f91jsw skrev:
Anglo-Egyptiska Sudan upplöstes 1956, så även före detta årtal.
Fast man kan ju inte riktigt lita på att globtillverkaren hade koll på alla ändringar. Jag har själv sett nya kartor som missat flera decennier gamla uppdateringar.

Och är den så gammal är den ju näst intill värdelös och kan ju ersättas med en som är "uppdaterad". Då löses troligen även ev problem med elsäkerheten. :thumbup:

elmont skrev:
Och är den så gammal är den ju näst intill värdelös och kan ju ersättas med en som är "uppdaterad". Då löses troligen även ev problem med elsäkerheten. :thumbup:
Du har missat några viktiga grejjer ;)
- Vi som gillar retro och bara ä l s k ar gamla prylar så mycket att vi på snudd gärna riskerar livet .
- Dom gamla kartorna som blir aktuella igen Tyskland -> Ö+V Tyskland -> Tyskland.

• Gilla
  • Älska
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Jag säger inte att man ska strunta i lagar och förordningar, men "Stefan 1972" efterlyser något viktigt och det är en helhetssyn på säkerheten.
Man kan ha hur jordade eller dubbelisolerade lampor som helst, men om "Händige Harry" har varit framme och gjort en dålig dragavlastning i lamphållaren, förtent ledningarna i skruvplinten, eller spretat ut kardelerna i kanten på brytaren så har man en skitdålig installation oavsett.

Och helheten kommer av alla små delmoment, så struntar man i dom "småsaker" som man tycker inte betyder så mycket då får man en "helhet" av mycket låg "kvalitet".
Och om globen är nog gammal kan ju belysningen vara nått som "händige Harry " monterat in och då ska den väl bort?

Det finns knappt något rum i mitt hus där det inte är jord berörbar (trots att alla uttag var ojordade innan vi flyttade in och drog om elen). Element, antennuttag mm för in jord.

Att en apparat är försedd med ojordad stickkontakt är ett tecken på att den tillverkades med kända svagheter. Annars hade tillverkaren monterat en jordad kontakt vilket hade gjort apparaten användbar i fler utrymmen och därmed attraktivare. Det är en dålig idé att bara byta kontakt utan noggrann analys av konstruktionen.

Vår iver över att apparaten ska uppfylla de grundkrav på skydd mot elchock som gäller idag kanske kan ses som onödig och även riskfylld. På sätt ovis kan det ligga lite i det. Men "problemet" är att det handlar om just de internationellt erkända grundprinciperna, det första budordet, och det kan vi inte ens komma på tanken att tumma på. Vi kan aldrig medge att det är bättre att köra mot rött ljus än att ta risken att de hemmafixade bromsarna låser hjulen och skickar bilen in i räcket.

Det vi kan göra är att hjälpa till med hur uppgraderingen av lampan kan göras på bästa sätt, dock inte praktiskt tyvärr.

Men i slutändan spelar det väl egentligen ingen roll? man pratar om jordade och ickejordade rum enligt regelverket men om man ska följa det till punkt och pricka så kanske man inte ens kan uppgradera sin 70tals lampa med jord hur noga man än är. Den kanske ska vara typgodkänd i ett visst utförande för att fungera enligt regelverket? Även den bäste kan missa dessutom och det var jag inne på i en annan tråd. Hur gärna man än vill kanske det inte är möjligt att uppnå jord till 100% i en gammal metallampa. Man löder dit flikar vid nåt ställe men hur vet man att det är 100% kontakt i hela lampan? man tänker liksom att nu har jag jordat lampan så nu är den säker i mitt jordade rum och tänker inte mer på det. Nästa sekel kanske kabeln är dålig på nåt ställe där man inte alls har nån jordkontakt och så kanske man får sig en kyss.
De som bygger om lampor kanske inte är elektriker ut i fingerspetsarna heller, de kanske bara har läst om att man ska bygga om dem för att vara säkra och så fort jordtampen finns där och är ansluten så är den "säker" Jag tror faktiskt inte att det är så enkelt och lekmannen får en falsk säkerhet när det egentligen hade räckt med att byta kabel och se över det allmänhet och sen anslutit den ojordade lampan i en jordad miljö.

Njaa, fullt så svårt är det inte att jorda. Som någon var inne på så överdrev jag lite om att varenda metalldel måste vara jordad. Det gäller alla metalldelar som kan komma i kontakt med enkelisolerad del. Dvs. där lampsladden (som i sig själv är dubbelisolerad) passerar en metalldel, är det OK, den metalldelen behöver inte vara jordad.

