Stefan1972 skrev:
Därav min avighet till att modernisera äldre lampor och få folk att tro att de är "säkra" när de egentligen är precis lika säkra med renoverad el enbart.
Nej, den är i praktiken bara hälften så säker i ett jordat rum som i ett ojordat rum!

Sladdar som blir spröda osv. Det är ju just här finessen med dubbelisolering kommer in. Hade det bara varit ett lager isolering, så blir apparaten strömförande direkt när första mikroskopiska sprickan uppstår i isoleringen (med lite otur). Nu med en korrekt kabel, så får du ofta en tydlig skada på kabeln, som du kan åtgärda, innan även det andra lagret isolering skadas.

Självklart skyddar det inte mot alla typer av skador, råkar du slinta med en kniv så den skär igenom en kabel som ligger på köksbänken, så lär du gå igenom båda lagren direkt.

Dessutom bygger ju allt ägaransvar för en elanläggning på att upptäckta fel skall åtgärdas, annars går man där med en apparat med ett trasigt lager isolering i några år, sedan ryker även nästa lager...

elmont skrev:
Dock är ju knappast belysningen i den nödvändig, jag är ju så gammal att jag har upplevt en mängd jordglobar, utan belysning, som fungerade utmärkt.
Om man även vill ha den som lampa är den ju nödvändig.

Och vill man ta en risk så är väl det OK, men att utsätta sin omgivning för onödiga risker är inte lika ok.

Finns ingen anledning att i fallet med jordgloben TS visar skena iväg så mycket som skett i tråden. Diskussionerna allmänt är ju bra och nyttiga men för det enskilda fallet överdrivna kan jag tycka.

Att med lite modern lätt tillgänglig materiel göra den säker till en grad som är helt ok är knappast någon svårighet ens för den genomsnittliga hempularen. Borde till och med kunna överträffa många nyköpta föremål trots mångfalden märkningar ofta utan större värde som sitter där.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ja TS fick svar redan i #2, resten av tråden är allmänt hållen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
GK100 skrev:
...mångfalden märkningar ofta utan större värde...
:thumbup: Precis. Nu är jag inte certifierad i elsäkerhet/kvalité på SP eller liknande - bara 4 år elingenjör i botten men...
Det har hänt när man skruvar isär saker som t ex är CE märkta att jag svurit högt: "Hur i helvete får dom sälja sån skit!?"
Förklaringen är nog ofta så kallat "tillverkaransvar" på en del produkter, och fejk typ China Export.

Glider lite från ämnet i tråden på ett sätt, men är lite vad flera av oss försöker adressera; sila mygg och svälja kameler.
Samtidigt förstår jag elmont och andras ståndpunkt att man ska följa regler och det ena felet rättfärdigar inte det andra.

Återigen, vad det handlar om är de två skyddsbarriärerna. Om man tullar på den ena innebär det alltså i praktiken att apparaten är hälften så säker, eller dubbelt så farlig. Jag skulle inte kalla det en mygga även om en enskild barriär är "fullständig" och inte går sönder hur som helst.

Jag har byggt om en del gamla lamport till LED med separat nätaggregat. Case closed.

Varför hålla på att skapa en massa risker ?

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej du bör absolut inte byta till jordad kontakt utan vidare.

Hej, jag har en fråga i svar till hempularen:

Jag har en gammal lampa som hade ojordad plug. Jag köpte en jordad modern plug eftersom vår byggnad har jack i taket som är jordade. Jag upptäckte när jag skruvade i sär kontakten att det bara fanns två kablar, och kopplade därför in dem i två kablar likadant i den nya jordade pluggen. Men jag hade naturligtvis ingen kabel för det tredje utrymmet. Så nu har jag en ojordad plug. Den funkar som den ska. Undrar bara om det kan vara farligt, någon slags brandrisk alltså? Tänker att den var ju ojordad förut och är ojordad nu så den är väl inte farligare än den var förut? Eller?

E Elixier skrev:
Hej, jag har en fråga i svar till hempularen:

Jag har en gammal lampa som hade ojordad plug. Jag köpte en jordad modern plug eftersom vår byggnad har jack i taket som är jordade. Jag upptäckte när jag skruvade i sär kontakten att det bara fanns två kablar, och kopplade därför in dem i två kablar likadant i den nya jordade pluggen. Men jag hade naturligtvis ingen kabel för det tredje utrymmet. Så nu har jag en ojordad plug. Den funkar som den ska. Undrar bara om det kan vara farligt, någon slags brandrisk alltså? Tänker att den var ju ojordad förut och är ojordad nu så den är väl inte farligare än den var förut? Eller?
Det farliga är att det bara behövs ett fel för att det ska bli farligt.

Gamla klass 0-apparater skyddades dels av enkelisolerade ledare (vissa delar iaf, vissa delar dubbelisolerad) och dels av att rummet var klassad som ”isolerad miljö”.

I isolerad miljö så ska det inte förekomma någon metall som har kontakt med ”sann jord”, ja man såg ibland igenom fingrarna gällande element.

Men i ditt fall så finns det ”massor” med ”sann jord” i hela rummet, alltså finns det risk att när det blir ett enkelt isolationsfel i lampan så blir lampan spänningsförande, om då någon rör både vid lampan och tex datorchassit så blir det strömgenomgång.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har nog haft tur då?! Jag vet inte hur många lampor jag har bytt stickpropp och sladdställ på. (Minst 20 olika) Har aldrig varit med om att någon armatur blivit strömförande trots att vissa armaturer består av enbart metall och inte varit jordade...

Ja, jag har dragit all el hemma med tunn högtalarkabel och huset har inte brunnit ner än, så elinstallationsreglerna är ju helt onödiga.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Peternow och 5 till
  • Laddar…
J Jens80 skrev:
Jag har nog haft tur då?! Jag vet inte hur många lampor jag har bytt stickpropp och sladdställ på. (Minst 20 olika) Har aldrig varit med om att någon armatur blivit strömförande trots att vissa armaturer består av enbart metall och inte varit jordade...
Dom du har bytt sladdställ på har du kanske omedvetet gjort till dubbelisolerad version.

Även gamla lampor/apparater kan vara dubbelisolerade utan att ha platt kontakt. Kablarna kan vara okay så att dom fortfarande är dubbelisolerade men det kan även vara skador på dom så att första skyddet är förbrukat.

useless useless skrev:
Ja, jag har dragit all el hemma med tunn högtalarkabel och huset har inte brunnit ner än, så elinstallationsreglerna är ju helt onödiga.
Haha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.