blev medveten om det var när kommunen gjorde gallringen av grenar och tog även med sig grenarna, dock utan kostnad för mig.
Som jag tidigare skrivit så är det oklart om kommunen kan fakturera, men så länge ingen klagar på lydelsen i brevet låter kommunen den vara kvar. De har heller aldrig fakturerat någon då de flesta förmodligen tycker att det största arbetet är att köra bort grenarna mm.
MEN det som dykt upp i den här tråden som inte rör den ursprungliga frågan ser jag som ett mycket större problem för vårt samhälle än lite grenar som hänger över eller om kommunen får fakturera eller inte.AndersS skrev:
Man kan välja att enbart adressera den explicita frågeställningen, man kan också välja att svar lite mer övergripande med bakgrunder till rådande läge.AndersS skrev:
Det faktum att du väljer att skriva på detta sätt visar i vart fall att du har lagt tid och engagemang på att läsa mina inlägg. Givetvis är det alltid uppskattat att någon läser det man skriver.
Sakfrågan i denna sträng är huruvida kommun äger rätten att självsvåldigt skicka räkning till privatperson för arbete som kommunen väljer att utföra. Det rättsliga läget är oklart, precis som trådskrivaren undrar och många med mig har gett uttryck för på olika sätt. Att inte belysa bakom varande och kringliggande problem med det allmänt rådande rättsläget i staten är att bete sig och agera likt folket i barnsagan av HC Andersén, Kjesarens Nya Kläder - vi som vågar lyfta fram att han saknar kläder kommer att få utstå spått och spe (en del av spelets regler så att säga).
Om du nu väljer att läsa min sista inlaga igen, och fokusera på de juridiska aspekterna och de konsekvenser vilka jag söker lyfta fram, så kanske du inser vad det är jag skrivit och vad jag valt att svara på i denna tråd.