Men i närheten av kopplingspunkten, där är kabeln avmantlad, de enkelisolerade trådarna blir åtkomliga. De enkelisolerade trådarna får inte kunna komma i kontakt med metall, som inte är jordad. Och det gäller då även att krypavståndet till sådna metall skall vara säkrad, det är en sådan punkt som kan vara svår att inse, om man inte är proffs och van vid att bygga om lampor.

Sen vad gäller regeln om att dubbelsiolerade prylar skall genomgå isolationstest, det är en regel som troligen varenda kinaimporterad pryl bryter mot. En hel del av det som säljs i butiker idag, har mycket sämre säkerhet än ens ett dåligt hempul. Jag skulle inte ha dåligt samvete över en lampa jag bygger om till dubbelisolerad genom att montera ett godkänt sladdställ och godkänd lamphållare.

Att jorda själv i efterhand, har jag iofs. gjort med en lampa, men det är jag lite mer tveksam till om jag verkligen utfört helt OK. Just det där med om jag insett alla möjligheter för krypströmmar.

Men om man är lekman kan dte vara väldigt svårt att inse

Du har helt rätt i att 70 tals lampan kanske inte går att få lika säker som det krävs, men då finns det en mycket enkel lösning. Man får endera bygga om den till 12 volt och ha en liten trafo (vilket ju är vanligt på div armaturer med tex LED) eller så får man låta bli att använda den.
Och det är väl inte för att göra elsäkerhetsverket glada som man ska ha en säker produkt utan för att ingen ska bli skadad.
Och det finns lite mer än "jag tycker och sunt förnuft" bakom dom regler som vi har

Det finns för övrigt gott om produkter på marknaden som tillverkas av fullt seriösa företag, som godkänts i alla tillämpliga säketrhetstest, men där man lätt ser att de inte uppfyller kraven.

Ex. apparater där det sitter en indikeringsLED i panelen. OM det är en LED som sitter direkt i panelen, så uppfylls inte kravet på krypavstånd. Dvs. sätter du tummen på lysdioden, så har du mindre än 8mm till ett spänningsförande ben på lysdioden, strömmen kan krypa över ytan på dioden.

Benet ifråga har normalt inte någon farlig spänning på sig. Och OM elektroniken i apparaten har isolering mot 230V som uppfyller kraven för dubbelisolering, så kan benet ifråga heller aldrig få en farlig spänning, allt OK.

MEN det finns dylika apparater som är jordade, de uppfyller alltså inte kraven på dubbelisolering, då kan man inte förutsätta att elektroniken förblir isolerad, det finns en risk att benet på lysdioden blir spänningsförande med 230V, och avståndet till beröring är då för litet. Lysdioden är då bara enkelisolerad. Samma sak kan gälla enkla knappar och strömbrytare på panelen.

Ett korrekt utförande för sådana indikeringslampor, är att de skall sitta en bit in, och ha en transparent plastbit som leder ut ljuset till panelen. Detta förekommer också ofta i dylika produkter, men långt ifrån alltid.

det spelar väl ingen roll att sladden är dubbelisolerad? Den absolut vanligaste felorsaken till att man byter sladdar är ju just att den blivit spröd och brister i nån kabelgenomgång, gärna vid nån tvär böj upp i ett rör eller en led nånstans och även dubbelisolerade ledningar blir spröda och brister. Det finns det otaliga exempel på. I det läget kanske det inte spelar nån roll att en viss del av lampan är jordad.........Därav min avighet till att modernisera äldre lampor och få folk att tro att de är "säkra" när de egentligen är precis lika säkra med renoverad el enbart. Bortsett då från lekmannefaktorn då såklart för jag utgår alltid ifrån att den som petar i el vet vad denne gör. (att många inte vet ett dyft vet ju jag också)

elmont skrev:
Det görs inte moderna jordglober i samma kvalitet, med riktig glasglob. Moderna jordglober är i smäckig plast. Gamla jordglober är fullt användbara naturgeografiskt, och politiskt som historielektion. För modern politisk karta finns ju Google Maps...

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dock är ju knappast belysningen i den nödvändig, jag är ju så gammal att jag har upplevt en mängd jordglobar, utan belysning, som fungerade utmärkt.

Stefan1972 skrev:
Men i slutändan spelar det väl egentligen ingen roll?
Det beror först o främst på hur man värdesätter den fundamentala grundprincipen jag skrev om ovan. Jag använde ordet vi ovan, men åtminstone jag kan aldrig medge att man tummar på denna regel, det spelar ingen roll vilka skäl man har. Det vore att gå in på en farlig väg.

Så, om en gammal lampa inte kan byggas om till dagens säkerhetsnivå då ska den kasseras, punkt!

Du har helt rätt i att själva arbetet att bygga om lampan kan innebära en betydande risk som kanske gör lampan farligare än i sitt ursprungliga skick. Detta är dock något vi kan påverka härifrån, även om det i grunden mest handlar om självinsikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.