1 419 läst ·
34 svar
1k läst
34 svar
Kan jag säkra ner till 16A?
Den gjorde det första månaderna, innan en servicetekniker uppdaterade mjukvaran i maskinen. Därefter jobbar den bara med kompressor, även för legionella.GoC skrev:
Nu när man förstår lite mer hur det hela funkar, så kan jag tycka att den där tabellen blir missvisande. Det räcker med att du drar på 8kw bastun och kör matlagning samtidigt så ligger du snart över de 11 kW som 16A ger. Dvs det har ganska lite med årsförbrukning att göra. Väl?blackarrow skrev:
Den tabellen är väl mycket generaliserande, närmast provocerande om man kan sin ellära. Den duger väl som utgångspunkt, en tumregel. Antar att nätägare ändå har på fötterna.Z Zed skrev:
Hur stora förbrukare man har samt användarbeteende avgör förstås.
Ligger man "fel" enligt tabellen så får man väl fundera lite och kontakta sin elektriker.
En enkel spis för lägenheter kan vara på 4,6kW nedan en normal spis för villa ofta är på 11kW.
Många är nog inte medvetna om de har Elpatron/eltillskott till sitt värmesystem och om effektvakt finns och faktiskt är inkopplad vilket avgör om man behöver 25A eller kan klarar sig på 16A.
Lite tillfällig överbelastning med hårtork, dammsugare och spis är okay, men med spabad, bastu, elpatron och nu också laddboxar kan man komma upp i höga långvariga belastningar.
Dammsugare går ju så pass länge att den ofta kan vara en trigger för säkringen.blackarrow skrev:
Den tabellen är väl mycket generaliserande, närmast provocerande om man kan sin ellära. Den duger väl som utgångspunkt, en tumregel. Antar att nätägare ändå har på fötterna.
Hur stora förbrukare man har samt användarbeteende avgör förstås.
Ligger man "fel" enligt tabellen så får man väl fundera lite och kontakta sin elektriker.
En enkel spis för lägenheter kan vara på 4,6kW nedan en normal spis för villa ofta är på 11kW.
Många är nog inte medvetna om de har Elpatron/eltillskott till sitt värmesystem och om effektvakt finns och faktiskt är inkopplad vilket avgör om man behöver 25A eller kan klarar sig på 16A.
Lite tillfällig överbelastning med hårtork, dammsugare och spis är okay, men med spabad, bastu, elpatron och nu också laddboxar kan man komma upp i höga långvariga belastningar.
Jag brukar därför flytta sladden när jag dammsuger så att olika faser belastas. Då klarar man sig längre (exempelvis om elbil laddas eller matlagning pågår).
Klicka här för att svara