oceanis skrev:
Naturligtvis stödjer sig kommunen på "Plan och bygglagen" 3 kap 17 §
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.HTM

"17 § Efter utställningstiden ska kommunen i ett särskilt utlåtande sammanställa de synpunkter som kommit fram och redovisa de förslag som synpunkterna gett anledning till."

Du menar nog någon annan paragraf?

oceanis skrev:
Naturligtvis stödjer sig kommunen på "Plan och bygglagen" 3 kap 17 §
Knappast, handlar om utlåtande efter utställning av översiktsplan.

Borde vara 8 kap 15 §
15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
Men "min" kommun skriver inget på sin hemsida om att de vidtar åtgärder och sedan fakturerar, det framgick i brevet.

I Plan och bygglagen står det att kommunen kan utfärda åtgärdsföreläggande om man som fastighetsägare bryter mot en skyldighet. Man kan tolka brevet som jag fick som detta, men jag hittar inget om att kommunen kan göra åtgärder på min bekostnad när det gäller trafiksäkerheten.

Ja, ja. Jag är medveten om att det här inte är någon stor sak och jag kommer att ta fram sågen.

Frågan har varit uppe tidigare i forumet men jag tror inte att någon har kunnat visa upp en faktisk faktura från någon kommun för påtvingat trädgårdsarbete.

Jag tror de skickar ut den typen av brev som du har fått för att skrämma fastighetsägaren. De flesta vet ju med sig att växtligheten har fått får mycket utrymme och friserar hellre själva. Skulle kommun verkligen vilja klippa ner något borde det behövas ett formellt beslut som sedan kan överklagas osv.

Det är antagligen helt OK att göra så, det är ungefär så vi gör i vägföreningen. Det finns vissa krav som ställs (av Trafikverket?) på de enskilda vägar som får kommunalt/statligt bidrag. Om jag minns rätt så skall det bl.a. hållas fritt från grenar 1m ut från vägkant upp till 4,5m höjd. Med några års mellanrum går vi ut med en motsvarande uppmaning till medlemmarna. I praktiken har vi, mig veterligt, aldrig debiterat någon fastighetsägare utan samfälligheten har tagit kostnaden då det ligger i allas intresse att vägen hålls fri. Vi har mer sett detta som ett sätt att få vissa fastighetsägare att agera och även att ge de som själva vill beskära på ett lite "snyggare" sätt möjlighet till detta.

daugaard skrev:
tror att dom har rätt att göra så, lika som du har samma rätt att göra så mot kommun eller granne om deras växtlighet växer in över din tomt.
Nej du som fastighetsägare har inte rätt att kräva ex. din granne på ersättning för att hans träd växer in på din tomt, du får (under vissa omständigheter) på egen bekostnad kapa kapa sådana grenar, men du får inte kasta in resterna på grannens tomt.

Intressant fråga om kommunen har rätt att debitera.

Jag vill gärna se lite bilder på det här för att kunna bedöma

Bolschevikingaland !
Eller;
"Wake up and smell the coffie!"

Spelar inte så stor roll vad de har rätt att göra - de gör som de vill och det saknas myndighet som kan skapa rättning i ledet.
Orsaken till allt sådant här elände är att man tog bort tjänstemannaansvaret under Stadsminister Tage Erlanders tid - nu är tjänstemännen alltid befriade från ansvar vad de än gör, och hur grovt de än bryter mot lagen...

1992 kom en lagändring för oss företagare. Vi slipper sedan dess att skicka påminnelser o annat onödigt pappersarbete - obetald faktur kan överlämnas direkt till inkasso samma dag som den förfaller. 1998 infördes liknande befogenheter under Miljölagstiftningen - dvs att man leker åklagare och domare som tjänsteman; och fick rätten att straffa medborgare...
Det lär nog inte bli bättre innan det blivit mycket sämre... Farenhight 451, Kallocain, 1984, osv...

Undrar hur de kommer att förfara med romernas vackra byggen i Högdalen.

• Gilla
Urban1
  • Laddar…
Den frågan är förmodligen liite känslig.

Har fått samma meddelande själv med ungefär samma innehåll. Oftast brukar de dock uppge vad de anser behöver göras med referens till framkomlighet (trottoar) eller trafiksäkerhet (korsning). Vet dock inte vad som händer om man fortsätter ignorera uppmaningarna, ganska troligen inte mycket. (Vi röjde några stora enar som uppenbarligen fått växa i många år av tidigare ägare. Det ryktas även att en välkänd fd polis i kommunen ignorerat dessa uppmaningar i många år och fått behålla sin höga häck utan åverkan)

Är inte enar fridlysta?

Dom får ta bort grenarna utan ditt medgivande (du ska beredas tillfälle att själv ta bort grenarna först) mer oklart om de kan fakturera dig, men troligtvis. Går säkert att tvista om. Lagrummet de stöder sig på är antagligen 3 kap 2 paragrafen JB

Har hört tidigare men vet inte hur det stämmer
Har du träd som växer utanför tomtgränsen och går ut över väg eller cykelbana,
så ska det vara "fri höjd" (4,50) så lastbilar kan passera under.
Var cykelbanan kommer in vet ja inte, men det hörde jag.
Klart dom har rätt, dom har ju ingen på kommunen som har till uppgift att sitta å hitta på saker.

Eftersom du får brevet, är det förmodligen rejält överväxt hos dig och ser fördj..gt ut? Du borde antagligen veta hut, klippa din häck och skämmas.
Latmask!

:confused:

mvh
Nussen

BMW fahrer skrev:
Är inte enar fridlysta?
Nej. Och även om de så vore så är växter planterade i en trädgård aldrig fridlysta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.